Prokletá třináctá: Jan Černý otevírá brány mezi realitou a iluzí

V podvečer svátku všech zemřelých, kdy se svět živých a mrtvých protíná, představil Jan Černý svou „prokletou třináctou“ show – temně poetickou kolekci JAN SOCIÉTÉ, která se pohybuje na hraně historie a současnosti. Módní performance v kulisách středověkého města přetváří iluze v realitu a kostýmy v nositelný statement.
Alice Filatova
——
3. listopadu 2025

Foto: Benedikt Renč, Katty Wullich, Jakub Zeman, Vojtech Plhak

Jan Černý nikdy nebyl designerem, který by se bál konfrontace. Jeho třináctá show pro značku JAN SOCIÉTÉ je důkazem, že móda může být rituálem, performancí i ironickým komentářem k vlastnímu světu. V syrových kulisách historického města v prostorách studia Barrandov – prostoru, který sám o sobě balancuje mezi skutečností a fikcí – rozehrál příběh o inspiraci, o iluzi a o odvaze tvořit z archivu, který mu vlastně nepatří.

Podívejte se na exkluzivní fotografie VIP hostů přehlídky:

Místo hledání archivního dědictví své mladé značky otevřel Černý fundus historických kostýmů Barrandov Studio – a s lehkou drzostí jej přijal jako vlastní archiv. „Je to můj způsob, jak reagovat na nekonečné recyklování archivů velkých módních domů,“ říká designér. Kostým, který se tváří jako historie, se tak stává metaforou celé kolekce: nic není skutečné, všechno je přetvářka – ale s moderní elegancí a humorem.

Výsledkem je dialog mezi minulostí a přítomností, mezi renesančním odkazem a současným menswearem. Historické detaily ožívají v moderních střizích, zatímco Černého rukopis – ostrý, moderní a unisexový – zůstává nezaměnitelný. Oversized siluety ustupují štíhlejším liniím, flared jeans prodlužují postavy, uplá trička a kratší bundy naznačují konec éry maximalismu. Byly zde i moire bombery, blazery z hedvábí a vlny či semišové loafers v kombinaci s džínami se třpytivými logy. Historické koruny a medaile z barrandovského fundusu se mísí s moderními materiály z Japonska, čímž kolekce působí jako módní křížová výprava mezi epochami – vážná i hravá, temná i místy ironická.

High point kolekce byla bílá hedvábná vesta s červenozlatými aplikacemi, na níž tým mistrů strávil přes sto hodin ručního vyšívání skleněnými korálky. Tradiční techniku však Jan záměrně narušuje – emotikon tří stříkajících kapek přenesený do výšivky z korálků je dokonalým příkladem jeho schopnosti spojovat posvátné s banálním.

Kromě módy samotné přichází Černý i s novým symbolem značky: NEWBORN BAG, prvním koženým „carry-all“ modelem JAN SOCIÉTÉ. Minimalistická silueta s opaskem evokujícím pupeční šňůru je podle designéra odpudivá i krásná zároveň – stejně jako okamžik zrození. Je to manifest: návrat k počátku, k esenci, ke smyslu tvořit.

„Prokletá třináctá“ je proto symbolickým rituálem přerodu. JAN SOCIÉTÉ zde vystupuje z experimentálního stínu do světla mezinárodní scény. Kolekce potvrzuje, že značka má ambici být nejen vizuálně silná, ale i produkčně připravená – s portfoliem nositelných, luxusních kousků, které definují DNA nové české módy.

V ulicích iluzorního města, mezi stíny minulosti a odlesky budoucnosti, může být mýtem, který si sami oblékáme.

Alice Filatova

Lifehacky slavných, dobré a zdravé jídlo a (kultovní) filmy jsou její hlavní obsesí, o kterou se ráda podělí s čtenářkami Harper’s Bazaar.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu