Přesně na Boží hod se ze „svátků klidu a pohody“ přechází do módu Netflix & Chill, kdy se uvelebujeme na gauči a s ovladačem v ruce sjíždíme kanály či streamovací platformy v naději, že narazíme na „vánoční klasiky“, na které jsme se těšili celý rok (byť s Vánoci nemají nic moc společného). Ti lepší z nás již mají k dispozici celý seznam těchto kinematografických skvostů předem připravený a pouze odškrtávají položku po položce.
Toto tradiční lenošení je jevem velmi rozšířeným a antropologicky známým napříč kulturami již od doby, kdy se televize staly součástí povinné domácí výbavy. Velmi dobře jsou si toho vědomy i streamovací platformy, které nám jednou za čas podsouvají nějaké žhavé novinky a doufají, že se jeden z filmů stane novou klasikou. Taktiky, jak zaujmout, jsou přitom různé – ať už návrat bývalé hvězdy nebo pokračování úspěšné detektivky plné slavných jmen. Ale ani pálivá omáčka Jeremyho Rainera, kombucha Jareda Leta nebo (pozor #SpoilerAlert) spálená Mona Lisa na nás neudělají tak velký dojem jako vyznání lásky pomocí anti-hi-tech textové prezentace na papírových plakátech – „na tajňačku“ večer před domem milované osoby.
Projednou zkrátka cítíme ve vzduchu magii a věříme na zázraky – třeba na to, že se po pár krásných chvílích může princ na bílém koni (aka milionář) zamilovat do prosté dívky (s velmi pochybnou reputací) a zažít si své #HappilyEverAfter. Nebo že lidé narození v letech 1985–1998 s alespoň kapkou čarodějnické krve nedostali svůj zvací dopis do Bradavic kvůli záměrně vymazaným záznamům ministerstva, které bylo pod vládou Toho-Jehož-Jméno-Nesmíme-Vyslovit.
Zároveň si můžeme opět připomenout ty nejdůležitější aspekty svátků a projednou souhlasit se zeleným cynikem sabotujícím vánoční konzumerismus nebo si zopakovat, jak v kancelářském prostředí přežít napadení německými teroristy, či proč nekrmit své mazlíčky po půlnoci vším, co zbylo po štědrovečerní večeři.