Královna Victoria

Po sedmnácti letech budování módní značky sklízí úspěchy i se svou kosmetikou a novým parfémem. Nyní má Victoria Beckham políčeno na svět televize.
Tim Blanks
——
17. dubna 2025

Foto BOO GEORGE

O jejím mikádu jsem už četl. Psaly o něm všechny časopisy. Ostatně jako vždy, když se Victoria Beckham ostříhá. Když se s ní ráno potkávám v jejím rodinném londýnském sídle, vypadá její účes obzvlášť „vstala a šla“. Na tváři jen lehký dotek make-upu. Padesátka jí sluší. Usadí se se zkříženýma nohama před krbem v rozlehlém obýváku. Je bosa, protože ještě nenašla vhodné boty, které by se hodily k jejím zvláštním Alaïa džínům, které má na sobě.  Alaïa a Balenciaga jsou jediná jména, která kromě své vlastní značky nosí. Přestože je další typické britské nepodařené letní ráno, není chladno, ale v krbu přesto plápolá oheň. David to tak má rád. 
Victoriin smysl pro humor je stejně suchý jako vždycky. „Když se mě trenér ptal, jestli už jsem ráno měla nějaké sacharidy, řekla jsem mu, že jsem měla půl láhve nefiltrovaného saké, takže v tom nějaká rýže asi byla.“ Tyhle její průpovídky se dobře hodí do připravovaného dokumentu, který s ní už dva dny natáčí Netflix. Je to evidentní pokračování veleúspěšného, Emmy oceněného dokumentu o jejím manželovi. Vypráví mi o produkčním plánu. „Přijedou do Paříže točit přehlídku, pak za mnou letí do LA, protože tam musím kvůli své beauty řadě, a pak hned do New Yorku, kde dělám něco pro CFDA (Council of Fashion Designers of America). Pak do Miami a pak do Grasse ve Francii, kde vytvářím svůj parfém.“

Její dokument evidentně pokrývá jiné věci než čtyřdílný dokument o jejím manželovi, který kamery pustil do všech koutů svého života. „Je to více zaměřené na moje podnikání a na mě jako designérku,“ potvrzuje Victorie. „Nebude to příliš osobní. Uvědomuju si, že jsem trochu létající cirkus, a dokument bude hodně orientovaný na módu. Ale samozřejmě se tam mihnou i děti. Harper přijde v pondělí na fitting na moji přehlídku, takže to taky natočí. Ale důraz je kladený na byznys, především v Americe. To je hlavní důvod toho všeho.“
Když už je řeč o podnikání... Od premiéry její značky v New Yorku uběhlo téměř dvacet let. Ne každý byl jejím debutem tehdy nadšený, ale tím, jak se s klíčovými médii bavila o své první kolekci a jak nechala novináře nahlédnout do zákulisí, svědčilo o jejím mimořádném nasazení. Na jejím přístupu bylo něco osvěžujícího, jako by se teprve osmělovala a chtěla se učit od zkušenějších.
Vydrželo jí to dodnes. Victoria nejprve nahlédla do kosmetického byznysu se dvěma úspěšnými minikolekcemi pro Estée Lauder, než v roce 2019 spustila vlastní beauty řadu. V určitý okamžik se znalosti promění v moudrost a ona rozhodně v módním i kosmetickém odvětví zmoudřela.

MOC PRÁCE, MOC DĚTÍ

Rozvážně postupuje i v budování svého mediálního obrazu. Přestože děti v jejím životě nikdy nechyběly, překvapilo ji, že neměly po odvysílání Davidova dokumentu víc otázek. „Bylo to docela vtipné,“ vzpomíná. „Cruz se divil, že táta hrál fotbal tak dobře. Zapomínáte, že se to všechno stalo hrozně dávno. Na zápasy s námi chodily, ale byli všichni ještě malí a nechápali, co se kolem nich děje.“ Brooklyn se ale ptal na scénu, která se stala virální, v níž Victoria po Davidově naléhání přiznává, že ji do školy vozil táta rolls-roycem. Ptal se, čí to byl nápad a na kolik pokusů se to podařilo natočit. Máma se skoro urazila. „David byl ve vedlejším pokoji a díval se na monitor a jen tak vstrčil hlavu do dveří. Byl to spontánní, nepřipravený okamžik. Stejně jako tancování ve stanu. Nic z toho jsme neměli dopředu připravené.“ 
Ani tátovo pranýřování po neúspěšném Světovém poháru v roce 1998, kdy ke klíčové prohře Anglie přispěla i jeho červená karta, nevyvolalo v dětech žádné velké emoce. „Když se to stalo, byl David stejně starý, jako je Romeo teď,“ říká Victorie. „Na dvaadvacetiletého kluka to byla šílená nálož. Když se v takové situaci ocitnete, je to buď, anebo. Buď poplavete, nebo se utopíte. My jsme měli jeden druhého a zbytek je historie. Ale ta představa, že by něčemu takovému čelil Romeo... Nevím, jak by to zvládl. Nevím, jak by to kdokoli jiný zvládl. My jsme neměli na vybranou.“

Vypovídá to hodně o povaze jejich vztahu. „Musíte si takovými těžkými momenty projít, aby z vás udělaly to, co jste. Přišli jsme na to, jak být diskrétní, a tak chceme ostatně žít. Byla to zábava, nechat se honit paparazzi po Bond Street a taky jsme se na to vždycky ohákli, ale teď po takové pozornosti netoužím. Už je mi i celkem jedno, co se kde o mně píše. Dřív jsem to řešila, ale teď na to zkrátka nemám čas, moc práce, moc dětí.“
Victorii ale rozhodně nechybí instinkt popkulturní ikony k proplétání osobního života s jejím byznysem. Platí to ostatně i pro její novou vůni 21.50 Rêverie. David byl s Victorií v roce 2001 na Jávě na romantické dovolené, kde ji jednu noc překvapil večeří uprostřed rýžových polí osvětlených tisíci svíček. Čas překvapení? 21:50. A stál v její mysli, když tu velkolepou scénu poprvé spatřila? Snový. Pro launch své vůně a nové kolekce si usmyslela lokaci ve Francii, která by byla stejně romantická jako exotická pole. Opět jí pomohl expert zvenku: Lucien Pagès, slavný pařížský PR manažer, navrhl majestátní Château de Bagatelle, postavený v roce 1777 v Bouloňském lesíku pro bratra krále Ludvíka XVI.

HLUBOKÉ ZÁKLADY

Taková velkolepá událost přichází v době, kdy její podnikání slaví obrovské úspěchy. V roce 2023 vzrostly prodeje její módy a kosmetiky meziročně o 52 procent na 89 milionů liber. Tím se dramaticky snížila i její ztráta z předchozích let a její módní divize se konečně přehoupla do zisku. „Je to velký úspěch. Firma si za posledních 17 let zažila hodně – úspěchy, pády, restrukturalizaci... Byla to jízda. Takže jsem na to, že jsme konečně ziskoví, neskutečně pyšná. Není to lehký byznys a je to stále těžší. Prodávat oblečení v současné době, kdy celý luxusní segment stagnuje...“
Její chytrá cenotvorba a propojení přehlídkových kolekcí s tím, co je skutečně v butiku, se vyplatilo. Opravdový bod obratu ale nastal přede dvěma lety, když na svou první pařížskou přehlídku dorazila s novým kreativním týmem. Ze začátku ji to děsilo, ale pak se jí ulevilo. „Vždycky když jsem udělala novou kolekci, říkala jsem si, že to je hlavně práce tohohle člověka a tohohle člověka, ale když jsme přijeli do Paříže, uvědomila jsem si, že s tím úspěchem mám asi taky něco společného. A musela jsem se malinko poplácat po zádech.“

Je to právě její neustálé pochybování o svých schopnostech a hluboká vášeň pro módu, která z ní dělá člověka mimořádně otevřeného tomu, učit se novým věcem. Žádná arogance, žádné ego. Kromě toho má ještě čich na ty nejlepší spolupracovníky, jako je stylistka Jane How, parfumér Jérôme Epinette a profesor Bader. Tvrdí, že pana profesora doslova stalkovala, než ho přemluvila k tomu, aby jí pomohl se složením jejích kosmetických produktů. „Čím více ho používáte, tím méně ho potřebujete,“ básní o korektoru na oční okolí, které s ním navrhla. Já sám mám problém s pytli pod očima, takže mě to velmi láká. David už také podlehl. „Má rád ten v klikacím peru,“ říká.

Victoria se nechtěla vydat tradiční cestou, kdy by spojila své slavné jméno s nějakým kosmetickým gigantem, který by začal vyrábět licencované produkty. Její beauty řada jde celá za ní a vychází z její vize. K 25. výročí jejich svatby nechal David pro Victorii losangeleského umělce Eda Ruscha přemalovat svůj slavný obraz z roku 1990 Woman on Fire. Originální dílo pro ni vždy mělo zvláštní význam. „Když pomyslím na uplynulých 17 let... Byly okamžiky, kdy byla značka skoro v plamenech a každý den jsem hasila nový průšvih. Ale až v okamžiku, kdy jsem uvedla na trh vůni, jsem ze značky vytvořila skutečný módní dům. Roky jsem mu budovala základy. Teď konečně můžu začít budovat ten samotný dům.“ A pak ji náhle napadne: „Jeden kamarád se nedávno bavil s mými dětmi a ty mu řekly, že jsem hlavně budovatelka. A to přesně jsem,“ usmívá se.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu