Balenciaga haute couture: inovace, nebo opakování starých vzorců?

Balenciaga haute couture: inovace, nebo opakování starých vzorců?

Říkejme tomu Demnaciaga…
Oli Egler
——
27. června 2024

Foto: Balenciaga

Pro novou, zimní haute couture kolekci 2024 se kreativní ředitel domu, Demna Gvasalia, ponořil o něco hlouběji do archivu tvorby zakladatele domu. Důraz tentokrát kladl na inovace, které vidí v propojování starých krejčovských vzorců navržených mistrem Balenciagou a jejich aplikace do moderní podoby – tedy za použití dnes běžných (a Demnových oblíbených) materiálů jako džínovina, kůže a kusů jako teplákové soupravy a technické svrchní oděvy.
Balenciagovu siluetu kokonu a sochařsky přesné, objemné tvary tak proto implementoval na nylonové černé kabáty, kopírující mantle coat z roku 1950. Nemohly zde chybět ani gazaarové šaty nařasené do šatů à la „černé růže“ z roku 1967.

Byl zde však i rukopis Demny – splývavé, bílé šaty byly vyrobeny z roztavených a upcyklovaných plastových tašek (některé si zachovaly původní grafiku, většina však byla odstraněna). A nařasené, kožené šaty byly vyrobeny z jednoho kusu kůže bez jakýchkoliv řezaných okrajů – jen držené obřím zavíracím špendlíkem. Klobouky z peří tentokrát zaměnil za ručně nařasená a tzv. zamražená trička vyrobená ve spolupráci s umělcem jménem Ni Hao a kožešinový couture coiffage kabát, vyrobený ze syntetických vlasů, byl ručně tvarován a barven kadeřníkem Garym Gillem.

Demna sice předvedl kolekci, která byla zřejmě nejbližším ekvivalentem (či poklonou) Balenciagovy práce – vyvstala však otázka, do jaké míry jsou inovace nového kreativního ředitele jen opakováním vzorců, které sám zakladatel již představil před padesáti šedesáti lety. A je tato kombinace starých vzorců a nových, všedních materiálů dostačující pro označení „moderní couture“? Rozhodně se totiž jedná o jeho demokratizaci – nezapomínejme, že Demna je ten, kdo v rámci svého brandu (který zcela otevřeně můžeme nazvat sociálním experimentem) prodává kožené kabelky ve tvaru odpadkového koše nebo náramky ve tvaru role izolepy za tisíce dolarů.
Možná na Demnu máme až moc velké nároky vzhledem k tomu, jak (emočně) koncentrovaný zážitek nám vždy dokáže zprostředkovat skrze své přehlídky. Možná občas opravdu stačí to, že je kolekce krásná… I když je ve světě Demny krása zcela relativním pojmem…

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu