Art

Dapper Dan – Král Harlemu, který stvořil luxusní streetwear

Pro gangstery, drogové magnáty a street komunitu Harlemu v 80. letech šil padělky Gucci, Fendi a LV na zakázku. Hiphoperům představil logomanii od hlavy až k patě a dal tak vzniknout luxusnímu streetwear. Bývalý padělatel dnes spolupracuje s Gucci nebo Gap a učí jiné, jak interpretovat kulturu skrze módu.
Oli Egler
——
8. srpna 2022

Foto: Profimedia

Kontroverzní návrhář Dapper Dan se narodil 8. srpna 1944 v chudinské čtvrti New Yorku, kde se prolínají všechny kultury světa. Již od svých třinácti let byl profesionálním pouličním gamblerem a uvědomoval si důležitost oděvu coby sebeprezentace pro získání statusu v rámci komunity. Pravidlo „šaty dělaj člověka“ determinovalo to, jak s vámi okolí komunikuje a jak vás vnímá. Extravagantní a drahé oblečení jako kožichy, exotické kůže nebo hedvábí proto vzbuzovalo respekt a ti, kteří si jej mohli dovolit, se automaticky stávali idoly a vzory. A kdo si je tou dobou mohl v chudinském, segregovaném Harlemu dovolit? Gangsteři, drogoví dealeři a podvodníci.

Kvůli prodeji drog v dospívání strávil nějaký čas v nápravném zařízení, avšak po návratu domů se rozhodl nastoupit zpět do školy a skoncovat nadobro s hazardem. Stále však zachovával blízké vztahy s kriminálními živly, které tvořily vlivnou část komunity a také představovaly potenciální klientelu pro mladého muže, který se rozhodl prodávat onen status v podobě oblečení.

Móda jako symbol 

Po několika letech prodeje kradeného zboží si v roce 1982 otevřel vlastní butik, kde nabízel 24/7 exkluzivní zboží pro ty, kteří se chtěli zviditelnit. Mezi jeho klienty patřil i velmi známý drogový magnát Nicky Barnes. Právě ten jednoho dne vešel do butiku Dana s pouch kabelkou od Louise Vuittona, která všechny ohromila. Dan nechápal, jak tak obyčejný předmět z jednoduchého vinylu (stojící na výrobě ani ne 10 dolarů) na sebe strhl veškerou pozornost. A pak mu to došlo – jednalo se o nový symbol, hypnotizující lidi ještě více než drahé kožichy a kůže.  Pod vlivem učení Malcolma X „chceš-li studovat květinu, začni od semínka“ se tak Dapper Dan začal usilovně věnovat samostudiu potisku na různorodé materiály. Koupil velké množství techniky a otevřel si vlastní dílnu, kde zaměstnával přes 20 lidí pracujících na denní a noční směny 24 hodin denně, 365 dní v roce. Tam vyráběl oblečení na zakázku s logotypy MCM, Gucci, LV nebo Fendi, které prodával jak majetným kriminálníkům, tak i vycházejícím hvězdám hip hopu. Právě hudebníci jako LL Cool J nebo Eric B. & Rakim se snažili najít vizuální identitu žánru, chtěli být vidění společností jako udavatelé trendů a také chtěli být vzorem pro mladou generaci, tak jako gangsteři mající v komunitě největší respekt. Hlavním aspektem jeho tvorby byla kulturní apropriace evropských „symbolů“ bohatství, které předělal tak, aby reflektovaly afroamerickou identitu skrze barvy a materiály. #MoreIsMore! A logomanie byla na světě.  

Pozorně studoval tvorbu a styl každého ze svých klientů, pro které vyráběl individuální kusy na zakázku dle jejich osobnosti a také poselství, které skrze tvorbu vysílali. Například pro hudební trio Jungle Brothers tvořil kusy s ohledem na afrocentrismus jejich rapu a pro hudebníky z Boogie Down Productions naopak streetstyle v zelené, černé a žluté, jelikož jejich hudba vycházela z jamajských kořenů. Poprvé se tak na ulicích a v pořadu Yo! MTV Raps začaly objevovat například oboustranné masivní bombery s logy LV nebo logem Gucci na straně vnější a s kožichem na té vnitřní i jiný unikátní streetwear, který neprodával vůbec nikdo. Jeho nejznámějším návrhem byla bunda s logem LV, balónovými rukávy a kožešinou pro olympijskou sportovkyni Diane Dixon, který mu o třicet let později změnil život. Ale o tom až za chvíli.

Fendi razie 

Rappeři se o něm zmiňovali ve svých písních a Dapper Dan se stával street fenoménem. Zmiňovala se o něm i evropská média a časem získal bohužel pozornost i newyorských legislativních složek. Na policejní razie byl designér díky své popularitě zvyklý, ale to nebylo nic ve srovnání s tím, co jej teprve čekalo. Fotografie Mikea Tysona v jednom z Danových „Fendi“ kusů, boxerova rvačka přímo před obchodem v Harlemu a následně i článek v domácím The New York Times přiměly evropské majitele značky Fendi zakročit. V roce 1992 tak jejich advokáti podnikli právní kroky a tehdejší americká prokurátorka Sonia Sotomayor (která je dnes na pozici soudkyně Nejvyššího soudu Spojených států amerických) zahájila největší razii proti Danovi. Na tento den majitel obchodu vzpomíná s bolestí i úsměvem. V rámci jednoho ze svých interview zavzpomínal, že když Sotomayor vstoupila do butiku, byla naprosto uchvácena oblečením, které Dan vytvořil. I přesto však musela zabavit jak veškeré padělané kusy Fendi, tak i stroje, na kterých je vyráběl, čímž přišel o majetek v hodnotě čtvrt milionu dolarů. Dan zmínil, že kdyby byl býval znal zákony lépe, stačilo by mu dostavit se na radnici, přiznat chybu a zaplatit pouze 5 tisíc dolarů za způsobenou újmu.

Jako bájný Fénix…  

Po tomto incidentu byl nucen obchod uzavřít a odejít do ústraní. Dvacet let potají prodával po celé zemi a snažil se vyhýbat jakékoliv pozornosti. V roce 2017 však přišel nečekaný „dárek“ osudu. Kreativní ředitel Gucci Alessandro Michele reinkarnoval Danovu bundu vytvořenou pro Diane Dixon – pouze zaměnil původní logo LV za Gucci. To způsobilo obrovský rozruch na sociálních médiích a sama sportovkyně sdílela svou fotografii vedle přehlídkového kusu Gucci s výzvou, aby bylo Dapper Danovi přiznáno prvenství nápadu. Značka tak dlouho nezahálela a rozhodla se nabídnout tvůrci spolupráci. Vyslala své zástupce až do Harlemu, aby jej přesvědčila, že to myslí opravdu vážně. Bylo mu nabídnuto, aby tvořil i nadále, ale aby k výrobě svých kusů využíval autentické materiály italského domu. Společně tak vytvořili kolekci, která oživila harlemský excentrismus 80. let – masivní monogramy od hlavy až k patě naschvál působily jako padělky s odkazem na Danovy začátky. Určitě si pamatujete i na sako à la šaty, které na sobě měla Ashley Graham na Met Gala v roce 2019. Poté se stejnou nabídkou přišla i značka Gap, pro níž vytvořil logo DAP, a zbytek už je historie…  Dnes Dapper Dan pracuje s mladými návrháři, jimž pomáhá najít vlastní hlas skrze reinterpretaci kulturní symboliky oděvu, hudby a umění. 

„Nediktuji módu, pouze překládám kulturu.“ – Dapper Dan

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu