Francouzský designér oslavil koncem dubna 72. narozeniny. Svůj odchod do důchodu demonstroval velkolepou Haute Couture show v roce 2020 po padesáti letech působení na módní scéně.
Byl to on, kdo skrze pop kulturu a zpěvačku Madonnu v devadesátých letech ještě více načechral mou vášeň pro módu. Ve vrcholné době topmodelek, lesklých módních magazínů, mého dospívání, pohrávání si s identitou, a možná i na prahu výběru mého budoucího zaměstnání, se mnou termíny spojené s jeho tvorbou jako provokace, extravagance, erotika velmi rezonovaly. Velkolepé Blond Ambition World Tour v devadesátých letech a doprovodný snímek In bed with Madonna jsem doslova hltala. Kostýmy byly prostě dokonalé! „Gaultier byl první a poslední pop návrhář,“ komentuje dílo Thierry-Maxime Loriot, kurátor knihy The Fashion World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk. „Je to Madonna Haute Couture.“

Tetování, muži v sukních či umění iluze? Gaultier byl módním pionýrem v mnoha aspektech. Typické pro něj bylo opovrhování společenskými normami, záliba v unisex estetice, kulturní rozmanitosti, přičemž jeho casting pro módní mola byl pestrý jak věkově a do tvarů postav, tak i etnicky, bavila ho inspirace ulicí a autentickými vjemy a také byl jedním z prvních otevřeně gay návrhářů. Milovník velkolepých až kabaretních show tehdy v 80. a 90. letech dalece přesáhl hranice Paříže.

Kruh se uzavřel v roce 2014, kdy jsem měla příležitost v rámci připravovaného rozhovoru navštívit monsieura v jeho pařížském ateliéru. Bylo to v době, kdy šum kolem designérů tohoto typu utichnul, společnost se ocitla v jiné náladě, byli tu hipsteři a nová uniformita oblékání díky rozmachu sociálních médií. Sám si tehdy posteskl nad tím, že identita mladé generace začala splývat v jednu a podle stylu už zcela nepoznáte, odkud pocházíte. A bylo to setkání s okouzlujícím, vřelým člověkem se smyslem pro humor, nadšením a velmi nakažlivou energií.

I když jeho nebojácnost a podvracení klasických norem je historie, estetický odkaz žije dál díky konceptuálnímu pojetí speciálních capsule kolekcí a spolupracím s dalšími progresivními návrháři současnosti. Nedávno představila své designy spojené s JPG v rámci Haute Couture návrhářka Simone Rocha, předtím to byl například Nicolas di Felice, kreativní ředitel značky Courreges, a nově odhaleným „enfant terrible“ má být americký designér Shayne Oliver s kolekcí ready-to-wear.

V posledních letech se jeho brand znovu těší velké oblibě a po historických Gaultier designech je na vintage platformách, jako je Vestiaire Collective, velká poptávka v rámci sílící sběratelské základny. Podobnou má například tajemný Margiela. Témata JPG opět rezonují, ať už jde o anarchii, ignorování hranic pohlaví, nebo dobrého vkusu. Vliv jeho díla je jako stvořený pro současnou dobu. „S moderními designéry, kteří přiměli spotřebitele, aby se podívali zpět v čase, je tu pocit, že to bylo vše tehdy skvěle vytvořeno,“ říká Johnny Valencia z LA’s Pechuga Vintage. „Gaultier triumfuje jako inovátor a vzhledem k šíři jeho práce je z čeho vybírat. Jeho kousky mluví samy za sebe.“