Balenciaga Fall 2023 Haute couture jako protilátka na AI

A nová pravidla hry pro francouzské domy…
Oli Egler
——
6. července 2023

Foto: Balenciaga

Spasí vysoká krejčovina svět řítící se do králičí nory zvané AI? Podle Demny (i jeho bratra Gurama, navrhujícího pro Vetements) to není ani tak lék jako spíš vakcína – může zmírnit příznaky, ale nezachrání módní průmysl od nemoci zcela. 

Podle Demny je módní svět na prahu zhroucení – uvedl, že móda samotná je v plamenech, pohlcena falšováním, marketingem, prodejem a vším, co ji odvádělo od toho, na čem záleželo: tedy výroby skutečného oblečení pro skutečné lidi. „Couture je jediný způsob, jak osvětlit, co je podstatou této práce,“ řekl pro BOF.  Haute couture denimová bunda nebyla z džínoviny, ale ručně malované bavlny, blejzr byl „olejomalbou“ na lněném plátně a krajta byla jen dobře provedenou optickou iluzí. Umění tvořit rukama tato mistrovská díla s maximální precizností (a všemi nedostatky, protože chybovat je přece tak lidské) má působit jako protiváha pusté kvantitě vyrobené jen pro nasycení trhu.

Pakliže se však mění pravidla hry a je třeba vyšlapat novou cestu (a tím i strategii), tak dům Balenciaga bude bezpochyby v první linii s pochodní, nacházet nové nebo (znovu)vyšlapávat zapomenuté cestičky svých předchůdců. (To vše ale s ohledem na to, že Demna byl nejen aktivním hráčem podle starých pravidel, ale skoro i rozhodčím.)

Střízlivý couture však přináší ještě jeden fenomén. Skoro jako by se plánoval exodus velkých domů z ready-to-wear a jejich orientace zpět na elitní trh. Tomu odpovídá jak prezentace velkých domů (vezmeme-li ohled na přehlídku Chanel), tak i oblečení samotné. Filozofie jediných džínů (ale zato v haute couture provedení) nikdy nebyla tak jasně „zelená“ jako nyní. Mnohé francouzské domy opouštějí filozofii této kategorie coby příležitosti pro show a inovace, jako je tomu u Thoma Browna a Daniela Roseberryho pro Maison Schiaparelli (jehož kotva se zatím pevně neuchytila v hloubkách povědomí veřejnosti).  Demna je tak zajímavou anomálií mezi těmito dvěma světy – kdy casual oblečení převádí do jazyka vysoké krejčoviny s postmoderním nádechem.

A wow efekt, ten byl tentokrát zajištěn velkými jmény na pomyslném catwalku: Eva Herzigová, Renata Litvinova, Vittoria Cerretti a také překrásná Danielle Slavik, která pracovala pro samotného mistra Balenciagu až do roku 1968.

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu