Michal Cimala: Tlaková vlna Galerie Villa Pellé, Praha
Do 2. března 2025
Sochař, malíř, designér a hudebník Michal Cimala letos slaví padesátiny. Jubileum provází retrospektiva, která nabídne pohled na jeho tvorbu posledních dvou dekád, ve které se odrážejí osobní zkušenosti, reakce na celospolečenské změny, kritika mediálních manipulací, masových kultur i závislostí na nových médiích. Prostory galerie zaplní nejen Cimalovy obrazy a sochy, ale třeba i ikonické autorské bundy.

Ira Svobodová: Liminal Phase Trafo Gallery, Praha
Do 2. března 2025
Ira Svobodová je na české scéně známá svými minimalistickými malbami plnými geometrických tvarů, které přesto působí něžným a uklidňujícím dojmem. Ve své nové sérii obrazů prozkoumává proces transformace, fascinuje ji okamžik, kdy se jeden stav mění v druhý. Svobodová nově pracuje i s průhlednými papíry, jejich prořezáváním a barevnými stíny. Její díla tak vyvolávají otázku, co je podstatné – jestli to, co je nám přístupné na první pohled, anebo spíš to, k čemu se musíme trpělivě a soustředěně propracovat.

Matyáš Chochola: Ctnosti a neřesti naší doby / 300 let poté EPO1, Trutnov
Do 30. března 2025
Galerie EPO1 v Trutnově vznikla z bývalé elektrárny. Její velkorysé prostory poskytují dostatek místa pro ambiciózní umělecké projekty. Jedním z nich je i série monumentálních soch vytištěných 3D tiskem z betonu, které vytvořil Matyáš Chochola, jedna z nejvýraznějších osobností současné scény. Ten se inspiroval barokním souborem soch Matyáše Bernarda Brauna v Kuksu a představil novou podobu lidských ctností a neřestí. „Český sochař Matyáš Bernard Braun pro mě představuje pravou ikonu světového kalibru. Ve své sérii vytvářím aktuální verzi baroka, postmoderní až futuristickou poctu Braunovu dílu a zároveň jeho citaci, která představuje 12 sloupů – sochařských archetypů ve stylovém rozpětí od antiky přes kubismus, postapokalypsu, sci-fi a brutalismus, v kompozici připomínající ruiny chrámu nebo šachovou partii, dokonce možná i kompozici fotbalového zápasu,“ říká o výstavě sám autor.
