New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

7 potravin, které naboostují vaše opálení

Jahody, mango nebo kapusta vám pomohou nejen chytit letní odstín, ale zároveň jej udržet déle na těle.
Oli Egler
——
16. června 2022

Getty Images

Opravdu dokáží potraviny napomoci k získání krásného letního opálení? Podle vědců ano. Zbarvení kůže se rozděluje na dva typy: karotenoidové a melaninové.  Melaninové zbarvení je opálení, které získáte na slunci, zatímco karotenoidové získáte konzumací některých druhů ovoce a zeleniny s vysokým obsahem karotenoidů. Které potraviny proto zařadit do jídelníčku ještě dnes? 

P. S.: Nepodceňujte ochranu proti slunci a vždy při opalování používejte alespoň SPF50.

Vajíčka 

Levná, chutná a univerzální potravina, kterou můžete připravit na sto způsobů. Je bohatým zdrojem vitamínů A, B a D, ale také kyseliny listové, vápníku nebo selenu. Tyto látky pomáhají zvyšovat produkci melaninu a zároveň chrání pokožku před poškozením. Látka zvaná lutein dodává pokožce hydrataci a pružnost a zároveň podporuje produkci kolagenu. Je také jedním z nejlepších zdrojů bílkovin – ty pomáhají obnovovat tkáně a udržovat tak pevnost pokožky. Zatímco žloutky, nabité mastnými kyselinami, dodají pleti vlhkost, bílky zas dokáží díky obsahu albumina stahovat póry i eliminovat přebytečnou mastnotu.

Kadeřavá kapusta

Existuje mnoho důvodů, proč je tato potravina tak populární mezi doktory, výživovými poradci i celebritami. Yolanda Hadid z ní vaří polévku a Priyanka Chopra ji má nejraději v salátu. Krom toho, že je jednoduchá na přípravu, je také doslova nabitá vitamíny A, C a K a mnoha dalšími prospěšnými látkami. Antioxidanty pomohou rozjasnit pleť, přispět k eliminaci pigmentových skvrn a také zlepšit pružnost pokožky.

Mango

Dokážete si snad představit léto bez tohoto sluncem nasáklého ovoce? Nejen, že skvěle chutná samotné, ale můžete z něj připravit výborný sorbet nebo jím dochutit smoothies a (nealko) koktejly. Pouze hrst manga obsahuje 67 procent doporučeného denního příjmu vitaminu C. Korejská studie z roku 2013 navíc zjistila, že voda s výtažky z manga dokáže do jisté míry eliminovat vrásky a snížit známky poškození UV záření, a to díky obsahu vitaminu A. Pozor však na nadměrnou konzumaci – obsahuje dost velké množství cukru, který může vést k nežádoucím pupínkům.

Mrkev

Za její oranžovou barvu je zodpovědný beta karoten – naše tělo tuto látku přeměňuje na vitamin A. #bingo! Látka také zvyšuje pigmentaci, čímž může napomoci k opálení pokožky i její ochraně zároveň. Obsahuje také vitamín C, který je nezbytný pro tvorbu kolagenu. Tato super kombinace zároveň pomůže redukovat záněty a zrychlit obnovu buněk.

Jahody

Tyto kouzelné plody jsou plné vitaminu C ​​a antioxidantů. Obsahují také pigmenty zvané antokyany, díky nimž mají jahody červenou barvu – ty pomáhají obnovit porušená kolagenová vlákna, stimulovat syntézu kolagenu a navíc posílit cévy. Aktivně tak bojují proti známkám stárnutí, a navíc umí redukovat akné.

Lískové ořechy

Jen hrstka lískových ořechů, které můžete bez výčitek mlsat u televize, obsahuje 86 procent doporučené denní dávky vitamínu E. Ten pomáhá zlepšovat pružnost pokožky, udržovat dostatečnou dávku hydratace, a navíc působí jako ochranná bariéra proti slunečnímu záření – což z lískových ořechů dělá toho nejlepšího spojence při zdravém opalování.

Špenát

Vše, co je (v čerstvé podobě) zelené, je dobré. Konkrétně špenát je známý svým vitamínem K, který reguluje srážlivost krve a podporuje zdraví kostí. Daleko lepší je ale jeho schopnost napomoci pokožce k lepšímu opálení, a to díky obsahu karotenoidů.

Extra tip 

Bílý jogurt

Nejen láska, ale i krása prochází žaludkem. Nebo spíše trávicím traktem. Jogurt a všechny kysané mléčné produkty mají prokázáno mnoho benefitů pro naše zdraví, a to konkrétně díky probiotikům v nich obsaženým. Zinek navíc umí tlumit zánětlivé reakce a tím léčit pupínky a předcházet jejich vzniku. Tento produkt však zařazujeme coby SOS pomoc pro ty, kteří na slunci zůstanou nedopatřením až příliš dlouho. Nejstarší babská rada tak zůstává dodnes nejlepším receptem. A pamatujte, čím tučnější, tím lepší!

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu