Demna si rýpnul do Met Gala. Řekl nahlas to, co si módní svět šušká už roky

Met Gala má být vrcholem módní sezony. Podle Demny už ale spíš budí rozpaky. Na LACMA Art + Film Gala v Los Angeles prohlásil, že tato noc je „mnohem elegantnější“ než Met. Slovo „cringe“ padlo bez obalu a trefilo nerv. Přichází konec éry přepálených memů a začátek tiššího, sebevědomého luxusu.
Josef Šlaich
——
6. listopadu 2025

„Není to jako Met Gala, tenhle večer je mnohem elegantnější,“ řekl Demna pro The New York Times a měl na mysli každoroční galavečer Muzea umění okresu Los Angeles, pořádaný ve spolupráci s Gucci. Partnerství trvá od roku 2011 a rok co rok i s výměnami kreativních ředitelů zdůrazňuje vztah mezi uměním, módou a filmovým průmyslem.

Ačkoli gruzínský designér během květnové akce zažil řadu ultravirálních momentů – vzpomeňme na Rihanninu temnou péřovku nebo Kim Kardashian v celotělovém outfitu –, podle jeho vyjádření pro NYT je dnes Met Gala vyloženě „trapné“ a doufá, že ten pocit nemá sám. Těžko se mu divit. To, čemu se kdysi říkalo Super Bowl módy, se dnes na sociálních sítích vnímá spíš jako nuda. Zvlášť v posledních letech se zdá, že tematické volby Anny Wintour míří k pohodlným politickým vzkazům. Povrchním a navrženým jen proto, aby se udržel zbytek kulturní relevance.

Je Met Gala ještě relevantní?

Při bližším pohledu začal úpadek Met Gala už v roce 2021. Po dvou mimořádně úspěšných ročnících Camp: Notes on Fashion v roce 2019 a Heavenly Bodies v roce 2018 se kvůli covidu vrátilo hned dvojím vydáním zaměřeným na Spojené státy. Historický kontext tomu nepřál. Gala se konalo něco málo přes rok po vrcholu protestů Black Lives Matter a první část In America: A Lexicon of Fashion proběhla několik měsíců po nepokojích pravice, které následovaly po Trumpově porážce ve volbách 2020. Od té doby akce marně hledá někdejší kulturní střed. Stačí si připomenout poslední dvě edice, které měly u veřejnosti minimální ohlas. 

Met Gala, původně koncipované jako charitativní akce pro newyorské Metropolitní muzeum umění, se dnes proměnilo v do sebe zahleděnou oslavu celého módního systému. Stále víc se soustředí na vlastní odraz a míň na kulturní záměr, který mělo podporovat. Naproti tomu LACMA Art + Film Gala ztělesňuje jinou, uvolněnější a vyloženě cool představu glamouru. Méně performativní a hlavně pořád zakořeněnou v poslání muzea a duchu Los Angeles.

Také seznam hostů podtrhuje rozdíl mezi oběma akcemi. V Los Angeles se objevily nové it-girls, od Alex Consani přes Odessu A’zion, Nadii Lee Cohen až po Lorde, vedle celého obsazení filmu The Tiger a mnoha dalších. Zatímco v New Yorku se na červeném koberci točí stále stejné tváře, občas doplněné o k-pop idola, finančního patrona nebo momentálního influencera, aby se na sociálních sítích nafoukla zdánlivá relevance.

Letošní ročník LACMA například poctil umělkyni Mary Corse a filmaře Ryana Cooglera, tvůrčí mysl stojící za Sinners, Black Panther a Creed. Cílem bylo oslavit propojení filmu a výtvarného umění, ne luxusu a obrazu. Důkaz, že poslání zůstává hmatatelné. Večer vybral přes 6,5 milionu dolarů, rekordní částku, která půjde na program Art+Film. Ten posiluje vazby mezi vizuálními a audiovizuálními disciplínami prostřednictvím výstav, rezidencí a vzdělávacích projektů.

Podle The New York Times byla jiná i atmosféra. Přestože dress code vyžadoval black tie, Demna dorazil ve svém signaturním looku. Volné kalhoty, kožená bunda a úzké sluneční brýle. Kdo ví, jestli se Gucci v květnu na schodech Met ukáže.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu