Kolem jejího obchodu s vintage módou More Than Fashion se za pět let působení už vytvořila celá komunita příznivců. Všechny věci projdou kurátorským výběrem Pavlíny Kozojedové, která se při výběru oděvů do prodeje řídí svým vkusem – a tak vedle oděvů světových značek můžete najít i kvalitní věc ze řetězců. „Nákupy ve vintage jsou zábava, která je nejudržitelnějším způsobem nákupů,“ říká.
Původně pochází pojem vintage z vinařské terminologie, kde označuje zralost vína, a až přeneseně se výraz začal používat i pro jiné záležitosti, hlavně na věci a módu. To, co bylo vyrobeno dříve než v roce 1920, už spadá do kategorie starožitností, klasické vintage se datuje od dvacátých po osmdesátá léta dvacátého století. Vintage představuje možnost, jak prostřednictvím módy pochopit různá historická období. Ukazuje kvalitu, důkaz nadčasového zpracování i nesmrtelného ducha unikátnosti.
Nejlepší zákaznice
Dávat věcem novou šanci se rozhodla Pavlína Kozojedová, která provozuje obchod se secondhandovým a vintage zbožím More Than Fashion. Nabízí věci, které svou původní nositelku už omrzely. „Sandálky Chanel mi dala do obchodu jedna pravidelná zákazanice, která je koupila v Hongkongu na pracovní cestě. Kousky českých návrhářů mívám od novinářky, která píše o módě. Overal Fendi sem přinesla manželka velvyslance, kabát od Denisy Dovalové už neoblékla jedna úžasná lékařka,” prochází štendry s oblečením Pavlína Kozojedová a dokáže se zastavit u každého ra mínka. Sama si je tou nejlepší zákaznicí, a tak většinu jejího šatníku tvoří právě oděvy z druhé ruky. „Na vintage mě baví, že je to opravdová udržitelná záležitost. Navíc je možnost, že si tak pořídíte výjimečný kousek, který nikdo jiný nemá, za zlomek původní pořizovací ceny,“ říká Pavlína Kozojedová, kterou baví móda odjakživa. Dlouho pracovala jako brand manažerka lifestylového časopisu.
Do sekáče na internetu
K tomu, aby se z vintage stal nový fenomén, přispěly značným dílem také nové nákupní online platformy, díky kterým se módní úlovky nemusejí hledat v zapadlých obchodech, a ani není nutné dát rozhodující příhoz v aukci. Stačí se proklikat ke svému vysněnému kousku třeba na online vintage nákupní platformě Vestiaire Collective, která nabízí vintage oblečení a doplňky, a to včetně velkého výběru kabelek Chanel 2.55, tašek birkinek nebo i modernějších oděvů ikonických značek, jako je Acne nebo Ganni. Často jde o věci, které mají ještě originální visačky, ovšem nejsou nové. Mezi nejvyhledávanější značky na ní patří velká jména jako Louis Vuitton, Dior, Gucci nebo Hermès. Na síti jsou oblíbené také RealReal nebo ReSee, které se zaměřují na francouzské značky jako Celine, především z dob kreativní vlády Phoebe Philo, Saint Laurent a Chanel. Čím dál oblíbenější je také Gem, vyhledávač vintage oblečení, který výběr dokáže zpřehlednit.

Víc než móda
V Česku nabírají na síle platformy, jako je Vinted. Právě na něm začala s prodejem módy i Pavlína Kozojedová, když byla na mateřské. „Každý kousek kupuju s láskou a je mi líto ho vyhodit, i když mě přestane bavit. Dávalo mi to smysl, věci se prodávaly, tak jsem si po dvou letech prodeje z domova rozhodla pronajmout obchod. Tak vznikl můj vintage obchod More Than Fashion. Pro mě osobně je můj obchod víc než móda, kvůli komunitě skvělých žen, které tam potkávám a díky charitativním akcím, které můžu pořádat,“ vypráví Pavlína.
Objevování pokladů
Podle Pavlíny má vintage přesah, který klasická móda nemůže nabídnout. Když zatouží po něčem novém, hledá u návrhářů, buď u zahraničních, nebo českých. Pořád mě nejvíc baví vybalovat tašky a čekat, že objevím nějaký poklad. Mám spousty úžasných objevů, ale mezi nejoblíbenější kousky patří šaty od Zuzany Kubíčkové z mého obchodu, vintage kabelka Chanel z Berlína a top Issey Miyake, který jsem si koupila v second handu Malé černé.“