Od premiéry filmu Barbie v roce 2023 se móda nevysvětlitelně zaměřila na hračky – ovšem ne jako předměty ke hraní, ale jako trendy módní doplňky. Po šílenství kolem postaviček Sanrio, Sonny Angels a mystery boxů přišel nečekaný hit: chlupatá monstra Labubu. Tato stvoření způsobila celosvětový rozruch srovnatelný s největšími módními fenomény posledních let.
Fenomén ovšem překročil hranice Evropy a Spojených států a zasáhl také Čínu, odkud značka pochází. Pop Mart, výrobce hraček a slepých boxů, zažívá nebývalý růst. Během prvního kvartálu roku 2025 stouply jeho tržby o 165 procent, což z Pop Martu učinilo jednu z nejvýkonnějších firem v rámci indexu MSCI China. Tržní hodnota firmy díky mánii kolem Labubu vyšplhala na neuvěřitelných 34 miliard dolarů, což je více než hodnota společností Sanrio, Hasbro a Mattel dohromady.
První známky nejistoty
Za růžovou mediální a tržní clonou se však začínají objevovat varovné signály. Podle JingDaily se prudký růst hodnoty akcií Pop Mart možná blíží svému vrcholu. Nedávno totiž anonymní investor prodal čtyři miliony akcií v hodnotě 97 milionů dolarů, a to pod aktuální tržní cenou. Šlo již o druhý podobný obchod během několika dní, což naznačuje, že někteří zasvěcení investoři začínají být opatrní a snaží se co nejrychleji zpeněžit svůj podíl. Tato strategie může být reakcí na obavy, že současné nadšení kolem Labubu nebude dlouhodobě udržitelné. Pop Mart navíc čelí dalším rizikům spojeným s geopolitickou nestabilitou. Americká administrativa pod vedením Donalda Trumpa oznámila nová cla, která mohou na čínské importy dosáhnout až 145 procent. To donutilo Pop Mart zvýšit ceny minifigurek na americkém trhu z 22 na 28 dolarů za kus a částečně přesunout výrobu do Vietnamu, podobně jako to učinil Shein.

Křehká rovnováha trendů a politiky
Hlavní problém Pop Martu spočívá v tom, že jeho byznys model stojí na aktuálním trendu a emocionální přitažlivosti sběratelství, ale zároveň postrádá skutečnou prémiovou hodnotu typickou pro luxusní segment. Značka tak balancuje na velmi křehké hraně mezi globálním nadšením a strukturální zranitelností, která je silně závislá na módních trendech, volatilitě trhu a mezinárodním politickém napětí. Jak dlouho dokáže Labubu udržet svůj status ikonického produktu, který táhne celou společnost nahoru? Je totiž jasné, že aktuální horečka nebude trvat věčně a že prudký vzestup může být předzvěstí stejně rychlého pádu.