Malý zázrak

Dvanáctimilionová Belgie vychovala jedny z nejvlivnějších módních návrhářů. Jak se tak malá země stala tak úrodnou zásobárnu talentu?
Text TESS DE VIVIE DE RÉGIE
——
29. listopadu 2025

V březnu 1986 si skupina šesti odvážných absolventů módní tvorby z antverpské Královské akademie výtvarných umění – Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Marina Yee, Dirk Van Saene a Dirk Bikkembergs – pronajala dodávku a vydala se na British Designer Show v Londýně, aby přilákali mezinárodní pozornost ke svým kolekcím. Jejich sázka vyšla. Během několika dní všech šest návrhářů, které anglosaský tisk pokřtil jako Antverpskou šestku, získalo své první objednávky od mezinárodních obchodníků – dokonce i od prestižního obchodního domu Barneys v New Yorku.

Skupina studovala pod vedením Lindy Loppy – tehdejší vedoucí módního oddělení antverpské Akademie –, která dnes pracuje jako konzultantka. „Šest návrhářů přineslo na tehdejší módní scénu novou estetiku, které v té době dominovali Jean-Paul Gaultier, Claude Montana nebo Thierry Mugler ve Francii nebo nová jména jako Gianni Versace a Dolce & Gabbana v Itálii, “ vzpomíná Loppa. „Belgičtí návrháři byli konceptuálnější, méně exhibicionističtí a intelektuálnější, následovali estetiku Yohjiho Yamamota a Comme des Garçons. “

NEJVYŠŠÍ PATRA

Antverpská šestka pevně umístila Belgii na módní mapu světa a i téměř po čtyřech desetiletích je dominance této země v módním odvětví pozoruhodná. K belgické vlně totiž můžeme počítat i Anthonyho Vaccarella, který je od roku 2016 kreativním ředitelem Saint Laurent, nebo Matthieua Blazyho, jenž byl loni v prosinci jmenován uměleckým ředitelem Chanel poté, co tři roky působil jako kreativní ředitel Bottega Veneta. Po angažmá v Jil Sander, Christian Dior a Calvin Klein tvoří Belgičan Raf Simons – kreativní ředitel dámské haute couture, ready-to-wear a doplňků v Dior v letech 2012– 2015 – od roku 2020 jako spolukreativní ředitel Prady po boku Miuccii Prady. Pieter Mulier, Simonsův žák, nyní vede Maison Azzedine Alaïa. Je to působivý výsledek pro zemi s necelými 12 miliony obyvatel, kteří mluví několika jazyky.

K belgickým návrhářům, kteří dosáhli světového úspěchu, patří samozřejmě také bruselská rodačka Diane von Fürstenberg, která v roce 1974 způsobila revoluci svými ikonickými zavinovacími šaty. Mistrovství Driese Van Notena v kombinování živých barev, motivů a textur mu přitáhlo fanclub, který zahrnuje belgickou královnu Mathilde, Michelle Obama a Cate Blanchett. Van Noten prodal většinový podíl ve své značce španělské módní a parfémové společnosti Puig v roce 2018 a odešel z pozice kreativního ředitele v březnu 2024, přičemž jeho nástupcem byl jmenován Julian Klausner. Demeulemeester, která odešla v roce 2013, si získala pověst díky výbornému krejčovství a androgynním siluetám, často v černé paletě. Současník Antverpské šestky, uzavřený Martin Margiela, spoluzaložil Maison Martin Margiela v roce 1988 spolu s podnikatelkou Jenny Meirens poté, co získal návrhářské zkušenosti u Jeana-Paula Gaultiera. Mimozemská estetika domu si pohrává s objemem a proporcemi a často používá neočekávané materiály, jako jsou bezpečnostní pásy a úlomky porcelánu. Margiela se z módy úplně stáhl v roce 2009

S HISTORIÍ I BEZ

Jedním z vysvětlení silné belgické produkce kreativního talentu je, že země má dvě světově proslulé módní a umělecké školy. Královská akademie v Antverpách je sice slavnější, ale École Nationale Supérieure des Arts Visuels de La Cambre v Bruselu – běžně označovanou jako La Cambre – prošli mimo jiné Blazy a Vaccarello.
Kreativním ředitelem oddělení oděvního designu na antverpské Akademii je nyní Američan Brandon Wen. „Pro mě je jednou z hlavních věcí, která definuje belgický design, směs tradice a eklektismu. Společným prvkem belgických návrhářů je silné porozumění tvorby oděvů spolu se zvědavostí a chutí experimentovat, “ říká Wen. „Belgický design není zatížen svou historií; o minulosti jsou studenti poučeni, ale nejsou jí svázáni, “ uvažuje Loppa, která během svého působení na Akademii také učila Rafa Simonse a Gruzínce Demnu Gvasaliu, spoluzakladatele Vetements a bývalého kreativního ředitele Balenciagy, jenž nyní vede Gucci.

VÝHODNÁ MÉNĚCENNOST

Belgičan Etienne Russo produkuje módní přehlídky a akce se svou kreativní agenturou Villa Eugénie už více než 30 let; mezi nedávné projekty patří prezentace Chanel, Hermès a Moncler pro podzim 2025. „Jsme malá, vícejazyčná země s rozmanitými vlivy a hluboce zakořeněnou tradicí jak v řemeslné zručnosti, tak v avantgardním myšlení, “ tvrdí Russo. „Zde nejsou návrháři posedlí komercí, jsou posedlí nápady. Belgický styl je promyšlený, často konceptuální a vždy trochu podvratný. Ať už je to radikální minimalismus někoho jako Martin Margiela, nebo romantická dekonstrukce Driese Van Notena, vždy je z toho cítit hlubší myšlenka a příběh. “

Sonny Vandevelde, vyhledávaný backstage fotograf fashion weeků, se v Belgii narodil a vyrostl na plážích Sydney. „Není to jen jedna věc, “ přemýšlí o tom, co definuje belgický styl. „Je to kombinace věcí: noční klub a hudební scéna, smíchaná s módou a tím, co se děje v architektuře a interiérovém designu. “ Vandevelde má podezření, že pozice podceňovaného „černého koně“ dala Belgičanům drive překonávat úspěchy svých vrstevníků z vlivnějších zemí. „V belgické kultuře je zakořeněn pocit méněcennosti, protože se na nás vždycky pohlíželo jako na malou zemi, “ naznačuje a naráží tím na to, že Francouzi často o Belgičanech mluvili jako o „les petites Belges“ – malých Belgičanech.

V LÍHNI

K nové generaci Belgičanů, kteří začínají být vidět, patří třeba Meryll Rogge z Deinze (pracovala dříve u Marc Jacobs a Dries Van Noten), jejíž kolekce se prodává i na Net-A-Porter. Její kultovní oblíbené boxerky nosila Rihanna loni na festivalu Coachella a oblíbila si je i Dua Lipa. „Rogge má díky zkušenostem a nezpochybnitelnému talentu šanci dokázat velké věci, “ říká Wen.

Marie Adam-Leenaerdt z Bruselu založila stejnojmennou značku v roce 2022 a loni byla nominována na prestižní LVMH Prize pro začínající talenty. „Přináší svěží, intelektuální přístup k siluetě a střihu, “ poznamenává Russo. Villa Eugénie s ní spolupracuje od její první přehlídky. „Má čistou, přesnou a neuvěřitelně přesvědčivou vizi. Nahlodává konvence subtilními, ale silnými gesty. “

Letos v lednu byl za nástupce Johna Galliana u Maison Margiela zvolen Glenn Martens, rodák z Brugg. Martens předtím vedl pařížský label Y/ PROJECT a také italskou denim značku Diesel. „V podstatě udělal z Dieselu opět cool a relevantní značku, “ říká o Martensově působení Vandevelde.

Pokud rádi předpovídáte, kdo jednou povede luxusní módní domy, možná se vyplatí sledovat, kdo vychází ze slavných belgických uměleckých škol. „Prostě si zapište jména a sledujte, kde se objeví, “ navrhuje Vandevelde. „Protože vám zaručuji, že se někde objeví. “

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu