Je to podruhé, co spojujete síly s legendárním hodinářským domem Audemars Piguet – tentokrát trochu jinak, jelikož se propojují světy haute couture a haute horlogerie. Jednalo se o organicky navazující spolupráci, nebo spíše o zcela novou kapitolu?
První projekt byl spíše partnerskou spoluprací, a tentokrát se naskytla příležitost spojit síly spíše v rámci kreativní kolaborace. Takže se dá říct, že se jednalo o organický vývoj vztahu, který spolu máme – jsem dlouhou dobu fanynkou domu Audemars Piguet, považuji je za opravdové profesionály, kteří nastavují nejvyšší možnou laťku celému odvětví. Vážím si také jejich přístupu ke kreativitě, savoir faire, řemeslu a tomu, že se vždy snaží posouvat hranice kreativity – spolupracují s největšími umělci a kreativci a ukazují celému světu nové nápady a nové směry. Bylo proto skvělé spojit síly a vize a spustit první kolaboraci.
Jaký aspekt si myslíte, že nejvíce spojuje světy haute couture a haute horlogerie?
Myslím si, že je to úcta vůči řemeslu a perfekcionismu v rámci designu a to, že každý vyrobený kus je fakticky samostatným mistrovským dílem – je to solitér, který vypráví samostatný příběh. V tomto ohledu je spojuje mnohé – oboje je časově nákladné na výrobu, kterou mají na starosti nejšpičkovější řemeslníci z celého světa. Hraje zde také roli vize, tedy celý dlouhý proces návrhů designu, který je vždy velmi unikátní. Je zde spousta synergie v rámci procesu výroby, ale i mezi domy – úroveň respektu vůči řemeslu a detailům je něco, co spolu v rámci naší filozofie sdílíme. Má rodina má velmi dlouhou tradici haute couture – celkem čtyři generace, a proto důležitost tradic a kvality savoire faire a řemesla bylo něco, k čemu jsem byla vedena již od útlého dětství. Audemars Piguet má pochopitelně velmi dlouhou historii právě těchto tradic, kvality a luxusu, a oba naše domy tak stojí na stejných základech. V rámci tvorby haute couture prodáváte sen, fantazii – něco, po čem touží každá žena, a je krásné aplikovat tuto vizi na svět hodinářství. A bylo to krásné – oni kreativně popostrčili mě a já je, což je právě to, jak vzniká magie.

Royal Oak Concept – design hodinek, který jste společně vytvořili, je velmi unikátním produktem. Tendo model byl původně navržen jako pánský, avšak se stal zcela revolučním v rámci designu dámských hodinek, jelikož nastavil nový standard feminní estetiky. Jak složité bylo spojit všechny tyto aspekty dohromady – maskulinní a feminní estetiku, tradice a zároveň inovativní design – a jaké výzvy vás při tvorbě provázely?
To je něco, co dělám při své práci relativně často – byť je má tvorba úzce spjata s feminitou, velmi ráda aplikuji elementy, které evokují sílu. Například používám syrový kov, kterým byly obohaceny jemné, feminní siluety, takže to krásně spojilo elementy síly a ženskosti. Právě to se mi líbí na Royal Oak Concept – jedná se o něco, co má dlouhou tradici, ale je zároveň velmi moderní. Byl navržen před dlouhou dobou, ale přesto si zachovává svou estetickou relevanci. Takže je skvělé pracovat s něčím, co milují muži i ženy právě kvůli tomu, jak je tento model krásný, elegantní a nestárnoucí a zároveň moderní a výrazný. Je velmi složité tento balanc vytvořit, ale výsledek je krásný.
Co tedy bylo hlavním cílem nebo kreativní inspirací této unikátní kolaborace?
Každý design měl vlastní příběh, vyzařoval samostatný obraz – stejně tak navrhuji couture. Takže u jednoho designu jsem vybrala vše, co pro mě symbolizuje nestárnoucí design a feminitu – barvy jako cognac, odstíny béžové a materiály jako diamanty, kůže, frosted elementy typické pro Royal Oak Concept a spojit to tak, aby symbolizovaly feminitu, modernitu, eleganci a sílu.

Coby módní designérka máte dokonalé znalosti toho, jak se vyrábí róba - od A do Z včetně všech technických nuancí – to vám nepochybně usnadňuje kreativní proces. Jak to však je u navrhování hodinek? Je potřeba mít znalosti haute horlogerie, abyste měla kreativní svobodu?
Ano i ne. Před naší spoluprací jsem neměla vůbec žádné konstrukční znalosti hodinářství, s nimiž jsem se nyní mohla do určité míry seznámit, a bylo to fascinující. Co ale bylo zajímavé pro mě i pro Audemars Piguet, byla absolutní kreativní svoboda, kterou mi dali v rámci tvorby. Vycházeli jsme z toho, že všechno bylo možné, právě proto, abychom viděli, jaké inovace to přinese a kam nás to zavede.
Takže jste dala průchod absolutně neomezené fantazii?
Ano, což právě může být nebezpečné, jelikož v mém případě začnu kreslit a pak nemůžu přestat. (smích)
A nakreslila jste v zápalu něco, co bylo na první pohled neproveditelné?
Ano, určitě, stává se mi to i během tvorby couture každou sezónu – mám určitou vizi, a když se setkám s váhavou odpovědí, tak se ptám, proč je to nemožné a proč to nezkusit. Pak se hledají způsoby, jak technicky onu vizi proměnit v realitu, a tak vznikají inovace. Právě to je způsob, jak nestát na místě a neustále jít kupředu, nabízet neustále něco nového a posouvat hranice luxusu. Děláme to my a to samé dělá i Audemars Piguet. Jsou to opravdoví vizionáři ve svém odvětví.

To ale muselo být neuvěřitelně kreativně obohacující. Co jste si v rámci spolupráce užila nejvíc?
V první řadě to, že jsem spojila síly s domem, který opravdu obdivuji a jehož klientem sama již dlouhou dobu jsem. Když kupujete produkt, který považujete za prvotřídní, a pak se ocitnete v situaci, kdy jej sami navrhujete, je to vskutku úžasné. Bylo skvělé také pracovat s takto úžasným týmem – celý dům Audemars Piguet má velmi rodinnou atmosféru, své spolupracovníky i klienty zve do svého světa, a to je úžasné. Pochopitelně ale také bylo fascinující se dozvědět více o samotném řemeslu vysokého hodinářství.
Jak hluboko do haute horlogerie jste se musela ponořit a jak vůbec vypadal tento proces?
Pracovala jsem velmi úzce s týmem, viděla jsem, jak fungují konkrétní díly a elementy, jak se vyrábějí konkrétní detaily – to vše bylo fascinují už jenom kvůli míře velmi precizní a časově náročné práce, která je do této výroby investována. Je to ale také velmi podobné práci, kterou dělá můj tým, když ručně vyšívají detaily – je to stejná úroveň lásky a úcty, kterou k řemeslné práci oba naše domy chovají.