Základní recept, jak Versace vrátit k někdejším maržím, shrnul pro investory fond Equita a citoval ho MF Fashion. V první řadě nejde o rychlý kosmetický facelift, ale o dlouhou, dvou- až čtyřletou rekonstrukci celé značky zevnitř. Priorita číslo jedna je nové pozicování Versace v rámci luxusního trhu, hned za ním stojí zákaznická zkušenost, síť butiků a samotný produkt. Teprve kombinace těchto kroků má podle Prady zajistit, že se jméno Versace přestane spoléhat jen na nostalgii a znovu začne organicky růst.
Součástí plánu je také úklid v licencích a prodejních kanálech. Versace má momentálně pět licenčních partnerů – brýle s Luxotticou, parfémy s Euroitalií, nábytek s Haworth Group, hodinky s Fossil a dětskou linii – přičemž byznysově zásadní jsou právě brýle a vůně, které mají zůstat v centru pozornosti. Ostatní licence čeká optimalizace podle toho, jak zapadnou do nové strategie. Zároveň se mluví o přenastavení vztahu mezi plnoformátovými butiky a outletovými prodejnami, aby se značka vymanila z přílišné závislosti na slevových kanálech, které ji v očích zákazníků zbytečně zlevňují.
Dvě etapy módního znovuzrození
Re-launch Versace se v interních materiálech rýsuje jako dvoufázový projekt. V první dvouleté etapě se má vše točit kolem kreativy, produktu a klientely. Dario Vitale už při svém debutu ukázal, že dokáže pracovat s archivy a ikonografií domu tak, aby bavily současnou generaci a zároveň neurážely pamětníky „starého“ Versace – kolekce si podle prvních reakcí získala i část jinak velmi skeptické kritiky. V této fázi půjde o to, aby si značka Versace znovu jasně definovala, pro koho tvoří, jakou estetiku nabízí a jak se odlišuje od zbytku portfolia Prada Group. Analytici upozorňují, že klientela Prady, Miu Miu a Versace se navzájem výrazně nepřekrývá, což je pro skupinu strategická výhoda – každý brand může růst po své ose, aniž by kanibalizoval ostatní.
Druhá fáze má být mnohem technikálnější a opřená o to, co Prada Group umí nejlépe: průmyslové know-how, práci s retailovou sítí a dlouhodobé budování značek. Do hry vstoupí integrace Versace do výrobní základny Prady v Itálii, investice do řemesla a infrastruktury i jemné doladění rozložení butiků podle destinací a typologie klientů. Cílem je, aby se Versace přiblížilo modelu zdravého luxusního brandu, kde jsou duležité silná image, kontrolované distribuční kanály, jasná cenová disciplína a vyvážený mix core produktu a sezónních kolekcí.
Zásoby, marže a proč Prada brzdí další akvizice
Velkou kapitolou jsou zásoby a outlety. Podle dat Statisty mělo Versace před několika lety přibližně šedesát outletových prodejen v síti o zhruba 236 obchodech celkem. Právě jejich přebytek je jedním z důvodů, proč značka v posledních letech ztratila část prestiže. Příliš mnoho zboží končilo ve slevě. Equita proto počítá s tím, že po repositioningu přijde cílené vyčištění inventáře, které se krátkodobě promítne do čísel. Některé outlety se pravděpodobně zavřou, zbylé poslouží primárně k odprodeji nadbytečných kolekcí.
Finanční efekt celé operace je dvojsečný. Na jedné straně se s přidáním Versace k Prada a Miu Miu očekává nárůst konsolidovaných tržeb skupiny zhruba o deset procent v roce 2026. Versace stále generuje asi 850 milionů eur ročně, které se přičtou k přibližně 5,3 miliardám Prady. Na straně druhé však dojde k naředění marží. Podle odhadu Equita by se provozní ziskovost mohla v krátkém horizontu snížit o šest až osm procent, protože bude potřeba zbavit se zásob přes outletový kanál a absorbovat náklady na restrukturalizaci.
Prada tenhle kompromis bere jako kalkulovanou oběť. Šéf skupiny Andrea Guerra už avizoval, že v nejbližších třech letech neplánuje žádné další akvizice – veškerá energie i kapitál půjdou na oživení Versace. Rodinný dohled nad projektem potvrzuje i jmenování Lorenza Bertelliho, dědice impéria, do role výkonného viceprezidenta Versace, případně výkonného předsedy značky. Pro Pradu nejde jen o výhodný byznys, ale i o symbolický tah. Cílem je převzít nad jedním z největších jmen italské módy zodpovědnost v momentě, kdy se celý luxusní trh přeskupuje.
Jak úspěšný tenhle comeback bude, se ukáže až kolem roku 2027, kdy by se Versace mělo vrátit do solidní ziskovosti. Jisté je už teď jedno. Den, kdy se na Gianniho narozeniny oficiálně uzavřela kapitola Capri Holdings a otevřela nová éra pod křídly Prady, se zapíše nejen do historie značky, ale i do učebnic o tom, jak se ve 21. století přepisuje osud módních ikon.
Goldbergh uvádí novou kolekci zimního oblečení i limitovanou edici exkluzivních lyží
Fashion travel guide aneb stylová na cestách i ve městě
Milano fashion week: trocha Jackie, trocha Madonny a hodně minulosti