Marc Jacobs na prodej? Módní princ Ameriky se stává přítěží francouzského impéria

Značka, která kdysi definovala newyorský styl a přinesla francouzskému kolosu nezkrotný americký šarm, je dnes jednou z těch, jichž by se LVMH nejraději zbavilo. Podle deníku Wall Street Journal je Marc Jacobs znovu na stole. Tentokrát ne jako vizionář, ale jako položka k odprodeji. Zatímco se jeho jméno vrací do centra kulturního zájmu díky chystanému dokumentu Sofie Coppoly, v Paříži se diskutuje o tom, že značka opustí francouzskou půdu.
Josef Šlaich
——
1. srpna 2025

Na začátku to vypadalo jako dokonalé spojení. Když LVMH v roce 1997 odkoupilo značku Marc Jacobs, šlo o riskantní, ale vizionářský tah. Přivést newyorského rebela do pařížského impéria? To je sen! V té době byl Jacobs kreativním ředitelem Louis Vuitton a zároveň budoval vlastní značku, která oslovovala mladou, trendově hladovou generaci. Dnes, o dvacet osm let později, se však značka objevuje na seznamu těch, které mají LVMH uvolnit ruce. Finanční výsledky koncernu, jenž v první polovině roku 2025 hlásí 15% pokles tržeb, si žádají reorganizaci. A to často znamená jediné. Odprodej „menších“ značek.

Francouzská čistka

Marc Jacobs tak míří stejným směrem jako Off-White, které LVMH prodalo Bluestar Alliance, či Stella McCartney, jež si značku odkoupila zpět. Spekuluje se, že mezi zájemci jsou jména jako Authentic Brands Group (vlastník Reeboku a Hervé Léger), WHP Global nebo právě Bluestar Alliance, která v posledních letech skupuje značky s komerčním potenciálem a přetváří je na výnosné portfolio. Na rozdíl od Stelly McCartney ale Jacobs o zpětný odkup zájem neprojevil. O osudu značky tak rozhodují jiní. Především Bernard Arnault, který evidentně přehodnocuje, co se v jeho impériu ještě vyplatí udržet.

Zvláštní ironii celému příběhu dodává fakt, že Marc Jacobs se právě nyní vrací do mediálního centra pozornosti. Na letošním filmovém festivalu v Benátkách uvede Sofia Coppola svůj dlouho připravovaný dokument o jeho životě. Film slibuje niterný portrét módního vizionáře, ale zároveň se promítne do doby, kdy jeho jméno možná naposledy figuruje pod značkou, co sám vybudoval. V kontrastu s brandy jako Louis Vuitton nebo Dior, které míří na ultraluxusní klientelu, oslovuje Marc Jacobs stále spíše mladší publikum. A právě to může být dnes problémem. Krize doléhá na celý módní sektor, takže loajalita zákazníků i šíře zisku hraje zásadní roli. Emoce jdou stranou.

Co se stane se značkou, co kdysi definovala začátek tisíciletí? Pokud dojde k prodeji, Marc Jacobs se zřejmě vrátí do rukou amerického vlastníka, možná i s novou vizí a jiným směrem. LVMH se však bude muset smířit s tím, že ztrácí více než jen název. Ztrácí kus kulturní DNA, která v sobě nesla odvahu, rebelii a newyorskou nespoutanost. A právě v tom je celé dilema. Móda se dnes mění rychleji než kdy dřív a s ní i samotná hodnota značek. Otázkou už není, co znamená být módním vizionářem. Otázkou je, kdo si to dnes ještě může dovolit.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu