Jak ukrajinská módní scéna reaguje na aktuální dění?
Foto: IMAXtree
Foto: IMAXtree
Celý svět sleduje aktuální dění na Ukrajině a mnoho evropských národů se snaží jakkoliv pomoci – organizují převoz lidí do bezpečí, nabízejí střechy nad hlavou, darují základní potřeby a další nezbytnosti včetně oblečení, karimatek a dalšího, organizují finanční podporu, sbírky, aukce. To je však stále pouze malý výčet...
Kromě pomoci běžných civilistů se samozřejmě sleduje, jak se k této situaci staví i lidé a společnosti, které mají „větší moc a vliv“. Je mnoho diskuzí, zda by se nadále měl sdílet obsah jako za běžné situace, zda se má celkově žít dál jakoby nic. Někomu to pomáhá, pro někoho je to nepochopitelné. Jak je to bráno přímo na Ukrajině? Jde tam život dál, jak to jen jde, nebo se vše zastavilo?
Aktuální dění z této země nabízí především Instagram, kde lidé žijící na Ukrajině sdílí své pocity, ale i různé praktické informace a samozřejmě realitu. Mezi nimi je i modelka Tani B., která žila a pracovala nějaký čas ve Španělsku, avšak v lednu loňského roku se vrátila do své domoviny. Přestože zde situace vyvrcholila až nyní, ona již dlouho cítila, že vyeskaluje v něco horšího, ale neuměla si představit, že by se nevrátila zpět domů.
Vše se však zhoršuje každou hodinou, a tak se lidé začínají dělit na ty, kteří zůstávají a bojují, ty, kteří odcházejí do bezpečí jiných států, a další skupinu, jež se stěhuje na bezpečnější místo v rámci Ukrajiny, jako jsou například tunely metra. Do jednoho takového se uchýlila i rodina modelky Julie Ratner. „Nikdy na toto nezapomeneme. Posledních 20 hodin byly ty nejhorší chvíle mého života. Nemohu ani spát, když vím, že má rodina zůstává pod zemí v tunelech metra,“ nechala se slyšet Julia. To je krutá realita, která zasáhla všechny, včetně modelky, která se přesunula od focení titulek pro ty nejlepší módní časopisy ke strachu o život, svůj i své rodiny. To ji ale neparalizuje a stále se skrz svůj instagramový účet @dear.ratner snaží sdílet aktuální dění, a informovat tak všechny o tom, co se opravdu a aktuálně děje na území Ukrajiny. Také se zde snaží pomáhat v rámci sdílení různých kontaktů a nabízené pomoci. Může jít o krásnou ukázku toho, že strach někoho ochromí, ale jinému dodá sílu dál bojovat a nevzdávat se.
Je samozřejmé, že zemi vládne strach, panika a bezmoc. I tak se ale mnoho lidí snaží pokračovat v běžném životě, jak to jen možné. To platí i pro Marii Mokhova, reportérku L’Officiel Ukraine a spoluzakladatelku White Rabbit PR agency. „Pokračujeme v našich životech, dál pracujeme a plánujeme akce, co nás dle kalendáře čekají,“ prohlásila Maria. Lidé na Ukrajině žili v určitém strachu a úzkosti delší dobu, a tak se snaží nepanikařit více, než je nutné, a i v této situaci pokračovat ve svém podnikání. To jim zaprvé zajistí finanční příjem a také alespoň minimální rozptýlení od aktuální hrozby.
Válka zasahuje všechny a všechno, jak je tomu tedy aktuálně v módní ukrajinské sféře, která byla poslední dobou na vzestupu? Značky se převážně nevzdávají, dál produkují a snaží se fungovat alespoň v rámci možností. Lilia Litkovskaya, zakladatelka stejnojmenné značky, se dokonce nadále připravovala na svou prezentaci na Paris Fashion Week, který začíná právě dnes. Je to možná nepředstavitelné, ale na druhou stranu, aby brandy přežily, musí se pokusit nadále jej konat.
Podobné plány měla i Irina Dzhus v rámci své značky Dzhus. Již několik sezon představuje svou kolekci v showroomu v Paříži a tentokrát se sice zúčastní tohoto týdne módy, ale pouze digitálně. Aneb kompromis, jak se i v této době pokusit odprezentovat svou kolekci a udržet svou společnost v černých číslech. Prezentace v Paříži je prestižní věc, ale zároveň velmi finančně nákladná, proto se rozhodla tento obnos ušetřit a ponechat jej na případné horší časy.
CEO a kreativní ředitel značky Theo, Teo Dekan, svou nejnovější kolekci předvedl na newyorském týdnu módy a nyní se přes veškeré dění snaží produkty prodat, aby svému brandu přivedl alespoň nějaké zisky. Zároveň se nechal slyšet, že podporuje ukrajinskou armádu.
Je jasné, že ukrajinskému módnímu průmyslu situace rozhodně není jedno. Ani se nepozastavili, ani se neschovávají. Naopak. Snaží se fungovat a pomáhat si navzájem. Brand Kachorovska vše krásně shrnul ve svém prohlášení: „Navzdory všemu, co se momentálně děje, se nadále soustřeďme na svou tvorbu a své životy. Je důležité šířit povědomí o probíhající válce, zároveň ale také kupovat produkty vyrobené na Ukrajině a podporovat dobrovolníky a ukrajinskou armádu.“
Prestižní nákupní dům Tsum Kyiv se k situaci vyjádřil jasně, hlasitě a velmi veřejně. Jistě vám neunikla fotografie kolující na Instagramu – budova s nápisem „All you need“ a poté lidé s ukrajinskými vlajkami. Jedná se o budovu právě tohoto domu, který na fasádu nechal připevnit červenými velkými písmeny tento pozitivní motivující nápis.
Módní průmysl se na Ukrajině stále nevzdává naděje a věří, že již brzy bude lépe. Naznačuje to nejen jejich pomoc armádě a občanům země, ale i vytrvalost nadále produkovat zboží, podporovat tak lokální ekonomiku a život. Také je ale stále v plánu Kyiv Art & Fashion Days festival. Jedná se o týden módy, umění a designu, který zde má snad ještě větší vliv než klasický týden módy. Těšit se na něj, snad, můžeme již v druhé polovině dubna.