Kdybych měla pomyslně bleskově prolétnout přes každou milánskou runway, viděla bych dramatičtější tendence z kůže, červené a černé u Versace, sem tam leoparda. Ten samozřejmě nechyběl v klasických kódech značky Dolce & Gabbana, kde vsadili na záplavu černé, nekonečný remix smokingu, přitažlivosti, krajky, sametu a saténu. Módní dům Fendi nabídnul téměř virtuózní grafickou čistotu, precizní výběr barev působící jako symfonie a mistrovskou eleganci zabalenou do sofistikovaného luxusu. Marni experimentuje a místy působí jako z „hlavy“ AI. Architektonické, futuristické, téměř jako ze sci-fi jeskyně, kde nechybí zvířecí či chlupaté motivy.
Jil Sander
„Kdo nemá rád pohodlí?“ ptá se Lucie Meier a ve své další řadě společně s Lukem Meierem předvádějí svou kultivaci minimalismu. Kokonové tvary, doplňky podněcující fantazii, modelky v ruce s „kabelkou“, co působí jako kštice (paruka), plavecké čepičky jako odkaz futurismu či flappers pokrývky hlavy a třásně. Cestování časem? A opět nádherná barevná paleta od energické, zářivě červené přes čokoládovou až po seladonskou zelenou, které akcentují neutrální odstíny. Klasika se posouvá na nový level, jako by zde nebyly žádné ostré hrany, pouze křivky a oblé siluety. A pokud vás záplava prošívaných kabátů z předchozích sezón poněkud zahltila a chystali jste se tento dezén zakonzervovat ve skříni, nové podání od Jil Sander ve vás opět zažehne jiskru.
Moschino
Adrian Appiolaza měl nelehký úděl a zadání. Kreativním ředitelem značky se stal pouhé tři týdny před uvedením kolekce. Jeho předchůdce Davide Renne nečekaně zemřel nedlouho po tom, co se stal novým designerem tohoto italského módního domu. Appialoza, jenž je argentinského původu, tedy v téměř nereálném čase pracoval s typickými prvky, teatrálností a nadsázkou odkazujícími k zakladateli Francu Moschinu a posunul je současnějším směrem, včetně genderově nevyhraněné estetiky, nicméně na novou identitu a směřování si budeme muset počkat do příští sezony.
Gucci
Sabatto de Sarno – jméno nového kreativního ředitele italského módního domu bylo v poslední době velmi skloňováno. Přes prvotní rozpaky z debutové kolekce nutno poznamenat, že se stala v komerčním prostoru nepřehlédnutelnou a redefinovaná sexy vize pokračuje. V kolekci pro podzim a zimu plynule navazuje, opakuje zdobné prvky i míru střihové skromnosti a sází na klasické investiční kousky, jako jsou nadčasové vlněné kabáty a siluety 60. a 70. let.
Prada
Nová kolekce Prady nutí k zamyšlení. Působí familiárně, místy až banálně, doplňky a dokonalý styling dělají z celé řady něco současného a žádoucího. Ústředním motivem jsou pak mašličky a i tady můžete najít dokonalost, nicméně paradoxně chladnějšího rázu. Jako by nechyběla ona silná esence značky Prada, pocit neochvějnosti, ale za mne tentokrát bez té oblíbené porce vášně.
Bottega Veneta
Matthieu Blazy přemítá o každodennosti. „Počáteční myšlenkou bylo redukování (kolekce) na samé funkční základy – jen redukce a nikoliv na minimum, ale na maximum. Zajímalo mě vytvoření velkoleposti pro každý den.“ Právě takto přemýšlet o oblečení je mi velmi blízké. Vlastnit krásné a prvotřídní oblečení, které nezapadá do přesných škatulek a lze jej nosit do práce, na večeři nebo prostě jen tak. Kůže a vlna s designérským přesahem jako nosný základ šatníku. Blazy již poněkolikáté předvedl svou věrnost řemeslným technikám a práci s materiály, a přestože s oblibou mluví o pragmatičnosti, z kolekce sálá neuvěřitelně výtvarný přístup bez zbytečného povyku. Dokonalá krejčovina, kombinace materiálů, sochařské ztvárnění a barevná kompozice na příčce dokonalosti. V opakování určitých forem, prvků a výrazných textur vidím sázku na kontinuitu, která ani tuto sezonu nepostrádá přímý tah na branku.
Ferragamo
Maxmilian Davis letos nabídl spoustu kůže a přísnější vzhled než v předchozích kolekcích. Téměř nekompromisně monochromatické looky a architektonická vize otevírá diskuzi mezi provokativním a uhlazeným. Jednobarevnost přidává na eleganci a nechává vyniknout materiály a střihy, třásňové detaily pak onu zemitost odlehčují.