Pro-aging potraviny, které zaručí zdraví a krásu pleti v jakémkoliv věku

Největšími škůdci naší pleti jsou UV paprsky, stres a volné radikály. Dýně, avokádo nebo řeřicha vám pomohou nejen vliv těchto faktorů zmírnit, ale také napravit již vzniklou škodu.
Oli Egler
——
23. září 2022

Foto: Getty Images

Nic neumí zastavit čas, a ani to není potřeba. Zrání patří k životu a jeho projevy v podobě jemných vrásek či šedin se ženy naučily nosit s hrdostí. Krása se oslavuje v každém věku – všechna období života mají totiž něco do sebe, jsou unikátní a nenapodobitelná. Nejcennějším standardem krásy se tak stalo zdraví – pleti, vlasů a celého těla. Byť tedy například vrásky k životu patří, můžeme napomoci tomu, aby se na naší pleti neprojevily dříve, než je nutné. Stejně tak i pevnost naší pokožky je něco, co můžeme do jisté míry ovlivnit životním stylem, tak proč tomu nepřispět? Naše tělo má neuvěřitelnou schopnost reflektovat vše o naší životosprávě – jak často sportujeme, kolik stresu za den dokážeme zkousnout i to, jak kvalitní je naše strava.

I když si myslíme, že své pleti zatajíme jednu sladkou tyčinku nebo kávu navíc, není tomu tak. Projeví se na ní často i ty nejmenší prohřešky, ale funguje to i naopak – pleť je totiž nesmírně vděčný orgán, a pokud o něj pečujeme zvenku i zevnitř, dá to najevo. A s jakými potravinami tedy na to?

Extra panenský olivový olej 

Jsme na ně zvyklí v salátech, na pánvi i jen tak s trochou balsamica a soli na chlebu po italsku. Našel si cestu do našich kuchyní na každodenní bázi, a měl by se tam i co nejdéle udržet. Obsahuje totiž přes 70 % mononenasycených tuků, které umějí vyrovnat hladinu škodlivých radikálů v těle, čímž se snižuje rychlost stárnutí pokožky a naopak se podporují protizánětlivé účinky a hojení. To potvrdila i studie z roku 2012, která zjistila, že lidé konzumující stravu bohatou na mononenasycené tuky z olivového oleje měli nižší riziko vážného stárnutí kůže. 
Tip: Volte olej lisovaný za studena – má vyšší obsah antioxidantů a prochází menším zpracovaním než jiné oleje.

Ryba bohatá na tuky

Zřejmě to nepotěší vegany, ale Omega 3 mastné kyseliny obsažené v rybách aktivně podporují silnou funkci kožní bariéry, která je zodpovědná za boj proti oxidačnímu stresu a také rychlost obnovy pleťových buněk. Nejlepší a nejjednodušší variantou může být konzumace lososa. Ten navíc obsahuje dostatečné množství bílkovin, které jsou stavebním kamenem pro produkci kolagenu. Navíc za onu bohatou „lososově růžovou“ barvu zodpovídá antioxidant zvaný astaxanthin, který ve spolupráci s kolagenem napomáhá udržet pleť pružnou a hydratovanou. To podpořila i studie, během které lidé s pletí poškozenou sluncem konzumovali astaxanthin a kolagen, a o 12 týdnů později zaznamenali výrazné zlepšení elasticity a hydratace pokožky. Důležitou roli hraje ale i selen, který pomáhá předejít poškození kůže UV zářením a také pomoci k její obnově.

Avokádo

Pochopitelně ne všichni mají v oblibě rybu, a proto je důležité také zmínit alternativní zdroj Omega 3 mastných kyselin, což je právě avokádo. I to obsahuje mononenasycené tuky, které pomáhají podpořit funkci kožní bariéry. Navíc avokádo obsahuje i antioxidanty, draslík a vitamíny K, C, E a A, které nabízejí řadu dalších benefitů pro naše tělo. Skvěle chutná na ranním toustu i v salátech a můžete jej použít i v rámci domácí pleťové masky z ledničky!

Řeřicha

Tato mikro zeleň se považuje za nesmírně efektivní antiseptikum pokožky. Vápník, draslík, fosfor, a vitamíny A, C, B a K přispívají k lepšímu prokrvení a přísunu minerálů do každé buňky těla, což pomáhá k většímu okysličení pokožky. Řeřicha obsahuje i antioxidanty (vitamíny A a C), které mohou pomoci neutralizovat škodlivé volné radikály a předcházet předčasným vráskám.

Zelený čaj

Pakliže mluvíme o silných antioxidantech, nemůžeme vynechat zelený čaj, který je v této oblasti na žebříčku těch nejsilnějších bojovníků proti volným radikálům. Tyto škodlivé molekuly vznikají jako vedlejší produkt během normálního fungování buněk, a to například jako reakce na stresory vnějšího prostředí – třeba UV záření nebo tabákový kouř. Pokud jich v sobě tělo nahromadí velké množství, mohou silně (a hlavně viditelně) ovlivnit naše tělo, a to jak chronickými nemocemi, tak předčasným stárnutím. Zelený čaj obsahuje vysoké množství polyfenolů – tato složka je schopna zachytit volné radikály v těle ještě předtím, než začnou páchat škodu. Byť je tak potřeba dopřávat své pleti dostatek antioxidantů během dne, konzumace zeleného čaje by neměla přesáhnout tři šálky denně, a to i když se jedná o méně koncentrované, sáčkové verze. Pokud chcete navýšit svůj příjem antioxidantů během dne, doplňte stravu o borůvky, špenát, červené zelí nebo třeba i hořkou čokoládu. 

Zimní zelenina 

Blíží se nám chladné měsíce a s nimi i ideální doba začít konzumovat sezónní dary přírody, a to konkrétně mrkev, batáty a dýně. Jistě si všimnete hlavního aspektu, který spojuje tuto kořenovou zeleninu, a tou je jejich barva. Svědčí totiž o tom, že všechny tyto plodiny obsahují vysoké množství betakarotenu, což je látka mající mnoho benefitů pro naši pleť. V první řadě je důležité zmínit, že betakaroten je nejznámější z 50 karotenoidů, mající na starosti aktivitu provitamínu A. Je tak velmi potentním ochráncem před poškozením kůže UV zářením a zároveň aktivním podpůrcem buněčné obnovy. Velkou výhodou této zeleniny je i to, že je velmi výživná, neobsahuje skoro žádné kalorie a je nesmírně variabilní v kuchyni. Znáte snad lepší způsob zahřátí než dýňovou polévku s trochou olivového oleje? 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu