Lucie Tomišková: Best of cruise 2025

Lucie Tomišková: Best of cruise 2025

Přehled módní redaktorky o těch nejlepších resortních kolekcích módních domů.
Lucie Tomišková
——
15. července 2024

Foto: Profimedia

Resort neboli cruise kolekce původně vznikly proto, aby vyplnily prostor čekání na hlavní jarní nebo zimní řadu. A ano, také přispěly k někdy vyčerpávající produkci fantazie i oblečení samotného v kolotoči současného módního byznysu. Vstříc tomu, kdo nahání slunce či sníh mimo sezónu, nebo tehdejšímu fenoménu, takzvaným latté girls. Na druhou stranu dávají prostor módním značkám trochu experimentovat mimo hlavní proudy a můžeme je pomyslně vnímat jako jejich mladší, ležérnější a bezstarostnější sestry. Jaké tendence a společenské odrazy tedy odhaluje letošní sezona?

Gabriela Hearst, proslulá svou náklonností k mystice, se rozhodla nafotit aktuální resort edici založenou na vysoce luxusní a autentické interpretaci řemeslných technik z různých koutů světa, v kamenném kruhu Avebury Circle. Jako by chtěla nechat modelky i kreace samotné prostoupit místní magickou energií. Značka Coperni, skrze kterou pro změnu proudí láska k technologiím, se myšlenkami přestěhovala do amerického Silicon Valley. Květiny na potisku některých kousků se příhodně ukázaly být doopravdy jablky. „Protože v Silicon Valley je mnoho polí – ale však víte, také Apple,“ vysvětlil jeden z designérů hravost technicolorového potisku. Technologie a návrat do space age 60. let zaznívá obecně v současné vlně futurismu. „Future is now“ jasně svítí nad našimi hlavami.

Alessandro Michele ve svém debutu pro módní dům Valentino, pojmenovaném Avant les Debuts, nahlédl do archivní tvorby Valentina Garavaniho a při vzniku vizuálů na sebe nechal dýchnout kolekci Sfilata Bianca z roku 1968. Hranice genderu posunul svým známým způsobem, estetiku naservíroval stylem, jenž se zdá být neochvějný, a vzkazuje všem: „buď to miluješ, nebo nenávidíš“. Alessandro Michele zkrátka není nástroj na vytváření nové identity, je identita sama a neproklamuje nic jiného. Na tomto přístupu je něco uspokojivě uklidňujícího a zároveň, v rámci škatulat v módě, znepokojujícího. „V Gucci jsem nikdy neměl žádnou politickou agendu ohledně změn, které vyvolal můj diskurs o genderu. Řídil jsem se pouze svou představou krásy a vše se stalo přirozeně a také poměrně jemně. I tady ve Valentinu vše, co přijde, přijde přirozeně – protože takový jsem,“ řekl tentokrát mimo jiné výřečný designér.

Obecně se pak silně do kolekcí odrazila květinová a hippie nálada 60. let i se svým pozdějším revivalem v čele se Siennou Miller. Mimochodem hluboký nádech návratu boho chic byl znát i v rámci letošní festivalové módy, která se ukázala jako ročník se zajímavějším a bohatším stylovým pojetím než ultra generické kreace z minulých let. Vrátíme-li se k designérským vizím – stále je tu fascinace divokými třásněmi či materiálem našich každodenních životů – denimem. Tady vládnou zajímavé střihy, zdobení i říz klasikou, nohavice opět nabírají užší směr. Ona divokost se propisuje i formou zvířecích vzorů, zejména na kabátech, či velkolepým zástupem umělých kožešin a kožichů.

Nepřehlédnutelné jsou také dekonstruktivní efekty, které se po lehkém odpočinku opět hlásí o pozornost. Jazykem společenské nálady jde o metaforu, kdy obracení věcí naruby, odhalování švů a sešívání oděvů do sebe zrcadlí nepokoje ve světě. Tuto tíhu přenesla do své kolekce například návrhářka Marina Afonina v rámci značky Albus Lumen. Balanc nabízí přítomnost vyšší dávky řemesla díky demi-couture, tu vyznává třeba současný kreativní ředitel značky Gucci. Další estetikou, jakou v budoucích měsících nejspíš zaznamenáte, je lehce ošoupaný a rozvolněný lady styl. Rukavičky, vznešenost, elegance, ale i trocha kontrastu formou rebelie přichází v jednom. Vyznání zvané louche & bonton nyní razí třeba Alessandro Dell Acqua v rámci značky No°21. Osobně mě baví i ustálená a důvěryhodná vize Stelly McCartney s opakujícími se prvky, oblečením ušitým nití z lásky k přírodě, s ženskostí i nulovými kompromisy na úrovni luxusního vzhledu.

Lucie Tomišková

Jak řekla Miuccia Prada: „Móda není něco, co existuje jen v šatech. Móda je na nebi, na ulici, móda má co do činění s tím, jak žijeme a co se děje.“

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu