Renesance ženské síly: Martin Kohout přetváří alžbětinskou eleganci pro současnost

Sedm originálních modelů z luxusních materiálů vypráví příběh ženy, jež vládne vlastním pravidlům. Díky vizuálnímu pojetí Michaely Karáskové získává kolekce nový rozměr, v němž historie ožívá v současném světle.
Oli Egler
——
27. listopadu 2025

Michaela Karásková

V nejnovější kapsulové kolekci návrháře Martina Kohouta se renesanční symbolika setkává s ryze současným sebevědomím. Sedm originálních looků inspirovaných Alžbětou I.  vzdává poctu panovnici, která dokázala vládnout v mužském světě s elegancí, autoritou a neochvějným osobním stylem. Kohout tak vstupuje do dialogu s historií – aby skrze její ozvěny nechal vyniknout dnešní ženy, jejich sílu, inteligenci a nekompromisní estetické cítění.

Hedvábné šaty, brokátové sukně a oboustranné halenky zdobené delikátními mašlemi jsou jako vždy vyrobeny z luxusních materiálů s překrásnou texturou. Renesanční odkaz se tu neobjevuje jen v siluetách či detailech, ale v komplexním přístupu k vizuálnímu příběhu. Právě ten posouvá dál fotografka a vizuální umělkyně Michaela Karásková, která propojuje klasickou fotografii s koláží a vytváří tak nové vrstvy propojující historii a moderní dobu. Její práce se symboly a mnohovrstevnatým prostorem dodává celé kolekci dramatičnost, která rezonuje s epochou Alžběty I., a přitom zůstává hluboce současná.

Inspirace: portréty plné kódů

Na otázku, čím ho Alžběta I. inspirovala, návrhář odpovídá: „Největší inspirací posloužily portréty královny, většinou od Nicholase Hilliarda. Jsou plné symboliky – od šperků, pozadí až po gestikulaci.“ Právě tato osobitá vizuální řeč se promítá do celé kolekce, v níž vrstvy látky odrážejí vrstvy významů z renesančních maleb.

Síla kolekce spočívá především v příběhu – v poctě ženě, která se nebála být sama sebou, a v podpoře těch, které totéž činí dnes.

Alžběta na plátně i mimo něj

A kdo je podle něj nejpůsobivější představitelkou královny v populární kultuře? První místo podle návrháře patří Cate Blanchett za její role ve filmech Elizabeth, hned za ní následuje Judi Dench v Shakespeare in Love (Zamilovaný Shakespeare). Obě dokázaly vystihnout její sílu i zranitelnost, a právě tuto dualitu se návrhář snaží přenést i do svých modelů. 

Na otázku, který kus z kolekce je jeho nejoblíbenější, odpovídá s úsměvem: „Modrý hedvábný komplet. Je to úplně nový střih. Podobný jsem v létě udělal pro Aňu Geislerovou.“ Hedvábí v královsky modrém tónu zde symbolizuje majestát i moderní svobodu pohybu. 

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu