Za hory, za doly, mé zlaté nákupy?

Chanel botičky nakupovala, až let z Milána do Prahy zmeškala. Tak zněl můj status zkraje roku 2018, kdy jsem ještě používala Facebook a zprvu zábavného scénáře se stala realita.
daniela pilná
——
9. května 2023

ANASTASSIYA VOROBYEVA

Vyplatí se v dnešní době, která zpřístupnila nedosažitelnou módu díky online tak, že jsme od vysněného kousku doslova „one click away“, cestovat? A co od podobného dobrodružství očekávat? #LetsGetPersonal

Spojíme příjemné s užitečným, tak mnozí klienti vnímají prodloužený víkend v Miláně, Londýně či Paříži. Během kariéry věnované módní produkci a později i stavbě osobního stylu se mi poštěstilo navštívit většinu zásadních evropských měst a nasát tak jejich jedinečný genius loci. Je až neuvěřitelné, jak se města vzdálená pouhou hodinu letu diametrálně odlišují. Mému srdci je rozlohou a tempem velice blízká Kodaň nebo Antverpy. Avšak nemohu říct, že přebíjí pohlednicový pohled na půlnoční ligotání nespočtu světýlek Eiffelovy věže. Které místo je pro naše zahraniční nákupy tím pravým ořechovým? Naše šatna mnohé prozradí. 

Pokud preferujete čistý šatník a nadčasovou eleganci, Paříž či Kodaň jsou sázkou na jistotu. Částečně bych do této kategorie zařadila i Antverpy, které jsou však výrazně hravější a například dnes silně polarizovaný pár Tabi boots od Maison Margiela je tamní uniformou již léta letoucí. Ostatně, Martin Margiela vystudoval módu právě v Antverpách, městě proslulém takzvanou Antverpskou šestkou. Mezi tyto věhlasné návrháře patří Ann Demeulemeester, Dries van Noten, Dirk Bikkembergs, Marina Yee, Walter Van Beirendonck a Dirk Van Saene. Při své loňské návštěvě Paříže jsem si uvědomila, že tmavě modrá vládne ulicím a sama ji dnes preferuji v dopoledních hodinách před klasickou celočernou siluetou. Tu si však nadále držím pro večerní příležitosti. Uchvátila mě nonšalantnost dam zmíněných zemí, které nepůsobí „přesnaženě“. Vytříbený vkus jim proudí v žilách a mnohdy mi dávají silnou inspiraci kolemjdoucí, kteří možná ani netuší, jak geniální kombinaci pro svůj všední den vytvořili. V červnu se s kolegou chystáme do Vídně, kterou tentokrát nebudu hltat z architektonického úhlu pohledu a své oči od budov a sacher dortu zaostřím na tamní dámy a pány kolem sebe. Očekávám příjemnou lekci tichého luxusu, který není unifikovaný a každá země se k němu nevědomky staví po svém.

Osobní umírněnost a nadčasovost v oblékání nebyla vždy mým revírem. Kdyby mi kdokoliv při studiích Střední školy aplikované kybernetiky a výměnných pobytech v Londýně řekl, že kdy opustím svůj svět street stylových kreací, poklepala bych si na čelo. Co jsem si však sama ověřila časem, je skutečnost, že street style je přijatelný v mládí, ale po oslavě 30. narozenin začnete vypadat teatrálně. V pracovním světě navíc nepůsobí kompetentně (pokud nejste multimiliardář Elon Musk). Mám pocit, že teatrálně jsem vypadala již mnohem dříve, ale s narozením syna jsem si ze dne na den definitivně uvědomila, že při společných procházkách působím jako jeho starší sestra. Nebo hůř, chůva. Nevadí. Holdujete-li právě této estetice bez ohledu na mou osobní zkušenost, jistě si užijete nákupy v Londýně. Je kulturně velice pestrý a urban inspiraci najdete na každém rohu. Do koho jsme při poslední návštěvě nenáhodnou náhodou naráželi, byli členové královské rodiny a vysokých společenských kruhů, kteří měli v katedrále svatého Pavla jubilejní ceremonii přesně ve chvíli, kdy jsme si vychutnávali na nedaleké zahrádce kávu Starbucks. Skvělým místem na uvolněnější inspiraci je nepřekvapivě i nedaleký Berlín, který skrývá mnoho retailových perel a nepřekonatelných  second-handů. Věřím, že Berlín potěší i milovníky seductive subkultury, kterou jsem komplexněji zmínila v dřívějším článku Shades of sensuality.

brýle: CELINE, naušnice: ROBERTO COIN, tělové body: SKIMS, kašmírový cardigan: AGNONA (Obsession Concept Store), pásek: DRIES VAN NOTEN, vlněné kalhoty: LORENA ANTONIAZZI, lodičky: SAINT LAURENT

Kam za nákupy pro milovníky slunného počasí, pestrosti a smyslnějších siluet? Miláno mio. Na toto pulzující město plné komplimentů a sex-appealu rozhodně nezapomenu nejen díky svému „time managementu“ nakousnutému v dnešním perexu. Pokud si myslíte, že od sebe dámy v mekách módy (kterými jsou nezaměnitelně Miláno a Paříž) nerozeznáte, opak je pravdou. Vyhlášená pařížská elegance je v Miláně viděna spíš jako móda pro chudé příbuzné. Víc je víc a odhalená, opálená kůže je korunou vítané odhalenosti. Pravděpodobně jsem jinde na světě neviděla takovou koncentraci tílek s kraťásky a cowboy boots jako právě zde. Pokud se chystáte do Milána, nebojte se a zazvoňte na zvonek obchodu Goyard, nebudete litovat. Srdce a jih Itálie jsem prozatím nenavštívila, avšak ikonické dámy v černém, kterým přezdívám „Sicilky“, si určitě nemůžu nechat ujít. Věřím, že budou minimálně tak půvabné, jako je vždy vídáme v ikonických kampaních značky Dolce & Gabbana či na jejich neopakovatelných přehlídkách kolekcí Alta Moda, které jsou pomyslným private klubem pro pouhých 1000 členů zastoupených po celém světě. Mrzí mě, že jsem pracovně prolétla Barcelonou a viděla jen pár trhů, kde mi z dálky učarovaly krásné vějíře nebo krajky coby pokrývky hlavy. Tyto doplňky hojně vídáme i v Itálii. Barcelona je pro mě pomyslné evropské L. A., kdy můžete snadno vybalancovat práci a pláž. Přiznám se, že mi většinu stráveného času mimo focení oči pokukovaly po všudypřítomných skateboardistech, brzy se vrátím a dostuduji.

Dovolená „za nákupy“ má v dnešní době silného online nakupování jedinečný přesah v celkovém pochopení módních značek dané země. Najednou pro mě kupříkladu značka Celine není jen povýšením klasického šatníku na naceněnou „high fashion“, ale rozumím tomu, že vychází z nálady města a obyvatel, kteří se stávají přirozenou inspirací. Pokud zvažujete podobné dobrodružství, je důležité vědět, co si toužíte do šatníku pořídit. Nehledat pestrost v zemích, které jsou sortimentem čistější, a naopak. Pokud se do některého z „měst módy“ chystáte pouze na dovolenou, nebojte se vstoupit do butiků a nasát jejich atmosféru. Obchody se dnes v mnoha případech snaží potěšit návštěvníky i drobnějším sortimentem, knihami či kavárnou, které mohou zažehnout novou vášeň v těch, kteří by jinak pouze nejistě chodili kolem výloh.

#LetsGetPersonal

V oblasti módní produkce a stylingu se Daniela Pilná pohybuje více než jednu dekádu. Během deseti let měla možnost vypilovat styling pro přední módní magazíny, stěžejní komerční klienty a mezinárodní reklamy. V posledních letech se primárně věnuje individuálním klientům, kde oceňuje přenesení módních fantazií do nositelné praxe. Vstup do individuálních světů a šatníků klientů následně zvyšuje úroveň oblékání u nás, což považuje za dlouhodobé osobní poslání.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu