ESPRESSO SEASON

ESPRESSO SEASON

Po sezonách, kterým dominovaly šedivé korporátní obleky a následně all black outfity, se móda utápí v hnědé barvě. Proč právě nyní a jaké pocity či vlivy do našich šatníků přináší?
Klára Jindrová
——
16. listopadu 2024

Foto: Getty Images

Když přemýšlím o svém šatníku a módním stylu, mívám tendenci vztahovat ho především k věku. Dávno už nenakupuju jako v pětadvaceti, kdy se mi ve skříních vršily excentrické módní kousky ověšené cedulkami, které mnohdy ani nespatřily světlo světa. Loni mi bylo čtyřicet, a když si pořizuju něco na sebe, tak s rozvahou. Budu to chtít opravdu nosit? Nemám už doma něco podobného? Hodí se to ke stávajícím kouskům? Mám chuť v tom vyrazit i ve dnech, kdy vlastně toužím být trochu neviditelná?

Takhle jsem před nějakým časem začala svou skříň zásobovat především „spolehlivými základy šatníku“ – přesně jak to radí módní články včetně mých. Klasický blejzr, kožené sako, oblekové kalhoty, basic úpletové šaty, top à la vesta, saténová sukně, kotníkové boty, síťované baleríny... vše v bezpečné „paletě“ černé. Až letos jsem se rozhodla pořídit si kožené sako, které povážlivě rozhoupalo můj měsíční rozpočet, i v hnědé barvě. Černé už mám, tak proč bych nenosila i obdobné v krásném čokoládovém odstínu?

Espresso season

Mohlo by se zdát, že je to věkem, ve skutečnosti však moje rozhodovací procesy doslovně kopírují trajektorii společenské nálady, která se otiskuje do módních trendů. Loni na jaře jsem pro Harper’s Bazaar napsala článek o trendu all black outfitů, které si zpravidla nespojujeme s prosluněnými dny a rozkvetlými stromy. Nyní píšu o hnědé barvě, jež nápadně „prosakuje“ podzimními kolekcemi. A zrovna i já teď vyrážím do města ve svém novém čokoládovém saku. Náhoda? Už si to nemyslím.

PADESÁT ODSTÍNŮ HNĚDI

Podle analytické platformy Tagwalk, která sbírá a třídí data snad ze všech dostupných přehlídek, je hnědá barva v posledních sezonách setrvale na vzestupu. Zatímco loni na podzim zaplavoval sociální sítě odtažitý korporátní styl a spolu s ním i „padesát odstínů šedi“, letos se pozornost přesouvá na delikátní kávové odstíny. Částečně za tím hledejme sezonní přirozenost, jež na podzim akcentuje materiály, které se tradičně pojí právě s hnědou barvou – příkladem je letos obzvlášť populární semiš.
Důvody, proč se do popředí v posledních dvou letech dostávají primárně temné odstíny, sem tam prostoupené líbivými červenými akcenty, se však nacházejí mimo přehlídková mola a ovlivňují víceméně životy všech: krize. Po covidové pandemii, která v lidech zažehla touhu po hédonismu, nastala optimistická éra zvaná „dopamine dressing“, kterou provázely zářivé barvy. Jenže záhy přišla ekonomická recese, válka na Ukrajině, energetická krize či izraelsko-palestinský konflikt, nemluvě o krizi klimatické, která nám neustále dýchá na krk. Historik Adam Tooze pro tento řetězec nesourodých a přitom vzájemně provázaných „šoků“ použil přiléhavý výraz polykrize.

Mimochodem, tyto vlivy se zrcadlí i v beauty trendech. Známý je tzv. lipstick effect, termín, který v roce 1998 poprvé použila profesorka ekonomie a sociologie Juliet Schor. Poukazuje na to, že jakmile jsou ženy nucené šetřit, stoupá prodej rtěnek, zejména výraznějších odstínů. Ty totiž reprezentují způsob, jak aspoň pozvednout svůj vzhled skrze něco nápadného, a přitom nezruinovat rodinný rozpočet. Americký Forbes v této souvislosti zmiňuje data společnosti NPD Group, která zjistila, že v prvním čtvrtletí roku 2022 stoupl prodej rtěnek globálně o 48 procent proti předchozímu období, což se kryje s dozvuky covidové pandemie a invazí na Ukrajinu. Nutno říct, že i móda si našla svůj ekvivalent „rudé rtěnky“ – ve zmiňovaném trendu červených doplňků. Vždyť co je v módě dostupnější než silonky, ponožky nebo mašle do vlasů, které outfitu dodají „touch of red“?

Espresso season

VERY DEMURE, VERY MINDFUL

Magazín Business Insider pro změnu loni v lednu informoval o vlasovém trendu „recession brunette“. Připomněl ekonomickou krizi v roce 2008, jež vedla k vzestupu zájmu o teplejší tóny a ombré efekt. Důvod? Pragmatický. Udržovat blond kštici je finančně náročné. A současná inflace, kdy si připlácíme za jídlo, bydlení, cestování, zábavu, ale i ranní kávu v oblíbeném bistru, má stejné následky – ženy se vracejí k přirozené barvě nebo si aspoň vybírají takové odstíny, které nevyžadují až tak častou návštěvu salonu. Business Insider v této souvislosti vzpomíná na bonmot americké novinářky, scenáristky a režisérky Nory Ephron, která ve své eseji na téma „údržby vzhledu“ napsala: „Co se týče barvení vlasů, být blondýnkou je v podstatě zaměstnání.“

Podobně jako červené doplňky, i současný nástup hnědé do módy tak můžeme vnímat jako ekvivalent „recession brunette“. Zkrátka nás přitahují jednoduché kousky s nadčasovým potenciálem. Pro americký Harper’s Bazaar to potvrzuje obchodní ředitelka Net-a-Porter Libby Page, podle níž se v posledních sezonách základy šatníku staly i přehlídkovým trendem. „Zaznamenali jsme zvýšený zájem zákazníků o vysoce kvalitní basic kousky s důrazem na nositelnost, které lze snadno a celoročně kombinovat s tím, co už máte ve skříni. S tím pak souvisí i nárůst béžových, bílých, černých nebo hnědých looků.“ 
Zatímco v dobách hojnosti míváme tendenci vnímat hnědou jako popelku mezi barvami, nyní si napravuje reputaci. Módní magazíny ji oslavují přívlastky jako sofistikovaná, luxusní a šik. V „kávových outfitech“ exceluje i řada celebrit, za všechny jmenujme třeba Kendall Jenner, která na přehlídce Bottega Veneta oslnila kombinací nezvykle střídmých „malých hnědých“ a nové blond hřívy (kterou si bezesporu může dovolit pravidelně opečovávat). „S neutrálními tóny se pojí stále trochu nedoceněný pocit luxusu,“ míní ve zmíněném článku pro Harper’s Bazaar Lianne Wiggins, ředitelka oddělení dámské módy e-shopu Matches Fashion, zatímco Heather Gramston, nákupčí obchodního domu Browns, připomíná další aspekt, jenž napomáhá současné módní obsesi. „S tím, jak návrháři používají základní odstíny, stoupá význam textur, což nyní vidíme u hnědého semiše, jenž dominuje kabelkám i botám.“

Espresso season

ZA VŠÍM HLEDEJ PRADU

Ano, hnědá barva by možná dnes neslavila takový úspěch, nebýt Anthonyho Vaccarella a jeho delikátních saténových či průsvitných šatů na přehlídce Saint Laurent. Nebo čokoládově lesklých kabátů v loňských kolekcích Bottega Veneta a Loewe. A samozřejmě nelze opomenout ani její nejvěrnější advokátku Miucciu Pradu, která vzkřísila semiš pro generaci Z. „Je v tom cosi ironicky přitažlivého – použít barvu, která dříve bývala upozaděná, a dát ji do centra pozornosti,“ uvažuje editorka Lauren Cochrane pro magazín The Face. Zaujal ji především specifický odstín, který definovala jako ošuntělou hněď (frumpy brown), popřípadě „blátovou“ (muddy brown). „Miu Miu dívka pro jaro a léto 2024 byla rozcuchaná, zmoklá a trochu pomuchlaná. Na prstech nohou měla náplasti a z tašky jí čouhaly boty, brýle měla nakřivo a všude bylo hodně hnědé.“ Analytická nákupní platforma Lyst záhy potvrdila, že vyhledávání této barvy stouplo v daném čtvrtletí o 60 procent.

Miuccia Prada měla pro hnědou slabost odjakživa a prosazovala ji už v devadesátkách, stejně jako minimalisté Helmut Lang nebo Calvin Klein. Současnou podzimní vizi tak vedle jejího ‚ugly chic‘ stylu a „semišových“ sedmdesátek pomáhá prosadit také dekáda, která dodnes rezonuje jednoduchými a přitom neuvěřitelně šik outfity. Je to mladičká Kate Moss v kašmírovém šedém svetru, dlouhé hnědé sukni a černých kotníkových botách. Carolyn Bessette-Kennedy v černém roláku a hnědých manšestrácích. Cindy Crawford v „koňakovém“ koženém blejzru, hnědém topu a modrých džínách. Andie MacDowell v tmavě hnědém uhlazeném zavinovacím saku a černých splývavých kalhotách. Liz Hurley v čokoládovém kabátě s beránkem a tmavě šedých džínách. „Posh Spice, jak je patrné z dokumentu Beckham na Netflixu, volila hnědou pro své letištní outfity během nejzásadnějšího popkulturního roku 1997,“ doplňuje mou pinterestovou nástěnku Lauren Cochrane.

Hnědá barva má zkrátka spoustu předností, které nyní stojí za to objevovat. Může být drsně omšelá i asketicky minimalistická, ale současně má teplý až vřelý nádech. Textury na ní vypadají luxusněji než na černé – od semiše přes kašmír až po umělý kožíšek. Zároveň tyhle dvě základní barvy patří v outfitu k sobě, jak nás opět vytrvale učí Miuccia Prada. Pocity, které aktuální trend vyvolává, shrnula pro The Face i datová analytička Sophie Steele: „Hnědá spadá pod deštník ‚quiet luxury’, stejně jako do stylu ‚old money’. Dávno není považována za nudou a fádní, je to estetika, která (o vás) říká ‚jsem intelektuálka s citem pro oblékání‘.“ A přesně s touto módní afirmací můžeme nyní vyrážet do sychravých rán pro své oblíbené kafe. Ať už je to espresso, nebo cappuccino se skořicí.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu