V módním světě, kde se kreativní ředitelé střídají rychleji než roční období, představuje Véronique Nichanian vzácnou výjimku. Sedmatřicet let vedla pánskou linii Hermès s neochvějnou přesností, diskrétností a rukopisem, který se stal synonymem tichého luxusu. Včera oznámila svůj odchod a tím uzavřela nejdelší nepřerušené kreativní působení v historii módy. Její poslední kolekce bude představena 24. ledna během pařížského týdne módy, kde se Hermès rozloučí s návrhářkou, jež se po tři dekády stala zosobněním filozofie značky, založené na spojení tradice, uměřenosti a precizní řemeslné práce.
Éra Véronique Nichanian
Když ji v roce 1988 přivedl do Hermès legendární Jean-Louis Dumas, byla to odvážná volba. Véronique Nichanian přišla z domu Cerruti, kde ji formoval samotný Nino Cerruti, a stala se jednou z prvních žen, které kdy vedly pánskou divizi v rámci velkého luxusního domu. Absolventka pařížské École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne se rychle stala nepostradatelnou. Pod jejím vedením se pánské kolekce Hermès staly symbolem noblesy, nikoli přehnané okázalosti.
V každém detailu od výběru materiálu po střih bylo cítit, že oděv je pro ni víc než design. Svou důležitou roli hrály emoce, gesto a znak kultivovanosti. Návrhářka nikdy nesklouzla k módním přehmatům ani k honbě za okamžitým efektem. Její tvorba byla tichá, sebevědomá a neomylně elegantní. Hermès za dobu jejího působení vyrostl z rodinného podniku do impéria s ročními tržbami přes 15 miliard eur. Přesto si značka i pod jejím dohledem zachovala to, co ji činí výjimečnou.
Ticho místo teatrálnosti
Véronique Nichanian nikdy nepatřila mezi návrháře, kteří potřebují být slyšet. Na přehlídkách nestála v záři reflektorů, nebudovala kult osobnosti a vyhýbala se dramatům, která tak často provázejí svět módy. Její klid a zdrženlivost z ní učinily ztělesnění samotného domu Hermès, značky, která nikdy nemusela křičet, aby byla vidět. „Maison Hermès mi dal svobodu odejít ve chvíli, kterou sama považuji za správnou,“ uvedla pro Le Figaro. A právě to je pro ni příznačné. Rozvážný odchod stejně nenápadný a kultivovaný jako všechny kolekce, které vytvořila.
Kdo bude jejím nástupcem?
Zatímco Hermès oficiálně jméno nového kreativního ředitele neoznámil, francouzský tisk spekuluje o interním jménu. Nejčastěji se zmiňuje Benjamin Brett, dlouholetý spolupracovník Véronique Nichanian a jeden z jejích nejbližších důvěrníků. Značka prý usiluje o plynulý přechod a odmítá sázku na „velké jméno“ – návrháře typu Kima Jonese či Hediho Slimanea, jejichž rukopis by byl pro svět Hermèsu příliš hlučný.
Stejně jako v případě nedávného odchodu Driese Van Notena se očekává přirozená a klidná změna, která ctí kontinuitu a řemeslo. Hermès se nikdy neřídil módními krizemi ani tlakem okamžitého zisku. Zatímco jiní bojují s proměnlivostí trhu, Hermès roste pomalu, trpělivě a s jistotou, že stabilita je ten nejluxusnější produkt ze všech.