New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Nike slaví 50 let

Byl rok 1964, Philips začal experimentovat s barevnými televizory, Škodovka představila model 100, narodila se Michelle Obama a Phill Knight s Billem Bowermanen založili v americkém Oregonu značku Nike.
Daniel Klíma
——
3. června 2022

Nike

Firma byla původně známá pod názvem Blue Ribbon Sport a její hlavní činností byla distribuce japonské značky tenisek Onitsuka Tiger v USA. Toto období ale netrvalo příliš dlouho, Philla Knighta totiž přepadla chuť vítězit, a to se dalo jen s nezávislou značkou vlastní obuvi. Knight měl obchodní vizi, Bowerman zkušenosti špičkového trenéra – a oba milovali běhání. Prvním výsledkem jejich snahy byla teniska s názvem Moon Shoe s inovativní vaflovou podrážkou, která měla poslání udělat z běhání příjemnou aktivitu tak, aby chtěl běhat každý, nejen profesionální sportovci. To se povedlo, tenisky se staly hitem a značka Nike si zapsala první velké vítězství.

Dnes máme o padesát let později a web Lyst vydává pravidelný žebříček nejvíce trendy módních značek na světě. Původně běžecká a sportovní firma Nike je v TOP 20 mezi značkami jako Prada, Gucci nebo Dior. A není to náhoda, Nike se několik posledních let objevuje mezi „nej” značkami celého světa, ať už je to žebříček těch s nejvyšší hodnotou, těch nejoblíbenějších, nebo nejinovativnějších. Nike je jednoduše hot.

Padesátiletá cesta plná malých i velkých vítězství je lemovaná až neuvěřitelným množstvím jmen, která se zcela zásadně zapsala nejen do historie sportu. Ve výročním videu Spike Lee, velký fanoušek Nike, tři minuty jen vyjmenovává, koho všeho viděl překonávat sportovní rekordy. I tak je to pouze zlomek osobností, které jsou s Nike úzce spojeny. Na pomyslném vrcholu stojí až mystická postava Michaela Jordana následovaná dalšími hráči a hráčkami, a hlavně vítězi, jakými jsou Kobe Bryant, Serena Williamsová, Tiger Wood nebo Andre Agassi. Ti všichni i další svými úspěchy překročili hranice hřišť, kurtů a závodišť. Co má Nike s těmito sportovci společného? Tu neustálou chuť stále a znovu vítězit. Motivaci posouvat hranice za každou cenu. Protože v Nike dobře ví, že k vítězství jen štěstí nebo odkaz minulosti nestačí. Jedno je příliš prchlivé a to druhé časem zapadá prachem.

Když se podíváme na produkty Nike, najdeme tam perfektně vyvážený mix oblíbených retro modelů, jako jsou tenisky Jordan, Dunk či Air Max, v kombinaci s produkty ze speciálních řad jako Nike ISPA a NSRL, které jsou nabušené inovacemi a člověk si umí lépe představit, že je nosí v blízké sci-fi budoucnosti než dnes.

Nejen u produktů má firma z Oregonu tento přístup. Devadesátková nostalgie? Ano. Odkazy na sportovní milníky? Ano. Ale zároveň s tím: Ekologie? Ano. Podpora žen ve sportu? Ano. Podpora menšin? Ano. Metaverse? Ano. A dalo by se pokračovat. Nike má chuť vyhrávat dál. Nezbývá nám tak nic jiného, než se vžít do role Spika Leeho, který s otevřenou pusou kouká na mladou Indigo Hubbard-Salk, a věřit jejímu „I know you think you’ve seen everything, but you ain’t seen nothing yet.“

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu