Galerie KodlContemporary se již sedm let věnuje domácímu současnému umění. Harper’s Bazaar proto ve spolupráci s galerií vybral sedm tvůrkyň, které hýbou českou uměleckou scénou. Ať už vytvářejí expresivní malby, minimalistická plátna, nebo fotí, pokaždé
Art

Ira Svobodová: umělkyně, kterou milujeme

Galerie KodlContemporary se již sedm let věnuje domácímu současnému umění. Harper’s Bazaar proto ve spolupráci s galerií vybral sedm tvůrkyň, které hýbou českou uměleckou scénou. Ať už vytvářejí expresivní malby, minimalistická plátna, nebo fotí, pokaždé jde o pozvánku do jejich nitra. Představujeme malířku Iru Svobodovou.
Redakce Harper’s Bazaar
——
21. března 2024

Foto: Hana Knížová

Ira Svobodová je perfekcionistka. Pokud vám to nedojde při pohledu na její obrazy, na nichž s milimetrovou přesností pracuje s geometrickými tvary, rozhodně vám to docvakne, když vejdete do jejího ateliéru. Místnost v budově bývalé Městské telefonní ústředny na Žižkově je celá vymalovaná bíle a vládne tu pořádek vzdálený představám o tom, že umělec kreativní bordel. Stěny zdobí díla z její poslední série Void, kterou loni vystavovala na třech samostatných výstavách v Praze, Ostravě a na zámku Wiespach v rakouském Halleinu. Nejsou ovšem na prodej, patří do její soukromé sbírky, kterou soustavně buduje pro svou desetiletou dceru Emmu. Patří do ní i obraz, který Svobodová vybra- la jako motiv „své obálky“ tohoto vydání a přiloženého grafického tisku.

V KRUHU

Pro Iru Svobodovou máme v redakci kolektivní slabost. Byla i jednou z pětadvaceti žen, které jsme oslavovali při příležitosti 25. výročí Harper’s Bazaaru na českém trhu. Tehdy propadla básnic- ké sbírce Gaspard de la Nuit Aloysiuse Bertranda. Z tohoto inspiračního zdroje čerpala i pro svou sérii Void. „V básních jsem objevila témata, která stále rozpracovávám. Jsou to filozofické otázky o ztrátě, zacyklenosti, úvahy o životě a smrti.“ Téma života a smrti převedla do abstraktní podoby a prázdnotě přiřkla tvar kruhu. Jako velkou milovnici historie ji k tomu podnítil i příběh o jednom slavném fyzikálním pokusu zvaném Magdeburské polokoule ze 17. století, který byl prováděn pomocí dvou dutých polokoulí a demonstroval sílu vakua. „Obrazy buď pracují se zminimalizovaným motivem kruhu, kdy jsem jeho fragmenty do papíru jen prořízla, nebo jsou tvořeny několika stuhami, které se překrývají a tvoří kruh, který ovšem ale  není nikdy dokonale uzavřen. Právě neuzavřené napojení stuh naznačuje, že my tu prázdnotu můžeme narušit zevnitř nějakým naším snažením nebo jejich pomysl ným pootočením. Já jsem založením velká optimistka, takže se snažím i k negativním věcem přistupovat z té lepší stránky,“ vysvětluje žádaná malířka, na jejíž obrazy si zájemci musí počkat i déle než rok.

Celý rozhovor si můžete nyní přečíst v našem novém ART ISSUE.

Od 14.3. 2024 nově k předplatnému na 1 rok za 1 199 Kč získáte jako dárek nápoj Be Slim od ANNA BRANDEJS v hodnotě 1 190 Kč.


Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu