Dlouhé spekulace jsou u konce – další módní dům našel svého nového kreativního ředitele. Jeden z kola ven.
Přechod Demny Gvasalii z domu Balenciaga do Gucci byl pro mnohé (ne-li pro všechny) šokem. Gruzínský návrhář oživil dlouho zapomenutou značku, která chátrala ve stínu průměrnosti dlouhá léta.
Demna ji nejen postavil na nohy a obnovil i řadu haute couture, ale také jí vrátil status avantgardního „trendmakera“, a to do té míry, že se mnozí zamýšleli nad tím, zda náhodou nejde o moderní sociální experiment. IKEA tašky, sukně rohožky a gopnikovské teplákové soupravy se staly jeho dlouhodobým modem operandi, který částečně vnesl i do haute couture.
Výběr Piccioliho tak pro mnohé byl dalším šokem – pragmatický romantik vnášející náboj pozitivních emocí do každé (esteticky líbivé a oko nedráždící) kolekce je naprostým opakem svého předchůdce. Jeho vizuální jazyk vždy ctil siluetu, proporce a řemeslo. Uměl vždy také podat „drama“ ve svém vlastním stylu. A právě tyto aspekty budou hrát klíčovou roli pro značku v rámci haute couture, k němuž se dům v roce 2021 vrátil po dlouhé pauze.

Není však radno podceňovat ani korporátní podtext těchto pečlivě promyšlených tahů – již dávno pominuly doby, kdy kreativní ředitel tvořil pod střechou domu do své smrti (nebo absolutního kolapsu). Dnes se kreativní ředitelé zdržují v domech takřka vždy dekádu. A poté přichází „rebranding“ – Michele v Gucci, Galliano v Maison Margiela, Anderson v Loewe (11 let) a nyní se šušká i o tom, že příští rok stejně tak „oslaví“ svou dekádu i Maria Grazia Chiuri v Dior.
Jde zkrátka o to změnit strategii, oslovit novou skupinu a změnit se před tím, než značka ztratí relevanci.

Byť není pochyb o tom, že bude v Piccioliho silách kreativně dům posílit a oživit odkaz zakladatele, je přece jen trochu smutné sledovat konec jedné éry domu. Ačkoliv nebyla Demnova estetika po chuti všem, představila nový typ dekadence a avantgardy, která výrazně změnila estetiku módního světa.
Otázka zní, zda po tak razantním kroku neztratí značka zcela svou identitu, kterou postavila na módním postmodernismu v provokativním, cyber-goth stylu. Básník Piccioli sice bude moci vzkřísit historické triumfy Cristobala Balenciagy, avšak nemusí udržet status značky coby kulturního fenoménu, stále rezonujícího v klientech a fanoušcích značky.
Jeho první kolekce pro Balenciagu bude představena během pařížského týdne módy na jaře příštího roku, kde se připojí k řadě návrhářských debutů – Matthieua Blazyho u Chanelu, Durana Lantinka u Jeana Paula Gaultiera a Demny Gvasalii u Gucci.