Kožená vůně je velmi unikátní, mnohým evokuje vůni spáleného uhlí nebo tabáku. Samostatně může působit chladně a velmi svěže, avšak v kombinaci se sladkými či kořeněnými ingrediencemi umí zahřát jako kašmírová šála. Ženy ji milují pro její eleganci a v případě mužů se často jedná o sexualizovanou fascinaci spojenou s láskou ke kůži.
Jelikož neexistuje esence z kůže, tento vonný akord se vyrábí synteticky a jedná se o komplexní směs surovin. Vzniká spojením břízy, sturače (neboli styraxu) a dalších ingrediencí jako třeba labdanum nebo šafrán, přičemž každý parfumér má svůj vlastní, unikátní recept. Mohou se přidat květinové, kořeněné nebo pudrové noty, čímž se vytvoří osobní rukopis.

Historie kožených vůní
Kořeny této vůně sahají hluboko do historie, a to ve spojení s koželužským řemeslem. Výrazný mezník nastal kolem 16. století, kdy se kůže kamzíka začala vonět esencemi z květin a bylin a v posledním kroku ji potřeli esencí cibetky a pižma – to bylo známé jako Peau d'Espagne (španělská kůže). Maurové ve Španělsku totiž ovlivnili zemi svými vonnými kompozicemi, které voněly květinami, jako je jasmín, a jejich nesmírnou láskou k pižmu. „Ve středověku se Grasse, dnes nesporné hlavní město parfémů, specializovalo na řemeslnou výrobu kožedělných výrobků. Po několika týdnech používání však kůže nepříjemně zapáchala, a tak Gallimard, koželuh z Grasse, přišel s nápadem voňavých kožených rukavic a nabídl pár Kateřině Medicejské, která byla jeho darem nadšena. Tento koncept se pak rozšířil mezi královským dvorem a vyšší společností a 17. století se stalo vrcholem pro rukavičkářské parfuméry,“ popsal parfumér Celso Fadelli.
V roce 1656 byl navíc založen cech rukavičkářů a parfumérů, tzv. Maîtres Parfumeurs et Gantiers, který představoval jedno z prvních významných parfumérských obchodních sdružení a významně se zasloužil o to, že se tehdy vonné rukavice staly módou po celém světě.
Konkrétní historické receptury této „španělské kůže“ coby parfémů se rozcházejí, a stejně tak i první data jejich vzniku. Za oficiálně první „kožený parfém“ se proto považuje Royal English Leather z roku 1871 od firmy Creed pro krále Jiřího III. Ten si prý vůni svých rukavic zamiloval natolik, že si od společnosti vyžádal tělový přípravek se stejnou vůní.

Revoluci v kožených parfémech způsobil vynález chinolinu v roce 1880. Tato drsná chemikálie podobná dehtu, napodobující ostrou štiplavost zvířecích kůží, zahájila zcela nový trend, a to tzv. Cuir de Russie (ruská kůže). Ta měla silné aroma břízy, symbolizující vůni kozáckých bot potřených březovou kůrou (pro voděodolnost).
Byť první Cuir de Russie byl vytvořen Eugènem Rimmelem a domem Guerlain v roce 1886, tento druh parfému se rozšířil napříč všemi slavnými domy, které je pro velký zájem nabízely od konce století až do 50. let století 20., a to především kvůli velké vlně ruských emigrantů, kterou způsobila ruská revoluce v roce 1917.
Kůže byla součástí armádního oděvu, nesla v sobě určitou symboliku autority, vznešenosti a také maskulinitu, díky čemuž byla populární právě mezi muži. Zájem žen o vůni se rozšířil spíše začátkem 20. století, a to v době první vlny feminismu, korespondující s novým, androgynním stylem.
Nejslavnější kožené vůně
Mezi nejslavnější „kontroverzní“ ženské parfémy s vůní kůže tak patřily Tabac Blond od Caron, coby první unisex vůně kůže z roku 1919 od Ernesta Daltroffa, navržená speciálně tak, aby maskovala cigaretový zápach. Nebo Chanel Cuir de Russie (1924), kterou složil parfumér domu, Ernest Beaux, coby poctu milostnému vztahu Coco Chanel s princem Dmitrijem, či Scandal od domu Lanvin z roku 1933, kterou parfumér Guy Robert popsal jako krásnou květinu uvězněnou v nové kožené kabelce.
S časem se noty kůže transformovaly do méně dominantní podoby, kde setrvaly spíše coby doprovod k zeleným akordům chypre parfémů nebo jako ostřejší dovětek dřevitých a květinových vůní, které známe dnes – Chanel No. 19, Miss Dior, Bel Ami od Hermès, Jolie Madame od Balmain nebo Azuree od Estée Lauder. Jiné parfémy se však s rozmachem masové výroby neudržely na poličkách, byť se v komunitě „slavných nosů“ pokládaly za naprosto ikonické. K takovým se řadí například Doblis Hermès nebo La Nuit od Paco Rabanne.