Prada kupuje Versace: Co odchod kreativního ředitele Daria Vitaleho znamená pro budoucnost módního domu

Zdá se, že změny v italském domě neberou konce – od smrti zakladatele se již značka stihla prodat, zažít propady a vzlety, změnu image i kreativní vize. Nyní má před sebou další velkou kapitolu pod novým vedením. Otázkou však zůstává, zda je Versace vůbec stále relevantní…
Oli Egler
——
9. prosince 2025

Foto: Getty Images

Když Prada Group po půl roce regulatorního čekání oficiálně uzavřela akvizici Versace za 1,25 miliardy eur, šlo o jednu z nejzásadnějších zpráv v módě za poslední dekády. Spojení dvou významných módních domů vyvolalo očekávání, obavy i vzrušení – a téměř okamžitě přineslo první velké otřesy. Po nástupu nového kreativního ředitele Daria Vitaleho (a po odchodu Donatelly Versace z čela kreativního týmu) se v módní branži řeší jediné: kolik otřesů, revivalů či vzkříšení italský dům ještě zažije a zda je to vůbec potřeba… 

Versace na křižovatce: čas na (další) velký comeback? 

Poslední roky nebyly pro Versace jednoduché. Značka ztrácela dech jak komerčně, tak produktově. Tržby spadly o 15 % na 193 milionů dolarů a s nimi i kvartální výsledky. Bývalý majitel Capri Holdings se nakonec rozhodl značku v letošním únoru nabídnout k prodeji – a právě zde vstoupila do hry Prada.

Cíl Prada Group je jasný: dlouhodobě udržitelný růst a návrat Versace na mapu předních luxusních domů. Podle analytiků má značka nevyužitý potenciál, zejména v oblasti doplňků, pánského segmentu a nových kategorií, jako jsou šperky či interiérové kolekce. Prada, která si i v době zpomalení luxusu udržela 19 kvartálů růstu, představuje pro Versace silný operativní záchytný bod i kreativního partnera.

„Versace bude mít možnost plně vstoupit do našeho světa průmyslové výroby,“ říká Lorenzo Bertelli, nový výkonný předseda značky. V praxi to znamená přístup k vyspělým italským manufakturám, zkušenostem a procesu, který by mohl navýšit kvalitu i efektivitu výroby – základ pro nové „zlaté období“ Versace.

Timeline Versace 

1978

  • Gianni Versace zakládá značku Versace, představuje první kolekci v Miláně a otevírá butik.

1990

  • První Atelier Versace (couture) během Haute Couture Week v Paříži.

1992

  • Start Versace Home – interiérová divize domu, která získává kolosální úspěch.

1997

  • 15. července: Gianni Versace je zavražděn v Miami a Donatella se stává kreativní ředitelkou domu.

2018

  • Velký návrat domu spolu se slavným Tribute Show SS 2018 coby pocta Giannimu s Naomi Campbell, Cindy Crawford, Claudií Schiffer, Helenou Christensen a Carlou Bruni na mole. 

  • Versace prodán skupině Michael Kors za 2,12 mld. USD.

2019

  • Michael Kors + Jimmy Choo + Versace spojen do Capri Holdings.

2023

  • Tapestry Group oznamuje koupi Capri Holdings (Versace, Michael Kors, Jimmy Choo) za 8,5 mld. USD.

2025

  • Prada Group kupuje Versace za 1,25 miliardy eur.

Mezi krizí a restartem

Euforie ze vzniku nové luxusní aliance však jen dva dny po uzavření obchodu vystřídaly zásadní změny – dům Versace nečekaně oznámil odchod kreativního ředitele Daria Vitaleho.

Ještě nedávno byl Vitale vnímán jako tvář nové éry. Jeho kolekce jaro/léto 2026 zaplnila titulky módních médií a někteří ji navzdory rozpolceným reakcím především na sítích označili za jeden z vrcholů sezóny. Vitale vstoupil do značky v březnu a úzce spolupracoval s Donatellou Versace, která se tehdy přesunula z kreativní ředitelky do nové role globální ambasadorky.

O to větším překvapením bylo nynější oznámení: to, že jen po pár měsících od svého jmenování Vitale odchází – prý „vzájemným rozhodnutím“ mezi ním a Prada Group. Ve svém prohlášení značka poděkovala za „významný přínos během přechodného období“ a popřála mu úspěch v jeho další tvorbě.

Vitale pracoval už na podzimní kolekci 2026, která měla být uvedena během milánského týdne módy v únoru. Jeho posledním dnem ve funkci bude 12. prosinec, poté kreativní vedení dočasně přechází pod CEO Emmanuela Gintzburgera a interní tým.

Je Versace ještě stále relevatní? 

Versace má za sebou několik složitých dekád plných zkoušek, které zřejmě neberou konce. Pozoruhodně se však značka stále drží nejen na mole světových týdnů módy, ale také v povědomí široké veřejnosti. Odkaz Gianniho je skoro tak silný jako život Coco Chanel, kterou Lagerfeld za svého kreativního vedení domu Chanel povýšil na naprostou legendu. 

Sám Bertelli zdůraznil, že právě kulturní kapitál Versace byl jedním z důvodů, proč si ho Prada Group vybrala. „Gianni dokázal něco revolučního – přenesl popovou energii do světa elitní módy,“ říká. „Tahle fascinace v DNA značky zůstává.“ Pro Pradu tak prý Versace představuje doplnění portfolia, nikoli konkurenci – coby dvě výrazné identity, které se nesnaží překrývat, ale obohacovat.

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu