Italská značka oblečení MooRER, známá svými nadčasovými a funkčními designy svrchního oblečení, zahájila novou kapitolu, a to v Čechách. Oficiální otevření pražského butiku na adrese Maiselova 21 proběhlo 11. října za účasti zakladatele brandu, Morena Faccincaniho. Ten svou vizi proměnil v realitu již v roce 2006, kdy byl MooRER oficiálně založen ve městě Verona. Výrobě oděvu se však věnoval již od dětství, kdy pomáhal svým rodičům řídit jejich malou oděvní firmu Duelle. Klíčovým aspektem jeho značky je elegance, v níž se snoubí nadčasový design klasických střihů svrchního oblečení společně s moderním nádechem maximální funkčnosti. Veškeré detaily jsou tak promyšlené pro maximalizaci praktičnosti, aniž by narušovaly design. Čím se však nejvíce značka proslavuje, jsou materiály. „Pokud už něco vyrábím, tak to musí být nejlepší z nejlepších – když denim, tak z Japonska, když péřové bundy, tak z peří severských hus,“ říká Faccincani. Kabáty značky MooRER jsou tak vyrobeny z nejdražších druhů vlny, kterými jsou baby kašmír a vikuňa – ta je známá jako „vlákno bohů“ a pochází z divokých jihoamerických lam, které žijí ve vysokohorských oblastech And. Speciálním segmentem je také Denim Couture, kde se staré techniky zpracování denimu aplikují a zakomponovávají coby detaily na péřových bundách a vestách, tvořící tak originální a unikátní produkt.
Filozofii jeho značky si velmi rychle oblíbily Chiara Ferragni, Caroline Daur nebo Olivia Palermo. Je definicí quiet luxury, kdy bez výrazných prvků, sloganů či zřejmé extravagance jsou jeho kusy identifikovány na první pohled coby luxusní a velmi kvalitní.

Italská móda je dodnes považována za synonymum prvotřídní kvality, a to co do designu, tak i provedení a materiálů. Jak složité je udržovat tuto laťku v dnešní době?
Velmi. Ne ani tak co se týče materiálů, nýbrž spíše v rámci samotné produkce. Výroba v Itálii je náročná – stojí hodně peněz a také jsou třeba správní lidé, které se nám naštěstí daří nacházet. Pracuji se stejnými lidmi od založení v roce 2006 a jejich řady se stále rozšiřují – vždy totiž hledáme nové dovednosti. Za jeden rok se tak náš výrobní tým rozrostl o 30 %.
Je oproti tomu kreativní dynamika něco, co zůstává ve vašem případě stejné?
Mění se všechno, možná jen mé estetické preference zůstávají stejné. I moje kreativita se posouvá – rozrůstá se nabídka barev. Dřív jsem nerad používal jiné než neutrální barvy, to je dnes také jinak. Nabízíme větší paletu a velmi brzy půjdeme ještě dál.

Vaše zimní, kapsulová kolekce na tento rok, Denim Autentico, byla zcela něco nového – spojil jste světově proslulý japonský denim, americký retro design a italskou výrobu. Jak takový proces vypadal?
Mám moc rád denim – pro jeho nadčasovost a funkčnost. Zároveň ale rád všechno dělám v té nejvyšší možné kvalitě. Spojil jsem proto síly s Alessiem Berto, který je expert zasvěcený do tajů autentického denimu, známý svou odborností a schopností uchytit všechny nuance tohoto materiálu. Bylo zde důležité zachovat správné postupy výroby. Od materiálu až po konkrétní střihy. Bylo to fascinující, byla to výzva, a to se mi líbilo.

Tichý luxus je všudypřítomnou filozofií napříč světem módy. Přičemž dokonale vystihuje tvorbu MooRER – kombinující klasické kusy ve své původní formě (jako třeba pilotní bunda bomber) a dodávající jí maximální funkčnost bez kompromisu na designu. Nestárnoucí a vždy aktuální kus prvotřídní kvality se proto může stát celoživotním společníkem oproti systematicky se měnícím trendům. Cítíte proto nyní zájem i mladšího publika?
Ano, mladší lidé k tomu určitě tíhnou více, všiml jsem si toho hlavně poslední rok. MooRER ale nikdy nedělal módu v závislosti na trendech. Klíčová byla pro mě ona nadčasovost. Móda je velmi proměnlivá a to, co je krásné dnes, se může zítra změnit, což je zcela v pořádku a nemám nic proti tomu. Já osobně však preferuji vyrábět kusy, které navzdory deseti- nebo patnáctiletému stáří budou stále viděny jako aktuální. Můžete si naše staré kusy vzít na sebe klidně dnes a budou působit moderním dojmem. A to se týká i barev v rámci různých sezón. Je to stejné, jako když si koupíte hodinky Rolex nebo auto jako Porsche – vždy aktuální a vždy krásné.

Navrhujete raději dámskou, nebo pánskou módu?
Začínal jsem s dámskou módou, dělal jsem ji od roku 1999. Pak mi ale někdo řekl, že navrhování pro muže je výrazně složitější a ať raději zůstanu u dámských kolekcí. Další rok již vznikl MooRER, který se specializoval pouze na pánskou módu! (smích) Mám rád výzvy! Neustále mě to popohání dál, když je něco, co mohu zdolat. Dnes proto navrhuji raději pro muže – pro ženy navrhuji rád, ale nemohu si ty návrhy zkusit na sobě a posoudit, zda jsou dost dobré.
Máte nějaký kus, který je váš oblíbený a podle vás nejlepší, který jste vytvořil?
V první řadě mám moc rád celou kapitolu Denim Couture a každý její kus – je to unikátní projekt, na který jsem moc hrdý. Kdybych si měl vybrat jeden, tak by to byl pánský péřový blazer Nobile – hladký, lehký a velmi elegantní. Když jsem jej uvedl v roce 2010, jednalo se absolutní novinku. Blazery ve stylu bund již byly, ale byly masivní a prošívané jako klasická péřovka. Je to dokonalý kus, který jsem musel nechat předělat šestkrát, než jsem si řekl: „To je ono!” Asi chápete, proč je to moje srdcovka. (smích)

O čem bude nová kapitola MooRER?
Chci teď více rozvíjet řadu Excelence, kde používáme velmi drahé materiály, které pro mě musí splňovat nejvyšší možnou kvalitu. Třeba vikuňa se vyrábí ze srsti lamy, která vyprodukuje jen malé množství extrémně jemné vlny, která má jedno z nejjemnějších vláken vůbec. Tato vlna je velmi drahá, protože zvíře lze stříhat pouze jednou za tři roky. Baby kašmír je zas z koz žijících pouze na Aljašce a tento druh srsti dají kůzlata jen jednou za život, jelikož v pozdějším věku je jejich srst o něco hrubší. S ohledem na vzácnost materiálů jsou všechny pochopitelně získávány cruelty-free, což je pro nás také důležité. Naší velkou novinkou – a jste první, komu to říkáme – bude letní kolekce za použití nejdražší bavlny na světě, a to z Karibských ostrovů, která se produkuje jen ve velmi malém množství. Unikátnost této bavlny je v dlouhých vláknech, která jsou schopna velmi dobře absorbovat barvu a vytvořit tak překrásné, syté odstíny. Vůbec poprvé budeme používat velmi zářivé barvy inspirované právě Karibikem – barvy Jamajky, Barbadosu atd. přeneseme do své letní kolekce. Bude to krásné!
