Jestli byste měli letos v létě navštívit jedinou výstavu, pak bych velmi doporučovala expozici nazvanou Ženy v harmonii 1955–1965 (Donne in equilibrio 1955–1965), kterou připravilo Muzeum Salvatore Ferragamo. Tuto galerii tedy doporučuji navštěvovat pravidelně, když už do Florencie dorazíte kvůli muzeím jako dell'Accademia a Uffizi. Už sama budova je zážitek. Nachází se na šťastném místě na nábřeží řeky Arno v barokním paláci Spini Feroni, který v prvních letech své florentské kariéry zakoupil slavný obuvník Salvatore Ferragamo pro svoji firmu. Během let v něm sídlily jeho ševcovské dílny, dnes je tu velkolepý obchod značky a ve vyšších patrech paláce dodnes zasedá rodinná rada.

Když v roce 1960 Salvatore Ferragamo zemřel, bylo jeho manželce Wandě Miletti Ferragamo 39 let, vychovávala šest dětí, pečovala o domácnost a na kariéru ředitelky obuvní firmy neměla ani pomyšlení. To se však během pár týdnů mělo změnit, Wanda Ferragamo nastoupila do vedení značky a během dalších desetiletí z ní vybudovala jeden z nejslavnějších italských módních domů.

Rok 1960 nebyl přelomovým rokem jen pro Wandu Ferragamo, ačkoliv právě ona se stala nejviditelnější ženou v italské společnosti, která nastoupila do vedení rodinného byznysu. V tomto období se začaly rodiny stěhovat z venkova do měst, do domácností vstupovaly moderní vynálezy jako pračka, lednička a televize a tradiční italská společnost musela připustit, že ženy mohou uplatnit svůj potenciál i mimo kuchyni a ložnici. Itálie prožívala šťastné roky ekonomického boomu a ženy začaly vstupovat i do oborů, kterým do té doby vládli muži. Objevují se první profesorky, lékařky, vynálezkyně a designérky. Výstava proto kromě života a kariéry Wandy Ferragamo představuje i další významné ženské postavy, které postavení žen v Itálii 50. a 60. let ovlivnily. Jsou tu zastoupeny například slavné módní designérky sestry Fontanovy nebo Angela Maria Barbizzoli, která se po smrti manžela ujala jeho firmy Campari podobně jako Wanda Ferragamo a vypracovala pro Campari marketing, který je platný dodnes.

Na výstavě, která je architektem Mauriziem Balo koncipovaná jako jednotlivé místnosti moderní italské domácnosti 50. let, člověku dojde, jak velký talent ve Wandě Ferragamo dřímal. V průběhu let do byznysu zapojila všechny své děti, které se ukázaly jako stejně nadané jak pro design, tak pro obchod. Proto hned v první místnosti, která má připomínat kancelář Wandy, stojí na rozložitém pracovním stole desítky rodinných fotografií. Uprostřed nich trůní slavná a dnes ikonická kabelka Wanda, kterou pro svoji matku navrhla nejstarší dcera Fiamma.

Ještě bych zmínila, že v místnosti à la dětský pokoj běží na obrazovce projekt, který muzeum vypracovalo vloni ve spolupráci s uměleckou školou Instituto Marangoni. Na záběrech běží výpovědi jedenácti mladých Italek ve věku 18 až 35 let. Mluví tu o svých snech, o své práci, o manželství, mateřství – a jak je z výpovědí patrné, společnost se sice proměnila, ale italská žena zůstává pod velkým tlakem a rozdělování sil mezi domácnost a práci je pro ni stejně komplikované, jako bylo kdysi pro Wandu Ferragamo. Moc doporučuji si výpovědi vyslechnout, je to silný zážitek. Výstava Ženy v harmonii 1955–1965 běží ve Florencii do 10. září.
