WE'RE NEXT 2022 – hot spot nových talentů

Pakliže jste si již na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku kladli otázku, kde jsou všichni mladí talenti z Čech a Slovenska, sobotní WE'RE NEXT vám na ni plně odpověděl. Celkem 40 tvůrců z celé Evropy se sjelo na více jak šestihodinovou akci, kreativně tak nabitou, že ani jednoho hosta nenechala chladným.
Oli Egler
——
11. září 2022

Foto: Damian Skořepa

Akce každý rok láká nejen studenty módních oborů, ale také již renomované návrháře, módní blogery, fashionisty, ale i redaktory předních lifestyle časopisů. Ti všichni totiž prahnou po nalezení nových jmen jako Jan Černý, který kdysi na akci předváděl a byl v sobotu viděn v první řadě mezi čestnými hosty.  Ne že by tuto službu nedělal právě výše uvedený Mercedes-Benz Prague Fashion Week, který se stále těší prestiži a dobrému jménu – ten však není zaměřen na mladé talenty, ale již na etablované návrháře, kteří si nemohou dovolit dávku bláznovství ve své tvorbě. Na WE'RE NEXT mají však dveře otevřené všichni, kteří chtějí tvořit ve jménu umění, lásky k řemeslu a potřebě realizovat své jakkoliv bláznivé výtvory kreativity.

Opět byla tradičně rozdělena do tří bloků, v rámci kterých byli rovnoměrně zastoupeni studenti škol z Itálie (Polimoda a IED), Holandska (ArtEz), Belgie (Royal Academy of Fine Arts Antwerp), ČR (UMPRUM, TUL, UTB, AVU a UJEP) a Slovenska (VŠVU). Již po prvním bloku bylo zcela nemožné pamatovat si ty, kteří udělali silný dojem – nenašel se totiž nikdo, jehož tvorba by nevzbudila absolutně žádné emoce. Zřejmě nejcennějším aspektem akce pro všechny hosty byla možnost v živém čase porovnat přístup českých a zahraničních studentů a také míru jejich technické zdatnosti, která místy (hlavně v případě Antverp) působila jako hodna statusu haute couture. Není proto divu, že je Belgie domovem tak velkého množství uznávaných géniů (Antverpská šestka? Hello!).

BLOK 1

Akci zahajoval Jan Nový – antverpský student, kterého bychom bez ostychu mohli ihned zařadit na seznam oněch hledaných mladých talentů. Kolekce Iris Bosker pracovala fantasticky s kontextem artefaktů, času a siluet konkrétních historických období. Radost je vždy mezi studenty vidět outsidera, samouka, a to konkrétně Antonii Šteflovou, jejíž háčkované kusy byly plodem mezigeneračního předání řemesla. Pro kolekci Emy Domanické byli hosté vyzváni nasadit si 3D brýle, které dostali u vchodu – ty sice pomohly navodit trojrozměrný efekt oblečení, ale nebyly vůbec potřeba. Syté barvy ručně prošívaného sametu vynikaly samy o sobě. Prvním zahraničním hostem, který divákům vyrazil dech (a že jich za ten večer bylo několik!) byla Gabrielle Szwarcenberg pracující s dekonstrukcí, která jí již v takto útlém věku říká „má paní“ – což bylo skvěle vidět na koženém korzetu a klasickém saku, jež předělala na brnění. Natalis Repovská kolegy dohnala pomocí práce s objemným duvetem a hrou s formami. Objevila se zde i Tamara Koperová, jejíž práci s padákovinou si mnozí pamatují již z loňského MBPFW. Viola Ruzza byla skvělým příkladem toho, jak velký důraz klade Polimoda na každý detail. Právě její kolekce předvedla dokonalou hru forem a hran. Dalším drahokamem byla zcela nepochybně Gaia Ramoli, jejíž kolekce inspirovaná Šíleným kloboučníkem z Alenky v říši divů byla jedním z absolutních favoritů – nejen díky bravurní práci s formou, ale také autorské malbě. Tomáš Višňovský okouzlil prací s brokátem a Vojtěch Lopour (z ArtEz) skloubil pánský tailoring a sportswear. Taiga Sato zas pracoval s tématem kontrastních rozměrů, ve kterých byly dokonce místy vidět detaily origami.

BLOK 2

Během druhého bloku ihned zajala práce studenta italské Polimody, Noe Falchi. Velmi excentrická kolekce předvedla absolutní mistrovství v technice nabírání – volány všech velikostí zdobily žerzejové šaty nebo saténový bomber. Ihned nato následoval nový objev mezi lokálními tvůrci – Damson. Slovenská návrhářka předvedla nejen čistě provedený tailoring dámských kusů, ale také velmi precizní výšivku. Technicky excelentní práci s formami a dekonstrukcí předvedl i Brian Cuadrojas nebo již známé duo Transformer jacket. Veškerou pozornost na sebe ale strhla práce studenta IED Paola Belleri, který převedl italskou kulturu ve zcela novém světle. Dětské vzpomínky na volánové polštáře, šálek espressa s ranními novinami nebo „babiččina pasta“ doslova ožily na oblečení. Klára Majorová ze Zlína naopak předvedla velmi střízlivý dámský tailoring z mimo jiné upcyklovaného denimu, který mohl ihned putovat do butiků.

BLOK 3 

Prezentace posledního bloku začala velmi silně, dokonce bychom mohli říct hřebem večera. Zakladatel akce, návrhář Lukáš Spilka, spojil síly s již na poli designu známým obuvníkem Oldřichem Voytou a vytvořili kolekci „Úplněk“. Modelky na neosvětleném pozadí doslova zářily díky reflexním materiálům, s nimiž si návrhář vyhrál do posledního detailu tak, jak to umí jen on. Vitrážová mozaika ze stahovacích gumiček nebo pláště à la výstřižky. Oldřich Voyta zas vytvořil 3D tištěné platformy, které v sobě obsahovaly světla, a dokonale tak doplňovaly kolekci Spilky. Třetí blok byl jako vždy vyvrcholením toho nejlepšího a možná i nejavantgardějšího z celého večera. Fosforeskující detaily na svém oděvu měla Noortje Broens z ArtEz a naprosto unikátní podívanou nám připravil Martin Humpolák ze Zlína, který již vloni obecenstvo MBPFW okouzlil svými pánskými korzety ve formě lustrů. Z objemných taftových kokonů se dral nový život zabalený do brokátu a hedvábí a mravenčí práci evokovaly i jeho korzety, které tentokrát vytvořil v podobě slipů. Překrásné detaily na pánském tailoringu předvedl Amar Singh, který spojil elementy formálního (či dokonce svátečního) oděvu ze západního a východního světa. Dalším drahokamem byl objev Blanky Wittman z Vídně. A-line kabáty, široké klobouky a tašky nebo jen malé dekorativní elementy byly vytvořeny pomocí ruční tapiserie s aplikací vlastních motivů. Potenciál pro lokální pánskou módu může představovat i Princ z Moravy, který se letos zaměřil striktně na vytvoření hybridu harémek a tailored pants. Po dlouhých letech tabuizování a schovávání kožichů prolomil mlčení Charles Cote z Polimody, jehož kolekce ilustrovala „Poslední běh lesem“ pro divokou zvěř. Nejsou náhodou kožešiny jedním z nejvíce sustainable materiálů? Možná jejich destigmatizace začne právě tuto zimu, kdy se stanou povinnou výbavou nevytápěné domácnosti. Learning From Las Vegas od Emiliana Alvareze vrátilo do kurzu 60's glam (this is how it's done, Mean girls!) a třešničkou na dortu bylo znovuobjevení libereckého tria Studio 3 – to předvedlo skvělou práci s formami a texturou duvetových sukní a péřových kabátech.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu