Sedíme se Sabrinou v pražském uměleckém showroomu Praguekabinet, obklopeny štendry s kousky ze starších kolekcí Phoebe Philo, Chanelu, Fendi, Louis Vuitton, Chloé, Gabriely Hearst, asi desítkou dokonalých kabelek Kelly a Birkin z dílny Hermès a pár historickými chanelkami. Než začne Sabrina Marshall v dnešním pop-upu přednášet o kouzlu vintage oděvů a dějinách kabelek Hermès, vypráví mi příběh dvou kamarádek, které se rozhodly do hry vrátit jedinečné designové kusy, jež spaly ve skříních jejich i jejich přátel.
ReSee od svého otevření v Paříži nedaleko
Vítězného oblouku v roce 2013 nezažívá nic než
úspěch, ale během covidové pandemie jako by se
ještě něco zásadního odehrálo v uvažování žen,
které luxusní módní trh milují. To, co bylo dříve
záležitostí především zkušených lovkyň, které chápaly, že kvalitní módní design nestárne a vintage
kabelka neztrácí svou hodnotu jen proto, že ji
už někdo nosil na předloktí, se během pandemie
dostalo do mainstreamu.
Současné kolekce luxusních značek významně
podražily, mezi ženami vznikla touha po designu legendárních tvůrců jako John Galliano nebo
Phoebe Philo, tedy designu, který už další pro Dior
ani Céline nevznikne, ve skříních se všem nahromadily kvalitní věci, které už nebylo v ničích silách
unosit, a do povědomí všech vstoupila udržitelnost.
Všechny vyjmenované fenomény vedly k tomu, že
luxusní, kvalitně opečovaná, originální móda našla
fantastický nový život prostřednictvím obchodů,
jako je ReSee.

Nápad otevřít obchod s luxusními značkami
z druhé ruky se prý zrodil během jednoho oběda,
kdy si Sabrina Marshall a Sofia Bernardin, dvě
bývalé módní ředitelky, stylistky a kurátorky žijící
v Paříži, povídaly o ikonických kolekcích minulých
let, ke kterým nebylo možné se dostat, a zároveň
o cenných pokladech, které ležely v jejich šatnících. Tak vyspělé kurátorky už nehrají na sezonní
a trendy design, protože kvalitní móda nemá datum
exspirace, čas ji naopak prověřuje a zhodnocuje a je
možné ji kombinovat napříč roky a kolekcemi.
Začaly s prodejem starších kolekcí Saint Laurent,
Hermès a ranou Miu Miu, pak přišla vlna Nicolase
Ghesquiéra pro Balenciagu a Phoebe Philo pro
Chloé a Céline, kterou Sabrina zmiňuje v rozhovoru opakovaně, protože Phoebe Philo patří
k nejprodávanější designérce v ReSee, a zájemkyně
o ni se jim hlásí z více než 100 zemí světa. Spíše než
obchod s věcmi z druhé ruky připomíná ReSee
jednu velkou neustále se obměňující sbírku, kolem
které krouží komunita, co miluje design, jenž formoval módní historii.
NA CO SE PŘI VÝBĚRU KOUSKŮ DO RESEE ZAMĚŘUJETE?
Zabýváme se stěžejními momenty světové módy. Nehledáme jen mezi vintage kousky, ale také mezi kvalitními kusy z druhé ruky, ať z loňska, nebo sto let starými. Takové úžasné, viktoriánské šaty z bílé vyšívané bavlny totiž mohou být dnes skvělé například na pláž přes plavky. Vyhledáváme věci oblíbených kreativních ředitelů značek. Nejde nám ale jen o sběratelské kousky, měly by to být nositelné, v jistém smyslu věčně moderní věci. Kašmírový svetr třeba právě od Phoebe Philo nebo od Nicolase Ghesquièra. Zajímá nás nejlepší možný materiál, střih a cena.
JAK JSTE TEDY SE SOFIÍ OBCHOD ROZJELY?
Obě pocházíme ze světa módy, já spoustu let pracovala jako stylistka a konzultantka pro mnohé značky a nashromáždila za život spoustu věcí, stejně tak všichni moji kolegové. Všichni jsme měli doma obří archivy a nevěděli, co s nimi, kam je uložit, jak je prodat. Nabízel se maximálně eBay, neexistoval tehdy ještě Vestiaire Collective ani jiné weby pro kvalitní věci z druhé ruky. Tak jsme se rozhodly, že chceme mít showroom a e-shop, kde se budeme zabývat tím, co milujeme, lidé se tam leccos o značkách dozvědí a dostane se jim kvalitního zákaznického servisu, ať už chtějí koupit, nebo prodat.

JAKÁ BYLA PRVNÍ ODEZVA?
Poměrně rychle to lidem došlo, název ReSee tomu dost pomohl. Naši přátelé k nám donesli své sbírky. Spustily jsme se Sofií ReSee s dvěma stovkami kusů z kolekce Saint Laurent z roku 1977, které k nám přinesla prodat kamarádka, dnes už ty věci nelze nikde sehnat. Později jsme rozšířili nabídku i o kabelky a doplňky a nakonec i šperky. Dnes už vintage tvoří 20 procent našeho byznysu, zatímco 80 procent věcí je z druhé ruky neboli „preloved“, jak rády říkáme. Nejprodávanější v posledních letech jsou současné a nedávné kolekce Chanel a kousky Phoebe Philo pro Céline.
PROČ PHOEBE PHILO?
Je to talentovaná designérka, moderní žena a lidi
stále její tvorba nesmírně přitahuje. Její design je
zdánlivě jednoduchý, ale je promyšlený, nonšalantní, sahá zásadně po nejkvalitnějších materiálech,
v zajímavých kombinacích barev. Jde skutečně
o umělecká díla a zároveň bude pořád možné ty
věci nosit. Můžete si v nich ráno zajít pro kávu,
dorazit v nich na pracovní poradu i na večerní
oslavu, můžete v nich cestovat, jsou multifunkční
a vypadají skvěle od rána do večera. Phoebe Philo
skutečně současnou módu proměnila. Když zítra
na stránkách ReSee vyhlásíme prodej jejích kusů,
okamžitě dostaneme spoustu rezervací a to se hned
tak nezmění.

KTERÝ DALŠÍ DESIGNÉR NEBO ZNAČKA JE U VÁS POPULÁRNÍ?
V poslední době jde hodně nahoru zájem o vintage kousky značky Alaïa, osmdesátá, devadesátá léta, ale i nové věci, všechno je hned pryč. Stejně tak John Galliano, jeho rané věci pro Dior i pro Givenchy. Krásný design, kvalitní zpracování, Galliano opravdu posledních pět let sběratele přitahuje. Spousta žen touží po jeho původní Saddle bag. U nás nakupující lidé uvažují také tak, že ačkoli kupují věc, která je drahá, párkrát si ji užijí, vyne- sou na významné akce a pak ji mohou zase prodat. Nikdo už asi nechce jen nekonečně hromadit věci, ale potěšit se s nimi a pak je poslat dál.
JAK TEDY RESEE FUNGUJE?
Klient k nám může přinést prodat jednu věc i celý
šatník. V případě šatníku ho celý probereme,
necháme vyčistit, uděláme odhad, necháme si ho
schválit majitelkou, pak sbírku nafotíme a nabídneme k prodeji. Když se věci prodají, peníze
pošleme původní majitelce a oblečení jeho novým
majitelům.

JAK SE NA VAŠEM OBCHODĚ PODEPSALA PANDEMIE COVIDU?
Přišly s ní zajímavé změny. Před covidem bylo někdy pro klientky tabu mluvit o tom, že něco nakoupily vintage či z druhé ruky nebo že něco prodaly. Během covidu měli lidé čas, seděli doma a vyhledávali online, co by jim udělalo radost, a tak procházeli i e-shopy s vintage a secondhandovým zbožím. Pochopili, že na internetu mohou nalézt poklady a že lidé, kteří ty obchody online provozují, módě a designu rozumějí a přistupují k nim s velkým respektem. V covidovém období také prudce vzrostly ceny módy a kabelek, což byl další důvod, proč lidé začali hledat u nás. K tomu se přidalo vědomí nadprodukce, mnoha klientkám už se příčilo být součástí světa chrlícího další a další zboží. A tak se rozhodly nakupovat to, co už existuje, a také to prodávat. Nejenže můžete dostat peníze za něco, co vám leží ve skříni, ale zároveň věc posíláte k někomu, koho bude zase těšit. Říká se, že když teď přestane svět cokoli v módě produkovat, ještě dalších osmdesát let bude co prodávat.
JAKÝ JE VÁŠ OSOBNÍ STYL?
Asi bych řekla, že jsem člověk, který má rád outfit jako uniformu, ráno se chci obléci během deseti minut. Miluji kvalitní širší kalhoty s vysokým pasem a k nim sako, které občas přepášu páskem. Zpravidla si zvolím ústřední kus oděvu a ten doplním doplňky. Hodně cestuji, starám se o dítě, takže potřebuji pár skvělých funkčních kusů, které pro večerní příležitosti pozvednu něčím výjimečným, vintage páskem od Chanelu, vysokými podpatky, nebo si ten blejzr vezmu ve stylu devadesátek na holé tělo s páskem. K tomu mám pár pokladů od Alaïa, nebo černé krajkové šaty od Coco Chanel... Nekupuji věci kvůli jedné konkrétní události, nechávám si šaty přešívat a mohu je nosit znovu a znovu.

OBCHOD S VINTAGE ODĚVY TAKÉ ASI INSPIRU JE K EXPERIMENTOVÁNÍ, NE?
Ano! Můžete si vyzkoušet střihy věcí, u nichž nevíte, jestli na ně budete mít odvahu, a nové by stály hodně peněz. Může vám to otevřít dveře ke značce, na kterou nejste zvyklá. V osmdesátých letech tvořilo mnoho skvělých designérů a lidé se nebáli experimentovat a jejich věci nosit také proto, že nestály tolik. Teď experimenty a hravost nabízíme my. V dnešní módě zábava úplně chybí, jako by na ni vůbec nebylo místo. Ale když nebude v módě prostor pro lehkost a hravost, zůstane banální, nikdo nebude experimentovat.
FUNGUJE TO I NAOPAK, KDYBYCH PO NĚČEM PÁTRALA?
Ano, obracejí se na nás klientky, které něco shánějí a my se snažíme v naší komunitě vymyslet, kde by to kdo mohl mít, víme už například, kdo sbírá Galliana a mohl by chtít prodat nebo koupit. Nebo pátrají po kabelce, jejíž design se už nevyrábí, nebo je z kůže, která se dnes už nepoužívá.
KDO JE VAŠE TYPICKÁ ZÁKAZNICE?
Šedesát procent našich zákaznic žije v USA. Myslím
si, že je to tím, že já jsem napůl Američanka
a napůl Francouzka a Sofia je Američanka. Naše
klientky nevědí přesně, kde žijeme, naše stránky
mají francouzsko-americký ráz. Pak u nás nakupuje Evropa, pak Spojené království a pak zbytek
světa. Američanky jsou asi nejodvážnější, neřeší,
co je nové a co je vintage, jde jim opravdu o úlovek něčeho zajímavého, vzácného. V Německu
a ve Švýcarsku také fungujeme skvěle, Švýcarky
hodně vyhledávají vintage kabelky. Na Středním
východě sahají po těch nejvzácnějších kouscích
a v Asii ještě před deseti lety nechtěly zákaznice
o vintage ani slyšet a dnes je tam spousta zapálených sběratelek. Nechtějí už nosit to, co ostatní.