Ještě nedávno byly kyberútoky zaměřeny na banky a technologické firmy. Dnes ale míří přímo do srdce luxusního průmyslu. Dior, adidas, Tiffany, Victoria’s Secret — a naposledy i Cartier. Ikony módy, prestiže a důvěry se postupně objevují na seznamu obětí sofistikovaných hackerských útoků. Přestože značky ujišťují, že šlo o omezené incidenty s minimálním dopadem, pro mnoho zákazníků je to dost na to, aby znejistěli. V sázce totiž není jen bezpečnost jejich dat, ale i aura nedotknutelnosti, kterou si módní domy léta budovaly.
Data zákazníků jako nová měna moci
První důvod, proč se módní značky stávají terčem? Jejich klienti. Luxusní domy jako Chanel nebo Cartier uchovávají víc než jen e-maily nebo platební údaje. Disponují citlivými daty o velmi bohatých a velmi vlivných lidech. A právě tato data jsou pro hackery zlatým dolem. „Kyberzločinci hrají dlouhou hru,“ vysvětluje James Hadley, zakladatel bezpečnostní firmy Immersive, v rozhovoru pro BBC. Ukradené informace mohou sloužit k vytváření falešných obchodních identit, které později vylákají ještě cennější informace.
Móda zrychluje a hackeři ji snadno doženou
Druhý důvod je méně zřejmý, ale o to zásadnější: rychlá digitalizace módy. Pandemie, e-commerce boom i rozvoj virtuálních přehlídek přinutil značky přesunout většinu procesů do digitálního světa. A kde je rychlost, bývá i zkratka. Vznikají bezpečnostní mezery, které sofistikovaní hackeři umí bez váhání zneužít. Britská bezpečnostní firma Somniac varuje, že malware poháněný umělou inteligencí dnes dokáže snadno obejít tradiční ochranné systémy. Co je ale ještě znepokojivější, dává i nezkušeným hackerům nástroje, které dříve ovládali jen profesionálové.
Slabá místa
Třetím rizikem jsou dodavatelské řetězce. Módní průmysl je stavěný na nespočtu externích partnerů — výrobci, přepravci, IT služby. A právě zde často vznikají slabá místa. Pokud někdo z dodavatelů selže v ochraně svých systémů, celý módní dům se může stát snadnou kořistí. Ani cloudová řešení nezůstávají bez kritiky. Práce na dálku zavedla módní svět do digitální mlhy, kde je těžké udržet stoprocentní kontrolu. A jak říkají odborníci, čím víc vstupních bran, tím víc příležitostí pro útok. Jisté je, že útoky na módní domy budou pokračovat. A umělá inteligence z nich učiní ještě větší hrozbu. Značky se tak musí rozhodnout. Investovat do bezpečnosti stejně odhodlaně jako do okázalých přehlídek. Jinak riskují, že jejich největší módní statement se stane bezpečnostní fiaskem.