Klobouk ozdobený peřím a kabelka s třásněmi
u Valentina, nové vrstvy semiše u Isabel Marant,
záplavy krajek a kožešinové vesty u Zimmermann
a samozřejmě Chloé, kde se Chemena Kamali
nestydí rejdit v archivech a servírovat volánové šaty
z šifonu, kůže a krajky v neskromné dávce. O dvě
desetiletí dříve tu byly Olsenky – o krok napřed,
nikoli pro každého. Oblečené v uvolněných siluetách s příměsí Marrákeše a blešáku, s birkinkou,
ve velkých brýlích, žabkách a s vintage drahokamy
Cartier k tomu. Jindy na gala zase vypadaly jako
z čarodějnické knihovny. Jako by chtěly popřít
jakákoli pravidla toho, jak se má nosit luxus.
Nonšalantní, ale syrovější byla Kate Moss.
Splývavé šaty, šifony, třásně, flitry, krajka i leopard,
vlastní talismany. Trochu večírek, trochu luxus,
chaos, spiritualita i glamour nebo dávka kocoviny.
Byla v tom cítit nepolapitelnost. Milovala jsem to.

NESPOUTANÉ
Slovo bohém původně označovalo Romy, o kterých se ve Francii věřilo, že pocházejí z Čech.
Postupně se tak začali označovat všichni, kdo žili
mimo společenské konvence – umělci, myslitelé,
výstředníci. Jejich styl nebyl diktovaný luxusem, ale
vnitřní svobodou. Skládali si šatník z druhé ruky,
nosili vrstvy, výšivky, barevné šály, prvky lidového
umění – móda se stala způsobem, jak vyjádřit
postoj, ne postavení.
Bohémské kořeny, jak je známe dnes, jsou zakořeněné hlavně v 60. letech – v době, kdy Twiggy,
Talitha Getty, Barbra Streisand nebo Marianne
Faithfull nakupovaly v legendární Bibě, kterou
založila Barbara Hulanicki. Jeden z nejikoničtějších
londýnských obchodů s oblečením byl jakýmsi
kultem – odkazem na dřívější trendsettery včetně
dekadentní Bloomsbury Group 20. let a romantiků viktoriánské éry, echo minulosti a výstřední
romantiky. Tahle skupina kolem Virginie Woolf
a Vanessy Bell žila v umělecké i životní svobodě,
mimo genderové normy a konvence. Jejich oděv
byl poetický, uvolněný, etnický. Nešlo o styl, ale
o způsob života – o to, co je podstatou boho i dnes.
Paralelní představitelkou byla i americká tanečnice
Isadora Duncan. Sdílela s nimi étos odmítnutí
tradic, spojení těla a ducha, důraz na intuici, individualitu a návrat k přírodním rytmům.

Šedesátá léta pak byla v módě skutečně revoluční
dobou; nová generace hledala způsob, jak vidět
svět. Feministky, umělci a návrháři nacházeli alternativy, jak se pro tento svět oblékat. Gaby Aghion
založila Chloé v roce 1952, protože „milovala
myšlenku couture, ale shledala tento koncept trochu zastaralým“. V roce 1964 najala mladého Karla
Lagerfelda. Bohémství, které on a další návrháři,
jako například Yves Saint-Laurent, prosazovali, se
v konečném důsledku týkalo myšlenky ženskosti,
která odmítala formálnost starého světového řádu.
Tato vlna přišla v podstatě stejným způsobem
jako bohémství začátku 21. století – jako reakce na strohý minimalismus, který tehdy uchvátil svět módy díky značkám jako Jil Sander, Prada
a Helmut Lang. Lze tu najít stejnou paralelu i dnes.
„Lidé chtějí být sami sebou, žít tak, jak žijí – definovat si svůj život sami pro sebe. Možná není příliš
překvapivé, že po několika sezonách, kdy tichý
luxus pevně sevřel módu, a po dusivém tlaku okolního světa klienti touží po pocitu svobody, který
ztělesňuje boho chic: pohyb vlnících se siluet,
snová kvalita jemných látek,“ říká April Hennig,
prezidentka platformy Moda Operandi.

ZTRACENO V PŘEKLADU
Tenhle trend není založený vyloženě na novosti,
jde o vzpomínání a důvěrnost. To také prodává.
Uplynulo dost času na to, aby si značky s touto
estetikou mohly znovu pohrát. Tentokrát má
bohémství zralejší a uhlazenější nádech, je v něm
touha po nostalgii, nepopiratelně je ale také více
založené na luxusu. Je tedy otázkou, jestli původně
podvratné ideály, můžou v této podobě opět navázat na svého ducha.
Značkám nezbývá než se vydat luxusnější cestou.
Z nálepky boho chic se za ty roky stal poněkud
vyprázdněný pojem, zprofanovaný prudkým rozmachem fast fashion řetězců, v nichž jste si mohli
koupit macramé vestičku a náušnice s peříčky na
letní festival a s klidným srdcem je pak zase vyhodit. Boho styl se stal příliš komerčním a módní
průmysl se tímto vzhledem unavil. Od definice
boho se distancují i výše zmíněné stylové ambasadorky. „Nemyslíte, že ‚boho chic‘ zní otravně?“
zeptala se Sienna Miller v jednom rozhovoru pro
The Guardian. „Podle mě nejde o návrat boho
chic. Tenhle termín mezi tím, co přišly záplavy
marketingu, sociálních sítí a fast fashion, dost
vyčpěl a stal se reduktivním,“ říká v jednom z rozhovorů Chemena Kamali.

Jestli je tento trend nyní zralý na reprízu, je potřeba ho přizpůsobit pro dnešní svět. Současní designéři ho posunuli kupředu tím, že do něj vnesli sebevědomý postoj a feministické ideály, které už se ovšem nemusejí polopaticky psát na trička. Působí svěže a posilujícím dojmem. O to lépe se tento pocit vyjadřuje jako návrh ženy pro ženy, kdy sexualita vychází zevnitř, nikoli prvoplánově pro mužský pohled. Kdy jindy se do tohoto poselství obléct, nebo ještě lépe: kdy jindy ho žít než letos v létě?