V novém krátkém filmu „Autobiography of a Handbag“ od britské režisérky Joanny Hogg se Miu Miu vydává na intimní cestu do hlubin duše kabelky, která je němým svědkem společenských proměn, tajemství i touhy. Příběh, jenž otevírá 29. díl oblíbené série Women’s Tales, dokazuje, že móda nemusí být jen prchavou záležitostí, ale i nesmazatelným otiskem lidských osudů.

Když se nad zvlněnou krajinou Maremmy převalují oblaka, spočine zrak diváka na osamělé bílé kabelce Wander od Miu Miu. Na první pohled je vidět, že má něco za sebou – špína, škrábance a stopy času vyprávějí svůj vlastní příběh. A právě v Autobiography of a Handbag nás Joanna Hogg zve, abychom naslouchali „vnitřnímu hlasu“ tohoto zdánlivě obyčejného módního doplňku. Od ultramoderních továren přes honosné italské vily až po chátrající předměstí – kabelka putuje napříč světem a mezi jejími majitelkami (i majiteli) se střídají protiklady společenských vrstev: od privilegované dospívající dívky až po vražedkyni z dělnického prostředí.

Podobně jako v předchozích dílech série Women’s Tales dává Miu Miu prostor nezávislým ženským tvůrkyním, aby zkoumaly, co móda a ženskost znamenají v současném světě. Joanna Hogg se ujala této výzvy s odvahou a kreativitou, jež přirovnává k povaze značky Miu Miu: „riskovat a svobodně experimentovat“. Ve svém krátkém filmu klade režisérka klíčovou otázku: co se stane, když středem pozornosti není žena, ale věc, kterou žena nosí? A co když tato věc vnímá svět po svém – třeba jako hmyz pozorující vše okolo?
Výjimečný pohled iPhone kamer a esence nesmrtelnosti
Joanniny úvahy podpořila myšlenka z knihy The Prop, kterou její přítel John David Rhodes napsal spolu s Elenou Gorfinkel. Společně uvažují nad tím, jakou roli hrají filmové rekvizity (tedy i módní doplňky) a zda samy o sobě mohou vyprávět příběh. Právě odtud pramení i režisérčin nápad použít širokoúhlou perspektivu a čtyři iPhony 16 – aby zachytila pohled kabelky téměř „od země“, jako by byla tichým pozorovatelem lidských dramatických okamžiků.

Snímek Autobiography of a Handbag se tak stává freskou italské společnosti. Putujeme krajinami Maremmy, potkáváme bohaté i chudé, nevinné i kriminální živly. Ve všech případech je ale průvodkyní ztichlá bílá kabelka, která jako nejbližší společník střeží vzpomínky, city i trápení svých vlastníků. „Kabelky přece neumírají – jsou do jisté míry nesmrtelné,“ říká Joanna Hogg.
A vyvolává tak v divákovi pocit, že móda není jen pomíjivou touhou po novém doplňku, ale také odrazem duší, které se k ní upínají. Třeba právě v tom tkví pravá krása a hloubka 29. dílu Women’s Tales: v poznání, že obyčejná kabelka se může proměnit v hrdinku, odrážející radosti i bolesti našich životů.