Dialog bolesti a krásy v nové kolekci Martina Kohouta

Český návrhář ve čtvrtek odtajnil svou novou kolekci, která byla tentokrát inspirovaná umělkyní Fridou Kahlo. Prvky duševní bolesti a fyzické deformace transformoval skrze svou estetiku na úroveň čisté krásy. Se čtenářkami Harper's Bazaar se podělil o koncept kolekce a její vznik.
Oli Egler
——
26. listopadu 2022

Ftot: Michaela Karásek Čejková

Když jsem byla na prezentaci tvé poslední kolekce koncipované do světa vizuálního umělce Yvese Kleina a spisovatele Lewisa Carrolla, tak už sis v hlavě rýsoval svůj nový projekt, jehož centrem měla být právě Frida Kahlo. To byl květen… jakou velkou transformací prošla tvá vize od té doby?

Zpočátku jsem zamýšlel udělat celou prezentaci kolekce mnohem masivnější, ovšem narážel jsem na jisté překážky při realizaci svých vizí, což nakonec vyústilo v toto „skromnější“ řešení. Zpětně jsem k tomu ovšem dospěl upřímně rád, jelikož to dodává kolekci jistou míru mystiky – a taková atmosféra mi k jejímu tématu opravdu sedí.

Prvky tělesné a duševní bolesti, fyzické deformace a nemilosrdnost osudu, které se staly klíčovými konceptuálními prvky kolekce, se pod tvýma rukama tentokrát transformovaly na krásu až filozoficky-teologického charakteru. Jsou tyto dva prvky vůbec oddělitelné?

Ve svém smyslu by kolekce měla také poukazovat na fakt propojení bolesti duše s naším fyzičnem. Řekl bych, že je jakýsi fenomén tyto faktory oddělovat a přikládat jim různou důležitost. Často je však i pod určitým nátlakem společnosti snazší před jedním či druhým faktorem našeho já utíkat.

Miluji hledání nuancí v podobě symbolů a nápověd na každém kusu – zlatý otisk kostry na černých šatech nebo zmačkanost látky pod zlatou výšivkou explicitně prolínající se tragickým příběhem Fridy. Jsou stavebním kamenem, od kterého se odráží zbytek, nebo jen detaily, které tě napadají v procesu?

Tyto konkrétní symboly (zlatá kostra, zakonzervované květiny, lýkové výšivky atd.) jsou jakési prvotní myšlenky, které mi vznikly při zamýšlení se nad daným tématem. Většinou má práce vždy začíná na určitém detailu, který poté organicky rozvíjím k výslednému celku.

Fotografie kampaně doprovázející kolekci byly velmi silné, a i zde každý element měl své místo – šperky Janji Prokić, obuv od Fernanda Echeverria, který letos prezentoval na Designbloku své avantgardní kabelky, ba i modelka Petra Košťálová. Vše do sebe organicky zapadlo i díky fotografce Michaele Karásek Čejkové. Vím, že si své kolegy velmi pečlivě vybíráš – jak velkou roli pro tebe daní lidé hrají? Byl bys schopný kvůli jednomu chybějícímu článku svého „dream teamu“ předělat celou koncepci?

Pochopitelně je v kolekci každý prvek vybírán pečlivě s ohledem na dané téma, které jsem zpracovával již delší dobu. Proto je bolestné, když je nutné nějaký článek nahrazovat. Z toho vyplývá, že v takových případech vždy dochází k různým úpravám, jelikož se snažím vždy vybírat velmi charakteristické autory a prvky, které jednoduše nahradit nelze.  Rád bych zmínil konkrétně právě Michaelu, se kterou jsem v tomto roce pracoval již podruhé a pokaždé do focení přidá něco navíc, včetně velmi promyšlené scénografie.

Kdyby ses mohl setkat s Fridou, na co by ses jí zeptal nebo jak bys s ní chtěl strávit den?

Společná návštěva fyzioterapeuta! (smích)
Řekl bych, že je lepší, když taková osobnost, jakou je Frida, zůstane pod rouškou své vlastní legendy. Osobně potkat někoho tak silného potom svádí k přehnané interpretaci a rozebíraní dané osoby. Proto bych se spokojil s rolí vzdáleného obdivovatele jejího díla.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu