New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Jakub Patka: Módní značka není „one man show”

Interview s návrhářem Jakubem Patkou o jeho vnímání novodobé pánské módy, úskalích „generless oděvu” i jeho přípravách na rozšiřování značky o dámskou linii.
Oli Egler
——
27. května 2022

Zdroj: Jakub Gulyas

Pánská móda je ve Vašem podání elegantní a klasická. V době, kdy stále více značek přechází na athleisure a street wear to však může být velkou výzvou.

Myslím, že se nedržíme trendů, které nastavují velké módní značky a společnosti, a naopak pracujeme výhradně nám vlastním a specifickým způsobem a v souladu s naší autorskou vizí a identitou, což se odráží i na celkovém procesu tvorby. Krom toho se snažíme řešit i klíčové potřeby našich zákazníků. Neustále se technologicky přizpůsobujeme – upravujeme i odlehčujeme náš tailoring, čímž se jej ve výsledku snažíme zprostředkovat zákazníkovi v „klasické” ale zároveň i updatované, současné podobě. Na svůj produkt klademe hodně tvrdá kritéria a myslíme si, že v současné ekologické situaci by měl stát design v první řadě na základech promyšleného produktu, než jen na potřebách naléhavého autorského vyjádření, a to mnohdy bez zdárného opodstatnění ve výsledku.

Jak vnímáte nový trend značek v rámci snahy vytvořit „genderless“ oděv? Bude pánský styl vládnout celému světu?

Někdy na začátku UMPRUM mi to přišlo jako celkem zajímavý nápad – bylo to v době největšího boomu Charlese Jeffreyho a jeho ročníku na Central Saint Martins v Londýně, což jsem tehdy dost sledoval. Následně jsem si ale rychle uvědomil, že pro mě osobně je to jen zjednodušující trend, který vůbec nefunguje v tom, co od své práce ve výsledku vyžaduji a očekávám.
V rámci módního sortimentu a obzvlášť tailoringu je „genderless“ dost problematický princip – zejména u funkčních produktů, takže praktické rozdělení na pánský a dámský oděv má své opodstatnění.
Podobnou odpověď jsem dostal i od samotné Jil Sander – z menswearu jako takového, bychom měli pro ženy převzít spíše kvalitu zpracování a tím pádem i celkovou životnost módy, než jen oversize principy a další trendy.

Ptám se proto, že jste se nedávno rozhodl rozšířit svou značku i o dámskou linii, a to i přesto, že některé vaše modely mohou být nošeny ženami. Jak moc odlišnou estetiku můžeme ve vašich dámských kolekcích očekávat?

Womenswear chystáme už delší dobu, a představit bychom jej chtěli jako debut v nadcházející sezónní kolekci Spring Summer 2023. Stejně jako u již zavedeného menswearu, ve kterém bude značka pokračovat, půjde hlavně o tailoring – ten je pro nás absolutním základem. Krom topů, košil, obleků a kabátů půjde ale i o šaty a doplňky, vytvořené kompletně podle naší nové vize, a toho co bychom chtěli jako značka spolu s pánskou módou přinášet sezónně na trh.

Kdo je podle vás v tuto chvíli lídrem světového menswear?

Asi bych se zdráhal vybrat jen jedno jméno, jelikož se spíše jedná o unifikovaný vizuální směr, vytvořený skupinou designérů a jejich pojetím pánského stylu – Kiko Kostadinov, Namacheko, GmbH, Stefan Cooke, ale i nový Edward Cuming, či dokonce Situationist, kteří menswear nabízejí jen zřídka.
Osobně musím ale zmínit i Rafa Simonse. Je to možná dost cliché, ale měl jsem několikrát příležitost vidět v Antwerpském archivu jeho první kolekci A/W 1995/96. Při pohledu na ni lze velmi dobře pochopit princip, jakým jeho značka funguje prakticky dodnes – kromě samotného oděvu nabízí totiž zákazníkům vlastní vizi identity, která je v těchto produktech obsažena.
V momentě, kdy jsem tu kolekci viděl pověšenou na ramínkách – bez modelů, stylingu či kampaně jsem si uvědomil, že je to vlastě úplně základní tailoring, téměř bez designu, přičemž ten výsledný produkt a vlastně i kompletní branding stály právě na možnosti nově nabyté identity prostřednictvím oděvu a odívaní.

Prezentace některých návrhářů poslední dobou opouštějí kalendáře týdnů módy, a namísto toho tvoří samostatné přehlídky. Bude tomu tak do budoucna i u Vás?

Ve své podstatě to naprosto chápu – proces tvorby a realizace je velmi náročný, a deadliny jsou dost neúprosné. Na druhou stranu je v rámci obchodních prezentací naším primárním cílem právě Paris Fashion Week a tím pádem i jeho kalendář a načasování pánských a dámských sezón. V rámci té uplynulé jsme navíc obstáli v dost prestižní selekci nejmenovaného showroomu, který v oficiální spolupráci s Paris Fashion Week obchodně představují to nejlepší ze začínajících značek. To je ostatně i jedna z možných cest, jak se časem etablovat i v rámci hlavního programu PFW.
Naši prezentaci jsme však nakonec museli ještě posunout, právě kvůli zavedení nového dámského oděvu a bohužel i vojnovému konfliktu, který tou dobou začal na Ukrajině.
Velmi rádi bychom se tam znovu vrátili, a jako nová značka představili naše pánské a dámské kolekce.

Kdybyste měl vytvořit svou limitovanou kolekci ve spolupráci s jakýmkoli návrhářem, umělcem nebo značkou, kdo by to byl?

Poté, co jsme nedávno spojili síly s Dr. Martens mi přijdou spolupráce zásadní zejména v momentě, kdy je jejich výsledek opravdu oboustranným přínosem.
V případě obuvi nebo doplňků je určitě skvělé spolupracovat se silným partnerem, přičemž máte v celém procesu k dispozici ověřené materiály, kvalitní technologie zpracování nebo základní siluety tak, abyste ve výsledku společně vytvořili něco zcela nového, co definuje obě strany zároveň. V rámci sezónní obuvi bychom na tuto spolupráci velmi rádi navázali i do budoucna, byť podobná možnost je v tuto chvíli otevřena i s další značkou, o čemž by se mělo rozhodnout v rámci nadcházejících kolekci pro rok 2023.
Každopádně, pokud by to mohl být kdokoli, velmi rád bych spolupracoval na tvorbě kampaní a přehlídkových soundtracků s Wolfgangem Tillmansem, který je teď takový můj ultimátní hrdina vizuálu a zvuku.
Krom toho ale musím zdůraznit to, že za naší organizací a strategií značky stojí ještě dva lidé, kteří jsou i přímou součástí týmu, a bez kterých by brand absolutně nefungoval. Myslím si, že je velmi důležité o tom mluvit, protože módní značka nemůže nikdy fungovat jako one man show a naopak vyžaduje naprosto odborný přístup ve více odvětvích najednou.

 

Nová kolekce JAKUBPATKA Men's Fall Winter 2022/23 byla inspirována pocitovým a vizuálním vnímáním reality člověka v mentálním stavu Vertigo - „Pocitu rotační závratě s centrálním bodem uprostřed, na poli kterého se člověku točí i jeho zorné pole”.
V rámci jejího prožívání ztrácíme stabilitu a vnímáme svět v neustálém pohybu, jehož jsme fyzicky i přímou součástí, přičemž vizuální percepce všech okolních forem, struktur a barev mění s přibývající rychlostí tvar, strukturu, barevnost a zřetelnost. Na podobném principu funguje i výsledný lookbook a především kampaň s názvem „Into The Vertigo!”, kterou značka vytvořila společně s fotografem Jakubem Gulyasem a jejich týmem, právě v jedinečných prostorách slavnostního sálu Zemědělské Univerzity v Nitre, navrženou architektem Vladimírem Dedečkem.

JAKUBPATKA Men’s Fall Winter 2022/23
Lookbook

Art direction: Jakub Patka
Photo: Jakub Gulyas
Mu&H: Paulína Králiková
Assistant: Nora Čanecká
Models: Šimon (We Models Management)
Location: The Grace Hall of The Slovak Agro University in Nitra, Slovakia

JAKUBPATKA Men’s Fall Winter 2022/23
Campaign “Into The Vertigo!”

Art direction: Jakub Patka
Photo: Jakub Gulyas
Mu&H: Paulína Králiková
Assistant: Nora Čanecká
Models: Dominik, Vladislav, Raphael, Alexandra (We Models Management, Exit Management)
Location: The Grace Hall of The Slovak Agro University in Nitra, Slovakia

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu