Ve středu, 5. listopadu otevřela čínská značka svůj první kamenný obchod v srdci francouzské metropole — v legendárním obchodním domě BHV Marais na Rue de Rivoli. Na jedné straně se táhly nekonečné fronty zvědavých zákazníků s telefony v rukou, na druhé straně policejní kordony a demonstranti hájící etiku a planetu.
Móda, DJ a mocktaily
Uvnitř obchodu byl DJ, bar s nealkoholickými koktejly a stovky influencerů. Shein se snažil zhmotnit svůj digitální svět do fyzického prostoru: „Naším posláním je vrátit smysl nakupování. Tady můžete vidět, dotknout se, vyzkoušet a cítit, “ hlásaly nápisy u vchodu.
Ceny? Překvapivě nemalé. Černý kabát za 54, 99 €, fleece za 20, 99 €. Zatímco někteří jsou rádi za přístupné ceny, jiní byli zklamaní jak ze sortimentu, tak ze samotného designu obchodu.
Etika vs. euforie
Zatímco uvnitř zněla hudba, venku se ozývaly hlasy ekologických aktivistů. „Protestujeme proti modelu fast fashion, který ničí planetu i lidská práva, “ vysvětloval Pierre z organizace Friends of the Earth.
Kritika na adresu Sheinu se ozývá již dlouhé roky ze všech koutů světa – značka čelí dlouhodobým obviněním z neetických pracovních podmínek a ekologické zátěže. Tentokrát se však vlna odporu zvedla ještě před otevřením, když se na webu Shein objevily dětsky vypadající sexuální hračky.
Francouzská vláda reagovala bleskově. Jen několik hodin po otevření oznámila, že pozastaví činnost Shein ve Francii, dokud firma nedoloží, že její nabídka odpovídá zákonům. Shein reagoval prohlášením, že zakázané produkty odstranil, prodejce sankcionoval a dobrovolně pozastavil svůj francouzský marketplace, aby „posílil kontrolní mechanismy“.
Paříž se bouří
Starostka Paříže Anne Hidalgo se k protestům symbolicky přidala postem na LinkedIn, kde napsala, že příchod Shein do BHV Marais „odporuje ekologickým a sociálním ambicím Paříže“.
Několik nezávislých značek kvůli tomu dokonce stáhlo své produkty z BHV, aby se s fast fashion nechaly spojovat.
„Všichni mluví o etice, “ řekl jeden z nakupujících, „ale pak si stejně kliknou na Temu nebo AliExpress. To je přece taky pokrytectví. “
Nová éra, staré otázky
Za otevřením stojí společnost Société des Grands Magasins (SGM), která doufá, že příchod Sheinu přiláká do stárnoucích obchodních domů mladší publikum. Dalších pět poboček se má otevřít v regionálních městech během několika týdnů.
Přesto nad celým projektem visí otazník. Francouzská vláda zahájila vyšetřování, Evropská komise se zapojila do debaty a veřejnost zůstává rozpolcená.
Paříž tak opět ukazuje, že je nejen městem módy, ale i městem postojů. A i když Shein přinesl na Rue de Rivoli třpyt, hudbu a fronty influencerů, připomněl také, že módní průmysl se dnes odehrává nejen na molech, ale i v morální rovině.
Jaké svetry budeme nosit tento podzim?
Malý bratr přerostl obra: Hermès předběhl LVMH a ukázal, že v luxusu vítězí řemeslo nad rozsahem
MBPFW day two: Hraví studenti, hledání cool factoru a show se třemi pruhy