Beauty icon: jak Rihanna ovlivnila beauty průmysl

U příležitosti zpěvaččiných 35. narozenin se ohlížíme za její cestou od barbadoské dívky k moderní beauty ikoně.
Yelyzaveta Topukh
——
20. února 2023

Foto: Getty Images

Příběh americké zpěvačky Rihanny se začal psát v roce 2005, kdy se zničehonic začala ve všech světových rádiích hrát píseň Pon de Replay. Během prvních deseti let své kariéry zpěvačka získala cenu Grammy, vydala osm platinových alb a dokázala, že je ženou, se kterou se v hudebním průmyslu musí počítat. V srpnu 2017 se však hvězda rozhodla pustit do zcela nové aktivity – uvedla na trh vlastní kosmetickou značku.

Krásná Barbadosanka nyní slaví 35 let a coby jedna z nejvýdělečnějších zpěvaček (hned vedle Beyoncé) má pravděpodobně ze všech svých vrstevnic nejsilnější vliv na světový módní i kosmetický průmysl.

Debutová toaletní voda (o které mnoho lidí neví)

V roce 2010, kdy mnoho hvězd vydávalo vůně se svým vlastním jménem, představila Rihanna ve spolupráci s Parlux Fragrances Inc. také svou debutovou toaletní vodu s tóny broskve, červených bobulí, kokosu, ambry a vanilky – Rihanna Reb'l Fleur. Novinka se okamžitě vyprodala a její prodeje dosáhly přibližně 80 milionů dolarů. Zpěvačka se ale nezastavila a rozšířila jej o celou řadu parfémů (objevily se v ní i pánské kompozice). V roce 2017 získala Rihanna cenu CFDA Fashion Icon za služby světu módy, stala se kreativní ředitelkou značky Puma a rozhodla se spustit další zbrusu nový projekt – kosmetickou značku Fenty Beauty. V té době už to byly dva roky od chvíle, kdy Kylie Jenner uvedla na trh kosmetiku Kylie Cosmetics (jen za prvních 18 měsíců prodeje tekuté matné rtěnky sestře Kim Kardashian vynesly 420 milionů dolarů), ale Riri se rozhodla, že tato niche ještě není vyčerpaná.

Fenty Beauty

Předtím, než Rihanna v září 2017 uvedla na trh vlastní kosmetickou značku Fenty Beauty, připravila scénu a zúčastnila se videoklipu „Get Ready with Me“ pro Vogue. Zpěvaččina každodenní beauty rutina založená na kosmetice Fenty Beauty se stala virální v kosmetické komunitě YouTube.

Rihannina řada dekorativní kosmetiky měla obrovský úspěch, jakmile se dostala na trh. Podle zpráv přinesla značka Fenty Beauty za prvních 40 dní čistý zisk 100 milionů dolarů. Popularitě brandu pomohl nejen velký počet Rihanniných sledujících na sociálních sítích (nyní má 143 milionů sledujících), ale také její partnerství s francouzskou společností LVMH s obratem jedné miliardy dolarů. To hvězdě poskytlo solidní platformu pro rozvoj vlastní značky a distribuci do oblíbených obchodů, jako je například Sephora.

Krása pro každého!

„Každý z nás je tak odlišný a má jedinečný odstín pleti, takže jsme začali se 40 odstíny podkladových bází,“ řekla Rihanna časopisu Time. V té době šlo o jedinečný případ inkluzivity v kosmetickém průmyslu, který se od té doby přenesl i na jiné kosmetické značky. Za prvních 15 měsíců svého působení vygenerovala značka Fenty Beauty tržby ve výši 570 milionů dolarů, což je dosud rekordní výsledek.

Nový standard krásy

Překvapivě to byla Rihanna, kdo stanovil nový standard krásy: „Chci, aby se všechny ženy cítily krásné.“ Jinými slovy, nezáleží na tom, s jakou barvou pleti, očí nebo vadou na kráse jste se narodili, jste jedineční a zasloužíte si být šťastní. A to je revoluce svého druhu – proti celému průmyslu krásy, který vám doslova diktuje, co je krásné a co ošklivé. A nejde o kosmetiku (nabídka tónovacích krémů aka foudation se rozšířila na 50 odstínů), ale o přístup, který je mnohem důležitější.

Nový kosmetický marketing

Nezapomínejme, že kosmetický průmysl je především byznys, ve kterém hraje marketing klíčovou roli pro úspěch. Riri si ke spolupráci přizvala modelky všech etnik a barev pleti. A při vývoji receptur dala přednost vytváření skvělých, ale zároveň cenově dostupných produktů (cena většiny výrobků se pohybuje od 20 do 40 dolarů).

K propagaci výrobků značky využila také síť TikTok. Zpěvačka dokonce otevřela TikTok dům v Los Angeles, kam pozvala vlivné blogerky, aby vytvořily videa na propagaci kosmetiky. V odlehčených videích se mladí kluci a dívky účastní výzev, tančí a absolvují lekce líčení s produkty značky. Fenty Beauty je druhou nejoblíbenější kosmetickou značkou na TikToku po již zmíněné Kylie Cosmetics.

Spolupráce s legendou

Před dvěma lety představila Rihanna svou první vůni Fenty Parfum jako součást značky Fenty Beauty. Brand na ní spolupracoval s legendou parfémů a hlavním „nosem“ LVMH Jacquesem Cavalierem Beltrudem. Základem jsou tóny magnolie, pižma, mandarinky, borůvky, bulharské růže, pelargonie a pačuli. Zpěvačku k vytvoření této kombinace vůní inspiroval její rodný ostrov Barbados.

Další dopad na kosmetický průmysl 

Zpěvačka se nechystá zpomalit – v létě 2020 uvedla na trh svou řadu péče o pleť Fenty Skin a má prý dalekosáhlé plány: „Ve světě krásy jsou možnosti téměř neomezené a já sama sobě ráda kladu výzvy, takže se hodlám dál bavit a posouvat hranice v tomto odvětví.“ Těšíme se na Fenty Hair…

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu