Mimo luxusní segment si vybavuji snad jen nylonovou kabelku od Uniqlo, která se před pár lety těšila takovému úspěchu, že pronikla až do kolektivní módychtivé představivosti. Ale i v jejím případě jde o trend starý minimálně tři roky. Co se týče velkých módních domů, od posledních skutečně virálních kousků – jako byly Cagole od Balenciaga, Jackie od Gucci nebo Jodie od Bottega Veneta – už také uběhla řada sezón. A i když značky přicházejí s novinkami neustále, třeba Beau či Aventure od Miu Miu, které si oblíbili zasvěcení insiders, do mainstreamu se jim zatím prorazit úplně nepodařilo.

Jak tedy poznáme, že kabelka překračuje úzkou skupinku módních insiderů? Stačí se podívat, zda se objevují repliky v řetězcích typu Zara nebo jiných značkách pod křídly Inditexu. Pokud se to neděje, nejspíš nepůjde o příští it bag. Jedním z mála kandidátů na it bag byla v posledních měsících Margaux od The Row, kterou se začaly rychle inspirovat značky Cos, Zara, Reformation nebo dokonce Coach. Jenže při ceně 5000 až 6000 eur je pro většinu módních nadšenců nedostupná, a tak ji můžete vidět spíše v omezeném kruhu elitních klientů – a ti ostatní berou zavděk dupe variantami. Proč se tedy zdá, že se na scéně nerýsuje žádný nový model, který by dokázal strhnout většinu trhu? Na vině je hned několik faktorů.
Nebeské ceny, pozemská realita
Jedno z hlavních vysvětlení je nasnadě – vysoké ceny. Čím je kabelka ekonomicky nedostupnější, tím menší je pravděpodobnost, že se stane masovým fenoménem. Není náhodou, že podle nedávné studie The Independents se nákupy luxusních kabelek mají v příštích dvou letech snížit o téměř 14 %. Status, který kabelky dříve symbolizovaly, je totiž čím dál tím častěji nahrazován jiným druhem luxusu – zážitky, uměním nebo třeba haute gastronomy. Touha vlastnit exkluzivní kousek samozřejmě nevymizela, ale zdá se, že spotřebitelé se stávají náročnějšími a začínají se ptát, zda cenovka odráží skutečnou hodnotu.
Cenové navyšování se navíc děje už roky a nikdo se tím příliš netají. Business of Fashion poukazuje na dramatické růsty: Galleria Saffiano od Prada zdražila mezi roky 2019 a 2024 o 111 %, Speedy 30 od Louis Vuitton o 100 %, GG Marmont od Gucci o 75 % a Chanel 2.55 (ve velké verzi) o 91 %. Připočtěme k tomu urychlené tempo kolekcí – mnohé značky vychrlí až pět či šest nových řad ročně – a dostáváme zvláštní fragmentovaný trh, v němž je těžké vzbudit hlubší citový vztah k jediné kabelce. Rychlost, s jakou se kolekce obměňují, vyvolává v zákaznících spíš zmatek než touhu.

Klesající tržby a hledání alternativ
Tento trend se jasně odráží v číslech. Fashion United píše, že divize Fashion & Leather Goods koncernu LVMH zaznamenala ve třetím čtvrtletí 2024 pokles tržeb na 9,2 miliardy eur (z 10,3 miliardy v předchozím čtvrtletí). Kering podobně reportuje zpomalení prodeje obuvi a kožených doplňků u svých sekundárních značek (Alexander McQueen, Balenciaga ad.). Není divu, že se módní domy uchylují k jiným strategiím – například k drobným koženým doplňkům a tzv. „miniluxusům“, jako jsou klíčenky, kosmetické taštičky nebo rtěnky s logem. Zákazníci, kteří si kupují tyto drobnosti, přesto chtějí mít pocit jedinečnosti a luxusního servisu na úrovni.
Návrat do minulosti
Další cestou je reedice dřívějších hitů – nostalgie prodává. Od Prada Re-edition Nylon 2005 po Saint Laurent Tote Y se módní domy pokoušejí vyvolat vzpomínky na časy, kdy jejich tašky byly synonymem neokoukaného stylu. Balenciaga nedávno znovu uvedla Le City Bag, proslulou „motorkářskou“ kabelku z raných 2000s a launch doprovodila nápaditými kampaněmi s Paris Hilton a paparazzi estetikou. Jde o sázku na jistotu v době, kdy se zdá, že kreativita stojí na místě. Ovšem i nostalgie má své limity – mnozí lidé se raději upínají k vintage verzím, kde nacházejí skutečně originální poklady, a unikají tak nadsazeným cenám i unifikovaným logům.

It bags nejsou mrtvé, ale...
Ikonické kabelky z módy nezmizí, jen se už nejspíš nevrátíme do doby, kdy jedna značka nebo jeden model dokázaly být univerzálním symbolem společenského statusu. S rostoucími cenami, přeplněným trhem a rozvážnějším spotřebitelem je stále těžší, aby se nový model stal celosvětovým fenoménem, a i když se to na chvíli povede, jeho sláva může rychle vyhasnout. A tak zatímco rozmanitost a individualita v luxusu sílí, staré it bags zůstávají spíš nostalgickým odkazem než žhavou novinkou.

Kabelky, které možná pohnou trhem
I přesto se stále objevují zajímavé novinky – ať už jste milovníci klasického designu, hravého minimalismu, nebo statement kousků, nenechte si ujít zbrusu nové kabelky, které mají potenciál rozproudit stojaté vody módního rybníčku: od kabelky Dior D-Journey přes Chanel 25 až po Balenciaga Rodeo a Bottega Veneta Ciao Ciao.
Která z nich se stane další it bag, zůstává otázkou. Jestliže si ale některá kabelka (nebo klidně více z nich) najde cestu do srdcí spotřebitelů, můžeme se dočkat nového trháku – navzdory všem pesimistickým předpovědím. Možná právě v této sezóně zažijeme moment, kdy se na scéně objeví nová hvězda. A pokud ne, budeme pozorovat, jestli se vrátí starý dobrý trend masové obliby, nebo zda definitivně začíná éra individuálního luxusu, v níž jediné pravé „must-have“ je osobní styl a promyšlený výběr.