Art

Mia Goth jako gotická múza: Tiffany & Co. oživuje Frankensteinovy šperky

V nadcházející adaptaci Frankensteina režiséra Guillerma del Tora se zrodí nová ikona filmového luxusu. Mia Goth jako Elizabeth Lavenza září ve vintage a ručně vyrobených špercích Tiffany & Co., které se v hororu proměňují v nástroj vyprávění.
Josef Šlaich
——
11. října 2025

Filmové šperky mají své legendy. Od rubínovo-diamantového náhrdelníku Julie Roberts v Pretty Woman až po Diamant oceánu Kate Winslet v Titanicu. Letos se do tohoto panteonu zapisuje Tiffany & Co. – americký klenotnický dům vstupuje do gotického světa s del Torovou verzí Frankensteina, v níž hraje roli nejen estetickou, ale i symbolickou. Mia Goth, známá pro své hypnotické herectví a éterickou krásu, se ve filmu objevuje v originálních i archivních klenotech Tiffany, vytvořených na míru kostýmní výtvarnicí Kate Hawley. Ta přiznává, že šperky nebyly pouhým doplňkem, ale integrální součástí charakteru: „Tiffanyho šperky se staly kreativním spoluhráčem – stejně důležitým jako účes, make-up nebo scénografie. Pomohly definovat svět Elizabeth a rozvinout jeho barevnost i symboliku.“

Tiffany & Co. zapůjčil celkem 27 kousků, z toho 10 historických šperků a šest stříbrných objektů z archivu značky. Vzácné náhrdelníky, brože a prsteny navazují na dědictví Louise Comforta Tiffanyho, prvního uměleckého ředitele domu a průkopníka stylu art nouveau. Jeho odkaz se ve Frankensteinovi stává vizuální metaforou krásy, která přežívá smrt.

Na prvních fotografiích z filmu sedí Mia Goth v tyrkysovém péřovém turbanu, s vějířem v ruce a safírovým náhrdelníkem ve tvaru skarabea kolem krku. Jinde hraje na klavír, na krku jí visí diamantová slza s očkem uprostřed – symbol duše, která vidí, ale necítí. Každý z těchto šperků má svou vnitřní logiku, jako by byl klíčem k příběhu samotné postavy.

„Frankenstein pokračuje v odkazu Tiffany & Co. – nejen jako ozdoba, ale jako vypravěčský prvek, který pomáhá oživit nezapomenutelné postavy a scény skrze jazyk šperku,“ říká Christopher Young, kreativní ředitel vizuální prezentace značky.

Del Torův Frankenstein bude mít premiéru 17. října v kinech a od 7. listopadu na Netflixu.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu