ESPRESSO SEASON
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Když přemýšlím o svém šatníku a módním stylu, mívám tendenci vztahovat ho především k věku. Dávno už nenakupuju jako v pětadvaceti, kdy se mi ve skříních vršily excentrické módní kousky ověšené cedulkami, které mnohdy ani nespatřily světlo světa. Loni mi bylo čtyřicet, a když si pořizuju něco na sebe, tak s rozvahou. Budu to chtít opravdu nosit? Nemám už doma něco podobného? Hodí se to ke stávajícím kouskům? Mám chuť v tom vyrazit i ve dnech, kdy vlastně toužím být trochu neviditelná?
Takhle jsem před nějakým časem začala svou
skříň zásobovat především „spolehlivými základy
šatníku“ – přesně jak to radí módní články včetně mých. Klasický blejzr, kožené sako, oblekové
kalhoty, basic úpletové šaty, top à la vesta, saténová sukně, kotníkové boty, síťované baleríny...
vše v bezpečné „paletě“ černé. Až letos jsem se
rozhodla pořídit si kožené sako, které povážlivě
rozhoupalo můj měsíční rozpočet, i v hnědé barvě.
Černé už mám, tak proč bych nenosila i obdobné
v krásném čokoládovém odstínu?
Mohlo by se zdát, že je to věkem, ve skutečnosti však moje rozhodovací procesy doslovně kopírují trajektorii společenské nálady, která se otiskuje do módních trendů. Loni na jaře jsem pro Harper’s Bazaar napsala článek o trendu all black outfitů, které si zpravidla nespojujeme s prosluněnými dny a rozkvetlými stromy. Nyní píšu o hnědé barvě, jež nápadně „prosakuje“ podzimními kolekcemi. A zrovna i já teď vyrážím do města ve svém novém čokoládovém saku. Náhoda? Už si to nemyslím.
Podle analytické platformy Tagwalk, která sbírá
a třídí data snad ze všech dostupných přehlídek,
je hnědá barva v posledních sezonách setrvale
na vzestupu. Zatímco loni na podzim zaplavoval sociální sítě odtažitý korporátní styl a spolu
s ním i „padesát odstínů šedi“, letos se pozornost
přesouvá na delikátní kávové odstíny. Částečně za tím hledejme sezonní přirozenost, jež na podzim akcentuje materiály, které se tradičně pojí právě
s hnědou barvou – příkladem je letos obzvlášť
populární semiš.
Důvody, proč se do popředí v posledních dvou
letech dostávají primárně temné odstíny, sem tam
prostoupené líbivými červenými akcenty, se však
nacházejí mimo přehlídková mola a ovlivňují víceméně životy všech: krize. Po covidové pandemii,
která v lidech zažehla touhu po hédonismu, nastala
optimistická éra zvaná „dopamine dressing“, kterou
provázely zářivé barvy. Jenže záhy přišla ekonomická recese, válka na Ukrajině, energetická krize či
izraelsko-palestinský konflikt, nemluvě o krizi klimatické, která nám neustále dýchá na krk. Historik
Adam Tooze pro tento řetězec nesourodých a přitom vzájemně provázaných „šoků“ použil přiléhavý výraz polykrize.
Mimochodem, tyto vlivy se zrcadlí i v beauty trendech. Známý je tzv. lipstick effect, termín, který v roce 1998 poprvé použila profesorka ekonomie a sociologie Juliet Schor. Poukazuje na to, že jakmile jsou ženy nucené šetřit, stoupá prodej rtěnek, zejména výraznějších odstínů. Ty totiž reprezentují způsob, jak aspoň pozvednout svůj vzhled skrze něco nápadného, a přitom nezruinovat rodinný rozpočet. Americký Forbes v této souvislosti zmiňuje data společnosti NPD Group, která zjistila, že v prvním čtvrtletí roku 2022 stoupl prodej rtěnek globálně o 48 procent proti předchozímu období, což se kryje s dozvuky covidové pandemie a invazí na Ukrajinu. Nutno říct, že i móda si našla svůj ekvivalent „rudé rtěnky“ – ve zmiňovaném trendu červených doplňků. Vždyť co je v módě dostupnější než silonky, ponožky nebo mašle do vlasů, které outfitu dodají „touch of red“?
Magazín Business Insider pro změnu loni v lednu informoval o vlasovém trendu „recession brunette“. Připomněl ekonomickou krizi v roce 2008, jež vedla k vzestupu zájmu o teplejší tóny a ombré efekt. Důvod? Pragmatický. Udržovat blond kštici je finančně náročné. A současná inflace, kdy si připlácíme za jídlo, bydlení, cestování, zábavu, ale i ranní kávu v oblíbeném bistru, má stejné následky – ženy se vracejí k přirozené barvě nebo si aspoň vybírají takové odstíny, které nevyžadují až tak častou návštěvu salonu. Business Insider v této souvislosti vzpomíná na bonmot americké novinářky, scenáristky a režisérky Nory Ephron, která ve své eseji na téma „údržby vzhledu“ napsala: „Co se týče barvení vlasů, být blondýnkou je v podstatě zaměstnání.“
Podobně jako červené doplňky, i současný
nástup hnědé do módy tak můžeme vnímat jako
ekvivalent „recession brunette“. Zkrátka nás přitahují jednoduché kousky s nadčasovým potenciálem. Pro americký Harper’s Bazaar to potvrzuje obchodní ředitelka Net-a-Porter Libby Page,
podle níž se v posledních sezonách základy šatníku
staly i přehlídkovým trendem. „Zaznamenali jsme
zvýšený zájem zákazníků o vysoce kvalitní basic
kousky s důrazem na nositelnost, které lze snadno
a celoročně kombinovat s tím, co už máte ve skříni. S tím pak souvisí i nárůst béžových, bílých,
černých nebo hnědých looků.“
Zatímco v dobách hojnosti míváme tendenci
vnímat hnědou jako popelku mezi barvami, nyní
si napravuje reputaci. Módní magazíny ji oslavují přívlastky jako sofistikovaná, luxusní a šik.
V „kávových outfitech“ exceluje i řada celebrit,
za všechny jmenujme třeba Kendall Jenner, která
na přehlídce Bottega Veneta oslnila kombinací
nezvykle střídmých „malých hnědých“ a nové
blond hřívy (kterou si bezesporu může dovolit
pravidelně opečovávat). „S neutrálními tóny se
pojí stále trochu nedoceněný pocit luxusu,“ míní
ve zmíněném článku pro Harper’s Bazaar Lianne
Wiggins, ředitelka oddělení dámské módy e-shopu Matches Fashion, zatímco Heather Gramston,
nákupčí obchodního domu Browns, připomíná
další aspekt, jenž napomáhá současné módní obsesi. „S tím, jak návrháři používají základní odstíny,
stoupá význam textur, což nyní vidíme u hnědého
semiše, jenž dominuje kabelkám i botám.“
Ano, hnědá barva by možná dnes neslavila takový
úspěch, nebýt Anthonyho Vaccarella a jeho delikátních saténových či průsvitných šatů na přehlídce
Saint Laurent. Nebo čokoládově lesklých kabátů
v loňských kolekcích Bottega Veneta a Loewe.
A samozřejmě nelze opomenout ani její nejvěrnější
advokátku Miucciu Pradu, která vzkřísila semiš pro
generaci Z. „Je v tom cosi ironicky přitažlivého –
použít barvu, která dříve bývala upozaděná, a dát
ji do centra pozornosti,“ uvažuje editorka Lauren
Cochrane pro magazín The Face. Zaujal ji především specifický odstín, který definovala jako ošuntělou hněď (frumpy brown), popřípadě „blátovou“
(muddy brown). „Miu Miu dívka pro jaro a léto
2024 byla rozcuchaná, zmoklá a trochu pomuchlaná. Na prstech nohou měla náplasti a z tašky
jí čouhaly boty, brýle měla nakřivo a všude bylo
hodně hnědé.“ Analytická nákupní platforma Lyst
záhy potvrdila, že vyhledávání této barvy stouplo
v daném čtvrtletí o 60 procent.
Miuccia Prada měla pro hnědou slabost odjakživa a prosazovala ji už v devadesátkách, stejně jako minimalisté Helmut Lang nebo Calvin Klein. Současnou podzimní vizi tak vedle jejího ‚ugly chic‘ stylu a „semišových“ sedmdesátek pomáhá prosadit také dekáda, která dodnes rezonuje jednoduchými a přitom neuvěřitelně šik outfity. Je to mladičká Kate Moss v kašmírovém šedém svetru, dlouhé hnědé sukni a černých kotníkových botách. Carolyn Bessette-Kennedy v černém roláku a hnědých manšestrácích. Cindy Crawford v „koňakovém“ koženém blejzru, hnědém topu a modrých džínách. Andie MacDowell v tmavě hnědém uhlazeném zavinovacím saku a černých splývavých kalhotách. Liz Hurley v čokoládovém kabátě s beránkem a tmavě šedých džínách. „Posh Spice, jak je patrné z dokumentu Beckham na Netflixu, volila hnědou pro své letištní outfity během nejzásadnějšího popkulturního roku 1997,“ doplňuje mou pinterestovou nástěnku Lauren Cochrane.
Hnědá barva má zkrátka spoustu předností, které nyní stojí za to objevovat. Může být drsně omšelá i asketicky minimalistická, ale současně má teplý až vřelý nádech. Textury na ní vypadají luxusněji než na černé – od semiše přes kašmír až po umělý kožíšek. Zároveň tyhle dvě základní barvy patří v outfitu k sobě, jak nás opět vytrvale učí Miuccia Prada. Pocity, které aktuální trend vyvolává, shrnula pro The Face i datová analytička Sophie Steele: „Hnědá spadá pod deštník ‚quiet luxury’, stejně jako do stylu ‚old money’. Dávno není považována za nudou a fádní, je to estetika, která (o vás) říká ‚jsem intelektuálka s citem pro oblékání‘.“ A přesně s touto módní afirmací můžeme nyní vyrážet do sychravých rán pro své oblíbené kafe. Ať už je to espresso, nebo cappuccino se skořicí.