Styl, napětí a silná atmosféra: proč je nový díl Knives Out tak očekávaný
Po svérázném rodinném dramatu z Knives Out a sluncem zalitém řeckém chaosu v Glass Onion se Blanc tentokrát vydává úplně jinam: do zapadlé katolické farnosti v severní části státu New York. Atmosféra venkovského kostela s nádechem gotiky vytváří dokonalé kulisy pro vraždu, která odporuje veškeré logice – a která detektiva zatahuje hlouběji, než je mu příjemné.
Není to jen případ… je to střet světů. Atheistický Blanc se ocitá uprostřed komunitou zbožňovaného duchovního vedeného kontroverzním Monsignorem Jeffersonem Wicksem – postavou, která v sobě snoubí autoritu, charismatickou temnotu i vrstvy tajemství, jež brzy vyplouvají na povrch.
Dokonalé obsazení
Rian Johnson je režisér, který obsazování přirovnává k pořádání „dokonalé večeře“. A tentokrát se mu podařilo dát dohromady menu, které lze označit za luxusní degustaci těch nejlepších hereckých chutí.
Po boku Daniela Craiga oblečeného do dokonale střiženého obleku se tentoktár představí ansámbl, který by obstál i na špičkové divadelní scéně: Josh O’Connor, Josh Brolin, Glenn Close, Kerry Washington, Jeremy Renner, Andrew Scott, Mila Kunis a dokonce i Jeremy Renner – tentokrát nikoliv jako omáčka na etiketě (pochopí ti, co viděli druhý díl), ale v plnohodnotné roli doktora, který se potýká s vlastními démony.
Temnější zápletka
Johnson tu s radostí odkazuje na Christii, Dorothy L. Sayers či Johna Dicksona Carra, ale zároveň boří tradiční whodunnit formu. Tedy již tak úplně nejde o to „kdo to udělal“, ale spíše o více jemné posuny podezření, o absurdní humor, o ten pocit, kdy máte pocit, že jste vše pochopili – a pak přijde další vrstva.
O’Connorův výkon je podle prvních ohlasů velkolepý: jemný, melancholický, ale s jiskrou, která dokáže rozzářit i ty nejtemnější části příběhu. A vedle něj Craigův Blanc, tentokrát serióznější a méně okázalý, nabízí nový rozměr postavy, která už dávno překročila hranice klasického detektiva.
Na co se tedfy těšit?
Na skvělé kostýmy v duchu temně elegantní americké gotiky, náladu, která přechází od sarkastické ironie k metafyzickému bádání, hereckému obsazení působícímu jako dokonale sehraná kapela a Riana Johnsona ve vrcholné formě, který film staví jako vrstvený čokoládový bonbon: delikátní na povrchu, svůdně komplikovaný uvnitř.
Do the best you can until you know better: Nora Grunodvá uvádí srpnové číslo
DESIGN A UMĚNÍ: PĚT VÝSTAV, KTERÉ PŘÍŠTÍ DNY I MĚSÍCE NEMINOUT
Tip Kristýny Mazánkové: Sběratelka váz