Jak se módní značky staví k situaci na Ukrajině?
Foto: IMAXtree
Foto: IMAXtree
Každého z nás nějakým způsobem zasáhla válečná situace na Ukrajině. Ať už tam žije část vaší rodiny, máte ukrajinské kamarády či kolegy v práci, nebo zkrátka soucítíte s nám ne tak vzdálenou zemí. Válečné boje trvající již osm dní vnímá celý svět, který se zároveň snaží pomoci, jak jen to jde – finančně, materiálně, dopravou lidí do bezpečí nebo nabídnutím střechy nad hlavou potřebným. Zarážející však bylo, že se módní sféra k válce nijak nevyjádřila a tehdy právě probíhající týden módy v Miláně pokračoval bez jakékoliv změny.
Lidi skutečnost, že se na Ukrajině válčí a v přehlídkách se pokračuje dál jakoby nic, velmi rozhořčila a dali to jasně najevo na sociálních sítích. Není však lehké ani možné celosvětový event jako je Milan Fashion Week úplně zrušit – přece jen se nejedná pouze o krásné akce pro radost, ale závisí na něm práce neuvěřitelného počtu lidí. Proč se však k situaci nikdo nijak nevyjádřil, společnost nechápala.
Jako první z velikánů módní scény dal svůj postoj k situaci najevo Giorgio Armani, který představoval svou novou kolekci v neděli 27. února 2022, a zrovna právě v Miláně. Změny provedl na poslední chvíli během zkoušky, všichni je ale přijali s úlevou a hrdostí, jak nám v rozhovoru prozradila topmodelka Barbora Brušková. Přehlídka za absolutního ticha byla sice malým, ale stále prvním a zároveň velmi silným gestem vůči ukrajinským obyvatelům.
Po Miláně následoval pařížský týden módy, který je stále v plném proudu. Začal až v momentě, kdy všichni věděli, jaká je situace na východě, a tak měli návrháři a značky představující své kolekce více času rozmyslet si, zda a jak se k tomu postaví. Svou prezentaci upravila například maďarská značka Nanushka, která zvolila make-up modelek v modro-žlutých tónech, a na konci zazněla ukrajinská hymna jako symbol soucitu. Jako další projev nesouhlasu s válkou přestala dodávat zboží do Ruska.
Olivier Rousteing, kreativní ředitel Balmain, před prezentací kolekce zveřejnil na Instagramu prohlášení, že vše bylo navrhováno v průběhu času a samozřejmě netušil, jaká bude aktuální situace, která ho velmi trápí. Podobnost s brněním je tedy momentálně nešťastná, ale myšlenkou byla původně návaznost na Olivierovo zranění. Ačkoliv prezentoval modely pro podzim/zimu 2022, myslí byl stále s Ukrajinou a dal to jasně najevo.
Před svou show zveřejnila svůj postoj na Instagramu také značka Coperni. Ta pro část své tvorby využívá ateliéry v Kyjevě, a tak byla jejich show věnována jak obyvatelům Ukrajiny celkově, tak speciálně těmto švadlenám.
Po dnech ticha a následných menších projevech soucítění začíná promlouvat čím dál více značek a velikánů módního průmyslu. Nanushku v zastavení prodeje zboží v Rusku následují i velké luxusní domy a některé z nich zároveň pomáhají finančními dary. Burberry skrze British Red Cross Ukraine Crisis Appeal, Balenciaga přes World Food Programme, Prada se spojila s UNHCR Italia a Gucci se obrátilo na UN Refugee Agency.
Mezi společnosti vlastnící ty nejluxusnější módní domy patří Kering a LVMH, kteří se k situaci již také vyjádřili a posílají potřebným finanční dar. Pozadu nezůstává ani OTB Group (vlastní například Maison Margiela a Diesel).
Nike, H&M či ASOS se rovněž přidávají ke značkám omezujícím prodej svých produktů v Rusku. Zavření obchodů je mimo jiné i kvůli bezpečnosti jejich zákazníků, zaměstnanců a kolegů.
Každá pomoc se počítá a vědí to i čeští a slovenští návrháři, kteří se také zapojují do pomoci nedaleké Ukrajině, jak je to jen možné. Vanda Janda, Jan Černý, Anna Rekua, Michael Kováčik či Hana Zárubová jsou jedni z těch, kteří se rozhodli prodat část své produkce za zlomek ceny a darovat výtěžek tam, kde je potřeba. Nepomáhají ale pouze návrháři – zapojily se i secondhandy 1981 a More than fashion nebo šperkařská firma 27jewelry.
Módní odvětví je samozřejmě jedním z mnoha, které se rozhodly pomoci. Počet dobrovolníků stále narůstá a my všem tímto děkujeme.