Art

Tip Veroniky Scattergood: Nadpřirozeno a rituální oběti očima Karímy Al-Mukhtarové

Jedna z našich nejzajímavějších současných umělkyň vystavuje svá díla, která inspirovalo tajemné africké náboženství.
Veronika Scattergood
——
24. března 2025

Málokterý umělec má takový záběr jako Karíma Al-Mukhtarová. Keramika, malba, gobelíny, fotografie, performance, instalace i práce se sklem, to všechno už si na své tvůrčí cestě vyzkoušela. Její výstava Skrz tělo, která právě probíhá v Galerii Villa Pellé na Praze 6, sice není rozsáhlá, ale rozhodně ji musíte vidět.

Karíma Al-Mukhtarová je dcera Slovenky a Iráčana, podle kurátora Adama Hnojila je ale „Češka jako poleno“. Střet a prolínání kultur jsou jí tak bytostně blízké. Jejím tématem je rozdílnost, formování lidské identity i propojení člověka s přírodou a se světem. Již dlouho se zajímala o vodun, tradiční africké náboženství, z něhož vychází známější vúdú. Pro cizince je proniknout do tajů této víry obtížné. Rozhodla se proto jít přímo ke zdroji a přihlásila se k rezidenčnímu pobytu v africko-finském kulturním centru Villa Karo v západoafrickém Beninu, kde je vodun společně s křesťanstvím oficiálním náboženstvím. Měla tak možnost zblízka poznat tamější život a jak ho náboženství ovlivňuje.

Rituál smrti i života

Své zážitky pak promítla do svých uměleckých děl – pestrobarevných tapisérií, textilních objektů i maleb a kreseb. Její nová tvorba je plná barev a slunce. Je lákavá i lehce znepokojivá zároveň. „Běžnou součástí vodunu jsou oběti, ať už se jedná o jídlo, alkohol, nebo zvířata. Čím větší je váš problém, tím větší oběť musíte přinést. V případě obětování zvířat se sejdou ženy z celé vesnice, které pak ze zabitého zvířete uvaří jídlo pro rodiny. Rituál oběti tak má v sobě i radost z toho, že se lidé nasytí, protože toho jídla tam opravdu není mnoho,“ vzpomínala na své zážitky umělkyně, která kromě svých nových prací výstavu doplnila i o svá starší díla, která se ale s těmi „beninskými“ přirozeně doplňují.

Bůžci a matrjošky

Povědomé budou návštěvníkům výstavy především její prošívaná skla, s kterými před pár lety zaujala na své velké výstavě v Alšově jihočeské galerii. Svůj zájem o práci s nití a tradiční rukodělné techniky přetavila nyní v gobelíny i textilní objekty, které svými tvary připomínají obrovské kuželky. „Můžete v nich vidět africké bůžky, Věstonickou venuši i matrjošku. Všechno je to správně,“ dodává Al-Mukhtarová, kterou fascinovalo i to, že v Beninu mají postižení na rozdíl od západního světa privilegované postavení. Proto se mezi jejími motivy objevují i ruce s neúplnými či pokřivenými prsty.

„Karíma je osobnost, která vás na první pohled nenechá chladným. Je velké štěstí pro nás pro všechny, že si zvolila jako životní naplnění i úděl právě výtvarné umění. Její umělecký projev je její bytostnou součástí – nespoutanost, divokost a zároveň jakási všudypřítomná racionalita. Pro mne je to jedna z nejzářivějších hvězd naší výtvarné scény, nejen v kontextu své generace,“ zve na výstavu ředitelka Galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová.

Výstava Skrz tělo běží v Galerii Villa Pellé (Pelléova 61/10, Praha 6) do 27. dubna 2025.

Veronika Scattergood

Zástupkyně šéfredaktorky pracuje pro Harper’s Bazaar již od roku 2019. V časopise a na webu najdete nejčastěji její kulturní tipy, ať už se jedná o nové zajímavé knihy, nebo skvělé seriály.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu