Pierpaolo Piccioli v Balenciaga: Co tato změna představuje pro módní svět?

Kardinální návrat ke kořenům za (možnou) cenu ztráty statusu kulturního fenoménu. Po dekádě sociálního experimentu Demny představí Balenciaga svou romantickou stránku.
Oli Egler
——
20. května 2025

Foto: Getty Images

Dlouhé spekulace jsou u konce – další módní dům našel svého nového kreativního ředitele. Jeden z kola ven. 
Přechod Demny Gvasalii z domu Balenciaga do Gucci byl pro mnohé (ne-li pro všechny) šokem. Gruzínský návrhář oživil dlouho zapomenutou značku, která chátrala ve stínu průměrnosti dlouhá léta.

Demna ji nejen postavil na nohy a obnovil i řadu haute couture, ale také jí vrátil status avantgardního „trendmakera“, a to do té míry, že se mnozí zamýšleli nad tím, zda náhodou nejde o moderní sociální experiment. IKEA tašky, sukně rohožky a gopnikovské teplákové soupravy se staly jeho dlouhodobým modem operandi, který částečně vnesl i do haute couture.

Výběr Piccioliho tak pro mnohé byl dalším šokem – pragmatický romantik vnášející náboj pozitivních emocí do každé (esteticky líbivé a oko nedráždící) kolekce je naprostým opakem svého předchůdce. Jeho vizuální jazyk vždy ctil siluetu, proporce a řemeslo. Uměl vždy také podat „drama“ ve svém vlastním stylu. A právě tyto aspekty budou hrát klíčovou roli pro značku v rámci haute couture, k němuž se dům v roce 2021 vrátil po dlouhé pauze.

Není však radno podceňovat ani korporátní podtext těchto pečlivě promyšlených tahů – již dávno pominuly doby, kdy kreativní ředitel tvořil pod střechou domu do své smrti (nebo absolutního kolapsu). Dnes se kreativní ředitelé zdržují v domech takřka vždy dekádu. A poté přichází „rebranding“ – Michele v Gucci, Galliano v Maison Margiela, Anderson v Loewe (11 let) a nyní se šušká i o tom, že příští rok stejně tak „oslaví“ svou dekádu i Maria Grazia Chiuri v Dior.  
Jde zkrátka o to změnit strategii, oslovit novou skupinu a změnit se před tím, než značka ztratí relevanci.

Byť není pochyb o tom, že bude v Piccioliho silách kreativně dům posílit a oživit odkaz zakladatele, je přece jen trochu smutné sledovat konec jedné éry domu. Ačkoliv nebyla Demnova estetika po chuti všem, představila nový typ dekadence a avantgardy, která výrazně změnila estetiku módního světa. 

Otázka zní, zda po tak razantním kroku neztratí značka zcela svou identitu, kterou postavila na módním postmodernismu v provokativním, cyber-goth stylu. Básník Piccioli sice bude moci vzkřísit historické triumfy Cristobala Balenciagy, avšak nemusí udržet status značky coby kulturního fenoménu, stále rezonujícího v klientech a fanoušcích značky.

Jeho první kolekce pro Balenciagu bude představena během pařížského týdne módy na jaře příštího roku, kde se připojí k řadě návrhářských debutů – Matthieua Blazyho u Chanelu, Durana Lantinka u Jeana Paula Gaultiera a Demny Gvasalii u Gucci.

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu