Pro Bottega Veneta se Matthieu Blazy rozhodl vzít v potaz trochu kulturních referencí, které tentokrát čerpal z E.T. – hosté přehlídky totiž seděli na kožených křeslech v podobě zvířat, což mělo být odkazem na scénu z filmu, kdy se návštěvník z vesmíru ukrývá mezi plyšovými hračkami. Tentokrát však byly kožené… protože Bottega!
Znělo estetické echo osmdesátek – powersuits, flanelové košile (ve skutečnosti pevně tvarované kabáty) s džíny (ve skutečnosti merino kalhotami) nebo plátěné bombery, jejichž límce zdobilo slavné „intrecciato“ neboli pletený vzor kůže. Byly zde motivy zvířat – králíka (aka Bottega Bunny), žáby nebo hada s vystrčeným jazykem, které dodávaly hravost propojující element dětského světa se sofistikovanými looky. Skoro jako když se děti oblékají do oblečení svých rodičů, je třeba eleganci nové Bottegy trochu naředit hrou.
Detaily háčkovaných květin v ruce modelky, sirek (se kterými si děti nesmí hrát!) v podobě dekorativních prvků i doplňků nebo náušnic v podobě vyfouknutých balónků opravdu umí vyvolat trochu dětského vzrušení i u toho nejstřízlivějšího diváka…
Versace se vrátilo plnou parou do minulosti – ústředním bodem nové kolekce Donatelly Versace byla přehlídka její značky Versus (diffusion řady Versace) z roku 1997. Kolekce se tak silně odrážela od estetiky 90. let, přičemž konkrétně zde vypadala jako reinterpretace let 70. – ať už se to týká velmi retro barev, nebo volného kombinování floral printu a zig-zagu.
Vzpomínka na vzpomínku – asi tak bychom nejlépe vystihli nostalgickou kolekci, ve které nesměly chybět hlavní kusy mileniálského šatníku – minišortky (neboli hot pants), hedvábné slip-on šaty a sukně, polo trička, bokové kalhoty, denimové sukně po kolena, krátké kardigany a hedvábné košile zapnuté na dva knoflíky. Chybět nemohly ani platformy a kitten heel mary-jane sandály a minikabelky s koženými přívěsky – ty nabírají stále bizarnější podoby, jelikož kromě obalu na lízátka (podle Fendi) můžete nyní podle Versace nosit i miniverzi parfému. Nebo si jej dát přímo na ruku jako náramek.
Zapomenout nemůžeme ani na slavné metalické šaty, které tehdy vynesla Linda Evangelista. Když si na to tak vzpomenu, devadesátky byly (vyjma ultranízkých bokovek) opravdu super!
Po Kim Kardashian má Dolce & Gabbana další hvězdu, které věnuje svou show – Madonnu. Pro zpěvačku a producentku vytvořilo duo retrospektivu jejích nejlepších looků, but very D&G!
Už při prvních pár minutách bylo jasné, že se bez internetového dramatu a hlasitých debat kolekce neobejde – ať už chceme, nebo ne, Madonna byla vždy asociována s Jeanem Paulem Gaultierem, který pro ni vytvořil korzet se špičatou podprsenkou (cone bra) – dnes považovaný za opravdový ikonický kus.
Asi budeme muset přimhouřit jedno oko… Byly zde také smokingy, růžové šaty (odkazující na klip Like a Virgin), světle modré slip-on šaty (odkazující na pyžamovou párty v rámci proma jejího alba Bedtime Stories), ale i elegantní floral šaty coby reference na její roli Evity Peron.
Domenico Dolce a Stefano Gabbana jsou zkrátka umělci trochu jiného rázu – o tom jsme se mohli přesvědčit v rámci jejich letošní retrospektivní výstavy From The Heart To The Hands v Palazzo Reale. Hlavním cílem domu je udržet naživu tradici řemeslné výroby, díky čemuž si slavné duo může dovolit projekty připomínající spíše poctu svým múzám.
Kreativní ředitel Gucci, Sabato De Sarno, se pro tuto kolekci zaměřil na to, co by nosila Jackie Kennedy, kdyby žila dnes. Styl věrné klientky domu, podle které je dokonce pojmenována momentálně nejoblíbenější kabelka, byl popsán jako „ležérní vznešenost“. To se stalo ústředním bodem kreativního ředitele, snažícího se skloubit elementy elegance, street minimalismu a semi-formality. V kontrastu s prací předchozího ředitele působí kolekce De Sarna více genericky, přičemž zde výrazně rezonuje éra Toma Forda (kdy byla značka na vrcholu slávy). Zároveň je však zbavena fordovského sex-appealu, který střídají unisex střihy – jako baggy kalhoty s tílkem a teniskami, oversize kabáty s masivními cargo kapsami, nebo jeho první look (v podobě vlněného bomberu s bokovými kalhotami), který byl také v jeho pánské kolekci.
Viděli jsme i kostýmky s balonovou mini připomínající kostýmy první dámy nebo kusy připomínající šatník Carolyn Bessette-Kennedy. Právě o ní a jejím manželovi, Johnu F. Kennedym Jr., nyní chystá slavný tvůrce amerických seriálů Ryan Murphy (American Horror Story, Zlá krev, Glee) nový televizní seriál.
Když už padla zmínka o ortodoxním devadesátkovém minimalismu – ten v jeho nejčistší podobě reinkarnovala Max Mara.
Úplné maxi sukně s vysokým pasem, bílou košilí a cropped sakem, přiléhavé žerzejové šaty s cut-out elementy, plášť à la šaty zavinovačky s objemnými rameny – yes please!
Estetika italského domu má vždy jasné poslání, a to vyzdvihnout ženskou siluetu v co nejčistším provedení, bez zbytečných experimentů odvádějících pozornost od kvality materiálů. Kolekce však nikdy nepostrádá určité elementy modernity – denimové oversize košile měly zipy na ramenou a zavinovací saka společně s bavlněnými sety působila jako důmyslné origami (aby zároveň střih dokonale držel tvar).
Barevná paleta bílé, černé, béžové a šedé, navy, čokoládově hnědé (a pochopitelně!) camel nepotřebovala vůbec nic navíc – právě tak má vypadat dokonalý kapsulový šatník jakékoliv moderní ženy!
V kontrastu s minimalistickou estetikou doznívajícího tichého luxusu (kterého už všichni máme dost) se duo Prada a Simons rozhodlo vytvořit absolutní mišmaš – spojení „amerikány“ v podobě kovbojských elementů, retro barev a smart casual 80's preppy v kombinaci s elementy BDSM.
Vizuální chaos vyvrcholil futuristickým lookem zrcadlových UFO šatů (o které se zcela nepochybně stylisté celebrit přetahují již teď) kombinovaných se slunečními brýlemi a slamákem v jednom.
Je to hudba pro uši maximalistů, jako je Leandra Medine Cohen, kteří se neustále snaží posouvat definici toho, že více je více. Protože proč nespojit leopardí print a pruhované body, boa šaty s pláštěnkou a koneckonců – proč si pásek nebo kožich nenamalovat přímo na sukni, kalhoty nebo kabát…?
A mimochodem, kalhoty už jsou opravdu absolutně passé – nahradily je legíny, vysoké hotpants (nebo spíše stylové spodní prádlo) a průhledné sukně s kulatými okny vesmírné lodě.