Módní přehlídky v metaverse a kabelky ve formě NFT’s? Jaká je blízká budoucnost módního světa?
Foto: archiv Instagramu @adidasoriginals
Foto: archiv Instagramu @adidasoriginals
Že vám jsou tato slovíčka povědomá? Není divu, objevují se teď na sociálních sítích stále častěji, a to nejen ve spojitosti s módním průmyslem. Ale o co vlastně jde?
Zde mluvíme o 3D virtuálním, tedy nefyzickém, prostoru, kde jeho uživatelé mohou hrát hry, nakupovat věci či se například socializovat skrze vlastní avatary s jedinečnou osobností. Jedná se o unikátní svět, který mimo nadšence do IT oslovil právě i velké módní domy. Například Louis Vuitton a Balenciaga již v minulosti vytvořili vlastní kolekce pro hry Fortnite nebo League of Legends, kde měli možnost proniknout k úplně nové skupině zákazníků. A to je právě jednou z velkých výhod.
NFT, neboli nezkráceně Non-Fungible Token, je digitální soubor uložený na blockchainu, v podstatě v jakési velké digitální účetní knize, která mimo NFT’s spravuje třeba i kryptoměny. Tím, že je každý token unikátně zapsaný do blockchainu, je nezaměnitelný a autentický. NFT může být jakékoliv umělecké dílo, ať už ve formě audia, videa, fotky, obrazu, nebo právě designerského kousku.
Expanze do metaverse a světa NFT však kromě rozkvětu značky vyvolává také otázky ohledně ochrany designu a jména značky, jelikož fyzická aktiva se nyní stávají aktivy digitálními.
V poslední době se na trhu metaverse objevily i světoznámé kabelky Hermés Birkin prodávané umělcem Masonem Rothschildem ve formě NFT nazývané „MetaBirkins“. V jednu dobu se jejich cena pohybovala až kolem $800 000. V prosinci roku 2021 se však módní dům Hermés vyjádřil, že nikdy s komercializací značky na NFT trhu nesouhlasil, jelikož si cení hmotných, ručně vyrobených produktů. Hermés nebyl jediným módním domem, který se potýkal s tímto problémem.
Kauza je stále v procesu, avšak jejím vyřešením by se značkám mohly otevřít nové dveře, co se týče ochrany jejich zboží na digitálním trhu, a tím by si svět NFT’s mohl získat ještě více příznivců.
Například velikán Nike vytvořil v metaversi svět Nikeland. V tomto digitálním světě pak můžou návštěvníci zakoupit produkty Nike, ale také hrát hry nebo si třeba zacvičit.
První projekt v rámci metaverse a NFT’s oznámily i Prada a Adidas Originals, dvě značky, které jsou proslulé svým progresivním přístupem. Ve spolupráci s digitálním umělcem Zachem Liebermanem plánují odhalit digitální kolekci Adidas pro Prada Re-Nylon. Projekt je vymyšlen tak, aby propojil nadšence módy s digitálním světem a kryptoměnami s tím, že výtěžek poté bude věnován pro charitativní účely a digitálním umělcům.
Je možné, že díky všem inovacím opravdu postupem času digitální fashion weeky nahradí ty tradiční, kdo ví. Již nyní se přehlídky kromě fyzické účasti vysílají online pro všechny ostatní zájemce. A už tuto sezónu se mimo klasických fyzických fashion weeků můžeme těšit právě na přehlídky, které se budou konat ve virtuálním prostoru Decentraland. Decentraland ve spolupráci s luxusním tržištěm UNXD, které se mimochodem podílelo třeba na první NFT kolekci značky Dolce & Gabbana, uspořádá čtyři dny plné přehlídek, pop-upů a afterparties. Decentraland na svém Twitteru oznámil, že virtuální show se bude konat mezi 24. a 27. březnem a umožní svým návštěvníkům nejen sledovat módní přehlídky, ale i komunikovat s ostatními návštěvníky nebo třeba nakupovat oblečení pro jejich online avatary.