New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Vizionářka s rudými vlasy – jak se Sonia Rykiel stala „královnou pletenin”

Francouzská návrhářka Sonia Rykiel by letos oslavila své 92. narozeniny. Její pleteniny se staly stejně ikonickými jako její rudá hříva, bledá pleť a černočerné smoky eyes. Darovala světu „poor boy” svetr, barevné pruhy a obraz pařížské „IT girl”. Byla módní legendou a opravdovou vizionářkou.
Oli Egler
——
25. května 2022

Zdroj: Getty Images

„Poor boy” svetr

Když jí bylo pouhých sedmnáct let, začala mladá Sonia pracovat v pařížském butiku, kde oblékala figuríny a pomáhala s dekorací výloh. Ve třiadvaceti letech se provdala za Sama Rykiela – majitele elegantního butiku Laura. Když však v roce 1962 otěhotněla, měla problém najít na trhu oblečení, které by bylo pro nastávající maminku pohodlné. Bez jakýchkoliv předešlých zkušeností navrhla a vytvořila za pomoci manželova dodavatele z Benátek svetr, který se zapsal do historie jako „Poor boy”. Jeho charakteristická silueta spočívala v úzkých ramenou a vysokých průramcích, které vizuálně prodlužovaly trup a nerolovaly se nahoru při zvednutí paží. Do něj se hned zamilovaly tehdejší ikony a představitelky beatnik stylu jako Brigitte Bardot a Audrey Hepburn. Hvězda Breakfast At Tiffany’s si dokonce koupila hned 14 svetrů ve všech dostupných barvách. V roce 1968 tak Rykiel oficiálně založila svou značku.

Viva La Resistance

Její tvorba zosobňovala ducha moderní doby – kdy pouliční prêt-à-porter přebíral nadvládu nad zastaralým haute couture a nabídl místo něj pohodlí, nenucenou eleganci a osobitý styl. Do fondu módy přispěla mnoha vynálezy, jelikož jako jedna z prvních umístila švy na vnější stranu oblečení, a dokonce zpopularizovala i slogany na svetrech. Postupem času značka nabírala světovou slávu, a z návrhářky se stávala živoucí legenda.

Potvrzovalo to i její blízké přátelství s Jeanem Paulem Gaultierem, Karlem Lagerfeldem, Andym Warholem a také její nová přezdívka „Coco Rykiel”, přirovnávající její odkaz k samotné Coco Chanel.

Od 70. let značka nezastavitelně expandovala – otevřela nové butiky a také rozšiřovala svou tvorbu o pánské a dětské oblečení i parfémy. Na týdnech módy pro ni předváděl crème de la crème průmyslu – Tyra Banks, Helena Christensen a Jerry Hall. Fanoušky po celém světě získávala díky svému umění tvořit hravé, vtipné a zároveň nenuceně elegantní oblečení s ryze francouzským šarmem. Byla návrhářskou „IT girl” s titulem jedné z nejelegantnějších žen světa – nehledě na barevně bohatou paletu svých kolekcí chodila vždy v černé, čímž tento trend pomohla rozšířit mezi návrháři i širokou veřejností.

Začátek tragického konce

Již v 90. letech se její společnost prodávala do 40 zemí světa, a tvořila tak 75milionový koncern. V roce 2009 však zakladatelka odešla kvůli Parkinsonově chorobě do důchodu a chod společnosti předala své dceři Nathalii, která byla dlouhá léta její pravou rukou. O tři roky později bylo 80 procent společnosti prodáno investiční skupině se sídlem v Hong Kongu. Ta také koupila několik dalších podniků s ambicemi vytvořit „nový LVMH” pod jménem First Heritage Brands. Od té doby vše začalo jít z kopce. Navázat na předchozí úspěch zakladatelky se novým kreativním ředitelům, Geraldovi da Conceicao a Julie de Libran, bohužel nepodařilo. Nepomohl ani grandiózní plán na restrukturalizaci značky plánovaný k jejímu padesátiletému výročí v roce 2018. Ten se nesetkal s úspěchem, a navíc se začaly šířit znepokojivé informace o tom, že management neplatí svým zaměstnancům ani kreativní ředitelce, která ze dne na den skončila s papírovou krabicí v ruce na ulici. V roce 2019, po několika neúspěšných snahách najít investora, značka vyhlásila bankrot. Co bylo na vině? Nezdařilá umělecká rozhodnutí, neschopnost držet krok s mladou generací či naopak vyjít vstříc požadavkům stálých klientů, špatný management, nebo příliš velké ambice? Těžko říct, možná to bylo vše dohromady. Tohoto tragického okamžiku se však (naštěstí) Sonia Rykiel nedožila. Zemřela v srpnu roku 2016.

Nehledě na konec značky však odkaz Soniy Rykiel žije dál. Kdykoliv uvidíte příčně pruhovanou, barevnou pleteninu, svetr s vtipným sloganem nebo stylovou „woman-in-black”, vzpomeňte si, že právě tyto styly by nevznikly bez charismatické vizionářky s rudými vlasy.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu