Schiaparelli jako poznávací znamení

Ready-to-wear jako levnější (a rozhodně každodennější) verze haute couture? Ano, prosím!
Oli Egler
——
1. října 2022

Foto: Schiaparelli

Schiaparelli je značka, která byla pro haute couture stvořena. Byť sama zakladatelka již ve 30. letech prodávala levnější verze svých kousků pro ty, co si vysokou módu nemohli dovolit (čímž vlastně vynalezla ready-to-wear). Za svého působení v domě však Daniel Roseburry dokázal resuscitovat značku díky absolutní koncentraci na haute couture a asociaci s crème de la crème společnosti – Kim Kardashian, Bellou Hadid, Beyoncé, Lady Gagou, Adele a nově i Cate Blanchett. Poté, co značka zaplavila obálky časopisů i sociální sítě, si najednou všichni vzpomněli na Elsu a její „šokující“ dílo. Roseburry vyhrál. Splnil svou misi, a dům se mohl opět postavit na obě (velmi silné) nohy. „První tři roky jsem budoval jazyk, budoval couture, budoval reputaci, a další tři roky se soustředil na budování businessu,“ řekl Roseburry pro WWD.


Jeho ready-to-wear proto mluví stejnou řečí – stále vidíme surrealistické detaily a šperky odkazující na spolupráci Schiaparelli a Jeana Cocteau a stále vidíme malé odkazy z minulosti – jako zlaté vlasy nebo metr na lemu saka, vyšívaní mravenci na červeném kostýmku, texturovaná žebra na přiléhavých šatech (mimochodem s velmi trefným kontextem v rámci aktuální situace) a velké zlaté knoflíky na každém minimalistickém kusu jako poznávací znamení. S každým kusem se tak pojí jistý statement, který však nemusí mít opulentní podobu couture, avšak všichni budou vědět –„it's Schiaparelli!“. Pakliže se nyní Roseburry rozhodl budovat business a udělat značku více přístupnou pro veřejnost, uhodil hřebíček na hlavičku. Kolikrát Gen Z touží po daném kusu jen pro jeho sociální status asociovaný s logem? Schiaparelli naštěstí logo mít nemusí – o to se kreativní ředitel celé tři roky snažil. Stačí „jen“ knoflík ve tvaru bradavky, sukně s otiskem zlata na zadku nebo top s torpedovými ňadry.

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu