New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Say Hello, To My (Little) Balenciaga

Balenciaga si podle průzkumu The Lyst stále drží svou první pozici coby nejžhavějšího světového brandu i v rámci prvního čtvrtletí letošního roku. Jak se to stalo? Představujeme „Pověst o tom, jak fenomén jménem Demna zcela změnil pravidla módy, a vytvořil nový kult.”
Oli Egler
——
28. dubna 2022

Foto: Balenciaga

Demnu, který již dávno přestal používat své příjmení po vzoru Kanyeho, není třeba nikomu představovat. Pro mnohé byl (či stále je?) trnem v oku módní branže stejně tak, jako je Marvel a DC Universe pro starou gardu Oscarových režisérů. Martin Scorsese o superhero filmech prohlásil, že mu připomínají spíše zábavní parky nežli opravdovou kinematografii (jak se režisér se svým vzrůstem dostal do zábavního parku zůstává podle Rickyho Gervaise záhadou).

Dle názoru módních kritiků je však Demna prvním návrhářem, který zcela pochopil a bravurně adaptoval koncept internetové kultury do značek Balenciaga a Vetements, pomineme-li jeho kolegu (čti konkurenta) Alessandra Michele z domu Gucci. S motem „elegance je irelevantní” došel daleko, byť tím způsobil poplach v celé módní branži. Vytvořil „kult” značek v tom smyslu, jak jsme je doposud neznali. Ano, návrháři měli své stéle klienty, pro které exkluzivně tvořili sezónní šatník po dlouhá léta, avšak nová doba si žádala zcela nová pravidla. 

Jeho návrhářská vize sebou nesla filosofii, aplikující módní (i kulturní) relativismus coby popření všeho, co jsme doposud znali jako kánon estetiky. Když mu přestal dávat smysl, jednoduše jej porušil – ošklivé se stalo krásným, dámské se stalo pánským a obscénní se stalo novým „IT”. Jeho koncentrace se z individuálního stylu přesunula na kolektiv, nebo spíše modní kmen, pro který Balenciaga outfit začal představoval poznávací znamení na ulici.

Do určité míry tak zopakoval kaskadérský kousek Marca Jacobse z roku 1993. Ten představil pouliční grunge na catwalku, což sice způsobilo jeho vyhazov z Perry Ellis i smrt tohoto anti-fashion hnutí, ale zato nabídlo zcela nový pohled na módu, čímž značkám doslova daroval zlatý důl inspirace.

Ugly sneakers tak nadobro nahradily veškerou vycházkovou (ba i večerní) obuv, křiklavě neonové barvy, které bychom dříve považovali za vulgaritu se najednou hodily ke všemu, a lacině vypadající IKEA taška se stala novým statement kusem pro elitu. Tím Demna vydláždil cestu pro návrat (původně) španělské značky na pole haute couture, kde adaptoval své předešlé, úspěšné vzorce, aniž by opomenul dávkou nostalgie s kapkou původního odkazu mistra Cristóbala.

Onen hybrid, který nyní proniká i do světa virtuální reality proto přestává být pouze štítkem, a jeví se jako nový způsob životního stylu. Balenciaga kolem sebe vyzařuje jakousi auru, která mámí všechny přihlížející stát se součástí historie, jež značka píše za pochodu. Ať už se jedná o unikátní prezentace, okruh influencerů a celebrit s ní spojených nebo i samotné oblečení (sahající i do Meta světa) – společně s kouskem od Balenciaga získáváme i Zlatý kupón, který stejně jako pro Karlíka bude vaším vstupem do snového světa představující subkulturu nového milénia.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu